Fakta Menarik Pasal Poligami

Dari Pelbagai Sumber Maklumat

Statistik 1995 hingga 2004


Di dalam jangka masa 10 tahun dari tahun 1995 hingga 2004, jumlah tertinggi jumlah poligami ialah pada tahun 2002 iaitu 2,604 pasangan, manakala yang paling sedikit ialah pada tahun 2004 iaitu 651 pasangan.

Di antara semua negeri-negeri di Malaysia, Kelantan mendahului negeri-negeri lain dengan 1,331 pasangan poligami, manakala yang paling sedikit ialah Wilayah Persekutuan Labuan dengan 4 pasangan. Di Melaka tiada kes yang dilapurkan.

Perangkaan ini dipetik dari sumber JAKIM. Pembaca yang berminat mengetahui perincian statistik tersebut boleh membaca di link laman wen JAKIM ini: POLIGAMI



Awasi Lelaki Kelantan?

Adakah bermakna, wanita-wanita tidak gemar mengahwini lelaki dari Kelantan, kerana "risiko" dimadukan begitu tinggi jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain?

Saya fikir pendapat-pendapat ini ada benarnya mengapa poligami paling tinggi di Kelantan. Banyak faktor dapat menerangkannya. Mungkin:

1. Lelaki Kelantan tidak takut kepada isteri!

2. Banyak orang luar mendaftarkan perkahwinan poligami mereka di Kelantan, selepas bernikah di Thailand.

3. Amalan berpoligami bukan perkara yang dipandang rendah dalam budaya Kelantan, oleh itu risiko takut tidak dinaikkan pangkat, tidak dipilih jadi wakil rakyat dll, tidak jdi isu.

4. Perempuan Kelantan tidak berapa malu menjadi isteri kedua, ketiga ataupun keempat.

5. Proses bernikah mudah sebab berhampiran dengan Thailand. Pergi bernikah pagi, tengah hari sudah boleh balik makan nasi di rumah! Isteri tak tahu.....

6. Lelaki Kelantan handsome2, ada aura.... jadi banyak perempuan terpikat....


Secara umumnya ada beberapa faktur lelaki suka berpoligami;

Menurut Siti Shamsiah Md Supi, Pegawai Penyelidik Institut Kefahaman Islam Malaysia dalam artikel kajiannya bertarikh pada 5 Jun 2003 dengan tajuk; Poligami cara Rasulullah lindungi martabat wanita, beliau menyenaraikan beberapa faktor berlakunya poligami.

Lazimnya, kita hanya merujuk poligami berlaku kerana fitrah lelaki yang mahu memiliki lebih daripada seorang isteri. Kenyataan ini memang ada benarnya dan ini diakui oleh beberapa lelaki yang penulis temui. Namun begitu, sebenarnya banyak lagi sebab dan sukar untuk kita buat satu kesimpulan umum mengapa poligami diamalkan kecuali jika kita melakukan kajian terperinci. Lantaran itu apa saja faktor ia perlu dilihat secara saksama kerana itulah yang menjadi sebab berlakunya poligami di Malaysia.

Selain lelaki yang berkahwin ini mempunyai naluri semula jadi untuk menghimpun sejumlah isteri dan ‘jatuh cinta sekali lagi’, faktor lain ialah kesihatan isteri, isteri tidak mampu menyambung zuriat, bekerja di luar daerah dan perniagaan adalah di antara sebab poligami diamalkan oleh masyarakat Islam di Malaysia.

Ada juga kes yang dirujuk kepada penulis bagaimana poligami disebabkan kompromi persetujuan di antara ibu dan anak lelakinya. Lelaki ini tadi sudah mempunyai pilihannya sendiri sebagai calon isteri, tetapi si ibu berkeras supaya anak lelakinya turut mengahwini calon menantu pilihan ibu tadi. Dalam usia yang sangat muda, lelaki ini terpaksa menanggung lebih tanggungjawab demi mendapatkan restu daripada si ibu dalam kehidupannya. Bagi kes terpencil sebegini, penulis tidak merasakan lelaki muda ini selesa dengan kehidupannya yang terpaksa berpoligami dan kemungkinan berlaku konflik dalam dirinya bagaimana ingin membahagiakan orang yang terpaksa dikahwininya dan pada masa sama, apakah nasib isteri yang menjadi pilihan si ibu tadi?

Juga tidak dinafikan poligami dilaksanakan kerana faktor ingin membantu wanita yang malang. Sekalipun, alasan ini tidak dapat diterima oleh sebahagian pihak, tetapi ia tetap wujud dan seharusnya diambil kira. Pihak yang menafikan alasan ini berpendapat bahawa ada pilihan lain sekiranya seseorang lelaki itu benar-benar ingin membantu wanita malang.

Persoalannya, wanita malang ini adalah insan biasa yang dijadikan Allah bersama naluri semula jadi seorang manusia. Mereka mempunyai perasaan untuk berkasih-sayang, menerima perlindungan serta kehendak batiniah dan semuanya ini tidak dapat diberikan secara alat, persatuan atau khidmat nasihat semata-mata. Tetapi daripada seorang manusia yang bergelar suami. Itulah yang diamalkan dalam poligami Rasulullah yang di antara tujuan baginda untuk memberi perlindungan dan martabat yang tinggi terhadap status wanita.

Mungkin ada pembaca yang tersinggung jika penulis nyatakan sesetengah poligami tidak dapat dielak disebabkan godaan kuat daripada wanita yang tidak mempedulikan status lelaki yang disukainya, sama ada masih bujang atau berkeluarga. Mungkin dengan kejelitaan, harta dan kerjaya yang dimilikinya, wanita tadi mampu mencairkan kesetiaan si lelaki terhadap isterinya. Tetapi, inilah di antara hakikat yang berlaku di kalangan masyarakat kita.

Agak mengejutkan juga apabila penulis dimaklumkan ada lelaki yang berpoligami disebabkan mereka mahu mendapatkan ‘kos melepas’ dalam kehidupan. Mengahwini beberapa wanita yang berkedudukan, bekerjaya dan berharta menyebabkan lelaki ini mempunyai ‘back-up’ dari aspek kewangan. Perkahwinan ini memang sah dari segi hukumnya tetapi apakah nilai sebenar perkahwinan ini di sisi Allah? Apa yang pasti, poligami seumpama ini begitu menyimpang daripada tujuan sebenar poligami yang diharuskan oleh syarak!

Disebabkan pelbagai faktor menyebabkan poligami, maka ia mewujudkan pelbagai bentuk keluarga yang mengamalkan poligami. Kadang kala, apabila poligami dilaksanakan disebabkan ‘jatuh cinta sekali lagi’ (atau pun si lelaki memberikan alasan bahawa pernikahannya dengan isteri sedia ada dalam keadaan terpaksa), maka isteri senior dipinggirkan secara langsung atau tidak langsung.

Tentulah lebih menyakitkan apabila si suami ini bernikah lagi selepas berada dalam keadaan stabil disebabkan sokongan dan pengorbanan isteri senior. Fenomena seperti inilah yang menyebabkan sesetengah pihak seolah-olah berhasrat untuk menghapuskan amalan poligami sehingga hampir-hampir menafikan bahawa poligami juga sebenarnya salah satu penyelesaian terhadap masalah sosial.


Kajian Mengenai Poligami

Ini berita baik bagi lelaki; dimana poligami menjadi faktor lelaki dapat hidup lebih lama. Lebih tahan tenaga batin, lebih panjang usia atau hayat lelaki...

Tenaga batin lelaki antara faktor kajian di 140 negara

LONDON: Satu kajian terbaru mendakwa amalan beristeri ramai atau poligami boleh memanjangkan usia lelaki yang mengamalkannya.

Penyelidik Universiti Sheffield, Virpi Lummaa. berkata kajian terbabit melihat perbezaan sosio ekonomi membabitkan lelaki berusia lebih 60 tahun dari 140 negara.

Apa didapati, lelaki yang mengamalkan poligami terbukti mempunyai usia purata 12 peratus lebih panjang, berbanding lelaki di 49 negara yang kebanyakannya hanya berkahwin sekali.

"Hasil kajian itu berkemungkinan menjawab teka-teki biologi manusia. Bagaimanakah manusia mampu panjang umur dan persoalan itu ternyata wajar apabila melihat wanita yang boleh hidup melewati tempoh selepas menopaus.

"Ini dikenali sebagai 'kesan nenek' yang mana bagi setiap 10 tahun seorang wanita mampu hidup melewati menopaus, dia mendapat dua cucu baru.

"Keadaan sebaliknya bagi lelaki kerana tenaga batin mereka masih berfungsi melangkaui usia 60-an, 70-an dan 80-an. Ramai penyelidik beranggapan, faktor tenaga batin itu menjadi kunci usia panjang mereka," kata Lumaa. - Agensi

POLIGAMI/BHarian/Dunia/24/10/2008



catatan isma daud: Saya darah kacukan Terengganu dan Kelantan. Tidak termasuk dalam statistik negeri yang amalan poligaminya ranking tertinggi.... tapi ya poligami ni dengar sedap ; amanah yang besar tu tidak sedap. Apa pun kalau ada kehendak tu kena pastikan ianya dibina atas sifat TAQWA bukan menurut hawa nafsu sahaja. Akibat yang buruk ini merosakkan hikmah diharuskan berpoligami di dalam Islam.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?