Tidak Sama Antara Suci Dengan Bersih

Oleh isma daud

Dalam kuliah yang disampaikan oleh Ustaz Adnan Rusydi (SMK Methodist, Sibu) di Surau Permai; ada suatu yang baik untuk kita kongsi bersama. Beliau ada menyentuh persoalan percampuran kedai dan dapur memasak di Sekitar Bandar Sibu. Dalam restoran orang cina , orang melayu/melanau/iban Muslim berniaga di dalamnya. Masalahnya bila kita selidik berlaku percampuran tempat membasuh pinggan-mangkuk dan gelas mahupun cawan. Juga berlaku ketidakjelasan penyediaan dimana orang Islam minum dari bekas yang diurus oleh bukan Islam. Contohnya makanan dari tukang masak Islam tapi minuman daripada tukang bancuh bukan Islam. Bekas-bekas itu kadangkala tidak diselia dengan tertib supaya kesuciannya terus terpelihara. Sesetengah orang hanya mementingkan bersih sahaja tanpa mementingkan suci.

Semua orang maklum dalam restoran bukan islam sumber makanannya ada dari asas mentah khinzir, juga dari sembelihan tidak sah dari segi syarak. Bayangkan pula sebahagian peniaga Islam kita langsung tidak memperlihatkan penghayatan Islam dengan pakaiannya dan penampilannya dan solekannya. Jauh sangatlah dari kefahaman Islam. Untuk menentukan Islam tu mereka yang perempuan memakai tudung dan lelaki kekadang meletak kupiah atas kepala. Satu simbul lagi ialah meletakkan kalimah syahadah dan Basmalah. Dengan penampilan yang bersimbul Islam itulah kita mengenal ini kedai Islam dalam kedai orang bukan Islam.

Persoalannya ? Bolehkah kita menentukan halal dan haram itu hanya dengan simbul itu sahaja? Adakah adanya simbul itu semua yang ada dalam restoran itu menjadi suci dan halal. Kejahilan seperti ini sangat sukar diubah dalam suasana masyarakat majmuk Sibu ini. Ia seolah sudah boleh diterima. Syubhahnya ialah dimana persolan suci itu tidak difahami dan ditangani dengan betul. Asal bersih sucilah tu. Pihak berkuasa memang tidak berkuasa langsung kat Sibu ni, jangan haraplah. Tengok je lah.

Tinggal lagi kefahaman umat Islam itu samada mahu makan atau minum di kedai seperti ini. Kalau orang Islam mahu berdikari di tengah bandar Sibu (Hong Kong, Malaysia) ni untuk berniaga; memang sukarlah. Mahu tak mahu peniaga Islam terpaksa berniaga dalam restoran seperti ini. Kalau peniaga itu ada penghayatan Islam dan kefahaman tentang suci, halal dan haram; tidaklah menjadi kemusykilan sangat tetapi yang hanya tahu mahu berniaga tu tanpa mengira soal halal dan haram , ini cukup merisaukan kita umat Islam.

Saya berharap umat Islam Sibu lebih teliti dalam pengambilan makan dan minum agar apa yang kita makan itu adalah halal dan suci. Ingatlah bersih itu belum tentu suci...

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?