Dalam Musibah Banjir Ada Rahmah

Oleh isma daud

Dari semalam hujan turun membasah bumi Sibu. Beberapa kawasan rendah hujan sikit ada saja yang terkena banjir kilat. Tapi sekitar perumahan saya, alhamdulillah selamat daripada musibah sebegitu.

Pagi ni pun bila keluar solat subuh di surau, hujan turun renyai, hati rasa bagai rawan dek hujan yang turun itu. Membaca laporan di akhbar tempatan banjir di Kedah dan Perak semakin buruk. Ramai yang kena pindah. Doa saya agar mangsa banjir tersebut bersabar di atas musibah yang melanda.

Negeri asal saya Terengganu, biasanya dalam saat begini, Terengganu dan Kelantanlah yang kian menghadapi musim tengkujuh, tapi akhir-akhir ini banjir datang tidak menentu lagi. Teringat tahun lepas banjir beralih ke negeri Johor, Pahang dan Negeri sembilan. Selangor pun banjir. Banjir tidak mengenal musim dan negeri lagi. Jadi pengalaman banjir itu sudah menyeluruh sekarang ini.

Sebenarnya banjir ni dalam musibah; ada rahmatnya.

Banjir mengajar kita supaya menghargai alam sekitar. Banjir yang tersurat sebagai musibah itu tidak dapatlah kita elakkan ianya berlaku. Namun malangnya bajir itu berlaku akibat kecuaian dan cara hidup manusia itu sendiri. Banjir datang menhukum akan kecuaian mereka itu. Banyaklah kemusnahan dan kerosakan yang terpaksa ditanggung.

Sistem perparitan dan kebersihan sungai mesti dijaga. Sikap mengabaikan parit dan sungai akan mengundang padah kepada manusia itu sendiri. Kadangkala sikap rakus mengejar kemajuan, habis bukit digondol, sungai ditimbus menyebabkan air kehilangan sistem alirannya, bumi kehilangan pasaknya. Sikap tidak bertanggungjawab kita tidak menjaga sungai dan membuang sampah ke dalam sungai menyebabkan aliran sungai tersekat turut menyumbang berlakunya banjir.Banyak lagilah faktor penyebab berlakunya banjir.

Harapan saya jangan ada yang menjadikan banjir ini sebagai modal mencari keuntungan politik atas air mata dan penderitaan orang lain. Berilah pertolongan dengan ikhlas.Keperihatinan kita tanda kita masih ada iman dan kemanisannya. Marilah kita berdoa agar banjir segera pergi dan musibah tidak melanda lagi.


Fakta Cuaca:

Negara kita, pada masa ini, masih mengalami Monsun Barat Daya. Pada musim Monsun Barat Daya ini kebanyakan tempat di Malaysia telah mengalami keadaan cuaca yang lembap dan menerima hujan yang sedikit melebihi paras purata.

Pusat Ramalan Cuaca dan Pejabat-Pejabat Ramalan Cuaca Wilayah di JMM, MOSTI, sentiasa memantau keadaan dan perkembangan cuaca di rantau ini secara berterusan untuk membekalkan perkhidmatan ramalan cuaca kepada semua golongan masyarakat serta mengeluarkan amaran cuaca buruk kepada agensi bantuan dan pengurusan bencana.

Musim Monsun Barat Daya berakhir pada hujung bulan September 2008 dan diikuti dengan musim Monsun Peralihan. Monsun Peralihan dijangka bermula dari awal Oktober sehingga pertengahan bulan November 2008. Pada tempoh tersebut keadaan hujan dan ribut petir akan bertambah terutamanya di negeri-negeri di Pantai Barat Semenanjung Malaysia pada waktu petang dan awal malam.

Di Pulau Pinang, Perlis dan Kedah pula dijangkakan mengalami keadaan cuaca yang lembap dan menerima hujan yang sedikit melebihi paras purata untuk bulan September dan Oktober 2008. Secara bandingannya, bulan September dan Oktober adalah merupakan bulan yang lembap bagi kawasan Pulau Pinang, Perlis dan Kedah.

Untuk Menghulurkan Bantuan Kewangan; Sila Klip;
Jabatan Amal Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan Rayu Sumbangan Banjir !!

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?