Bertengkar Suami Isteri Ada Faedahnya

Oleh isma daud

Semalam saya membaca bahawa suami isteri yang teguh dari segi nafkah batin lebih bahagia, lebih panjang umur. Lelaki yang berpoligami juga lebih panjang umur. Ini ada perkaitan diantara kesihatan badan (fizikal) dan mental( akal) dan Rohani (emosi dan jiwa). Hanya mereka yang sihat dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya. Oleh sebab itu Islam sangat mementingkan umatnya supaya menjaga kesihatan baik rohani dan jasmani.

Islam sangat mementingkan keseimbangan di antara kesihatan batiniah dan zahiriyyah. Kesihatan batiniah boleh diperolehi melalui jalan ibadah baik yang umum dan khusus. Begitu juga kesihatan zahiriyyah yang berupa pergerakkan jasmani.

Hari ini saya ingin berkongsi bacaan saya betapa sesuatu pertengkaran sihat boleh menimbulkan situasi sihat dalam kehidupan seseorang. Orang yang suka bertengkar merupakan orang yang tidak menyimpan tekanan dalam hati dan jiwanya. Jadi setiap yang membungkam jiwanya cepat saja diluahkannya. Namun pertengkaran itu mestilah dalam batas akhlak yang tinggi. Sebab itu kita bila bertengkar pun kena ada niat bertengkar kerana Allah SWT. Ya kalau benci pun kerana Allah SWT. Jadi tidaklah kita bertengkar kerana lantunan kebencian dan amukan emosi yang tidak terkawal. Kesudahannya banya yang akan merugikan diri dan orang lain di sekitar kita.


Saya tidak suka membincangkan pertengkaran yang membawa kesan negatif. Apa yang menariknya saya ingin berkongsi dengan dapatan daripada satu kajian barat bahawa pertengkaran suami isteri boleh memanjangkan umur.

Ya umur itu panjang-pendeknya dalam ilmu Allah SWT. Tetapi Allah sWT menjadikan segala sesuatu dalam lingkungan sebab dan musabab. Itulah Sunnatullah yang ditetapkanNya bagi makhluknya. Moga apa yang ditemui ini dapat menjadi pedoman kepada suami isteri yang bermasalah dalam komunikasi mereka seharian dalam mengharungi rumah tangga.

Pasangan kerap bertengkar panjang umur

LONDON: Ia mungkin kedengaran agak pelik, tetapi pasangan suami isteri digalakkan bertengkar kerana ia adalah rahsia panjang umur.

Penyelidik mendapati, suami isteri yang tidak membincangkan perbezaan pendapat dan memendam kemarahan antara satu sama lain berkemungkinan meninggal dunia lebih awal berbanding yang bergaduh.

Ia kerana cubaan menyelesaikan konflik - walaupun dalam tingkah laku menaikkan kemarahan - adalah lebih baik bagi kesihatan berbanding memendam perasaan.
Laporan akhbar Daily Mail menyebut, saintis mengkaji 192 pasangan selama 17 tahun dan meletakkan mereka dalam empat kategori.

Kumpulan pertama mengandungi pasangan suami isteri yang membincangkan kemarahan mereka dan kumpulan kedua diisi pasangan yang cuma suami menunjukkan kemarahan sebaliknya isteri memendam perasaan.

Kumpulan ketiga membabitkan pasangan yang cuma isteri menunjukkan kemarahan manakala kumpulan keempat mengandungi pasangan yang kedua-duanya memendam perasaan.

Penyelidik mendapati kematian ketika tempoh kajian dua kali ganda berlaku dalam kumpulan terakhir berbanding kategori lain.

Aliran itu nyata walaupun faktor lain seperti usia, merokok, berat badan, tekanan darah, masalah bronkus dan risiko kardiovaskular diambil kira. Di kalangan 26 pasangan yang kedua-duanya memendam kemarahan, 13 kematian dicatatkan.


Mcm tu lagi banyak gaduh lagi panjang umur ......

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?