Suami Nusyuz : Bagaimana Menanganinya?

Oleh isma daud


Artikel ini pernah saya siarkan di blog saya : http://catatanismadaud.blogpot.com/. Tapi bila seorang hamba Allah mengemukakan semula tentang suami nusyuz . Saya siarkan dengan sedikit edit untuk kesesuaian.


Persoalan nusyuz biasanya hanya dirujuk kepada isteri sahaja. Jarang ada perbincangan mengenai" Suami Nusyuz". Atas nama perkongsian ilmu, elok rasanya saya berkongsi di dalam blog ini agar ianya memberi manfaat kepada khalayak semua, insya Allah.

____________________________________________

Isu dirujuk : Hubungan suami isteri hanya sekali - Isteri ++++

++++(isteri) menyatakan, usia perkahwinan mereka ialah selama 20 hari iaitu mulai hari pernikahan pada 28 Disember tahun lalu sehingga ++++ (suami) meninggalkan rumah.

++++(isteri) juga menyatakan, beliau tahu defendan tidak mendirikan solat dan tidak berpuasa sebelum mereka menjadi suami isteri memandangkan pernikahan mereka dilangsungkan selepas bulan Ramadan tahun lalu.



*** Berita ini sudah lama dan tidak bertujuan membesarkannya. Sekadar menjadi bahan perbincangan kerana ianya pernah menjadi paparan media secara meluas satu ketika dahulu. Sila rujuk> DarulBayan

________________________________________



Apa itu Nusyuz? Nusyuz itu derhaka. Biasanya isterilah difokoskan dengan Nusyuz. Iaitu tidak mentaati suaminya sebagaimana yang diwajibkan oleh Allah SWT. Allah SWT menjelaskan dalam firmanNya yang bermaksud: " Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan derhaka". - Surah An-Nisaa': Ayat 33.

Nusyuz adalah haram disisi syarak dan ianya salah satu daripada dosa besar. Sabda Rasulullah saw: "Jika seseorang lelaki mengajak isterinya ke tempat tidur, isterinya tidak datang dan suami tidur dalam keadaan marah, malaikat akan melaknat isteri tersebut sehingga subuh". Hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah r.h.

Bagaimana nusyuz itu berlaku? Ianya berlaku jika isteri tidak mentaati suami serta engkar terhadap suaminya. Contohnya: Keluar rumah tanpa izin suami tanpa sebab munasabah, tidak mengendahkan panggilan suami atau juga menolak ajakan suami untuk bersama sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah saw di dalam hadis di atas.

Bagaimana pula dikatakan "suami nusyuz"? Jika suami berlaku zalim seperti tidak menunaikan hak isteri seperti nafkah zahir atau batin, bercakap kasar dan biadab terhadap isteri. Begitu juga; kalau sumi berkahwin lebih daripada satu; dia tidak menggilirkan malam di kalangan isterinya secara adil. Gagal melaksanakan perintah syariat dan tidak mampu membimbing isteri dan anak-anak untuk melaksanakan perintah asas agama seperti solat, puasa yang ditakrifkan sebagai " maklumun minaddin biddharurah"

Jika suami Nusyuz; Apa patut isteri lakukan?

Pertama: Isteri patut ingatkan suami tentang amanah yang telah diterimanya sebaik akad nikah dilafazkan. Si suami wajib berlaku baik dan bergaul dengan isterinya secara makruf. Si isteri wajar menasihati suaminya agar ingat akan tanggungjawabnya yang akan disoal di akhirat nanti. Mengabaikan tanggungjawab adalah dosa besar kerana bercangah dengan firman Allah SWT: "Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu dengan cara yang baik. Dan kemudian jika kamu berasa benci terhadap mereka janganlah terburu-buru kamu menceraikan mereka.; kerana boleh jadi apa yang kamu benci sedangkan Allah mahu jadikan apa yang kamu benci itu kebajikan yang banyak kepada kamu." - Surah An-Nisaa'; ayat 19. Sementara itu Rasulullah SAW bersabda: "Maka berwasiatlah supaya kamu berbuat baik dengan isteri-isterimu" -Hadis riwayat Al-Bukhari daripada Abu Hurairah.

Walaubagaimana pun isteri mestilah tidak berputus asa memberi nasihat dan berdoa kehadrat Allah SWT agar suaminya suatu hari akan diberi hidayah dan berubah sikap. Pada masa yang sama si isteri hendaklah terus menunjukkan kesetiaan dan ketaatan buat suami. Mudah-mudahan si suami sedar akan kesilapannya dan berubah menjadi bertanggungjawab.

Kedua: Isteri mestilah melantik Qadi atau hakim. Di Malaysia tempat merujuk segala persoalan rumahtangga ialah Jabatan Agama Islam atau Mahkamah Syariah. Pihak berwajib ini berkuasa memanggil kedua-dua pasangan untuk berbincang atau mendapat khidmat kaunseling keluarga untuk menyelesaikan segala masalah.

Sebenarnya ada baiknya pasangan suami isteri ini merujuk kepada ibubapa dan mereka yang boleh dipercayai dan mampu berlaku adil untuk merungkai dan membuka jalan penyelesaian masalah yang dihadapi. Jika sudah dibawa ke Mahkamah masalah ini sudah menjadi parah dan agak sukar untuk dipulihkan. Biasanya perceraianlah yang berlaku.

Saya teringat kepada kes yang dipaparkan dibawah ni untuk renungan bersama. Kegagalan suami melaksanakan tanggungjawab kepada Allah SWT dan isteri-isteri yang menyebabkan mereka menuntut cerai dan fasakh di Mahkamah Syariah.

___________________________________________

Isu dirujuk : Cerai dua isteri dalam tiga minit (Sila Klik)
*** Berita ini sudah lama dan tidak bertujuan membesarkannya. Sekadar menjadi bahan perbincangan kerana ianya pernah menjadi paparan media secara meluas satu ketika dahulu.

++++(suami) yang tidak diwakili peguam, sebelum itu meminta mahkamah membenarkan perbicaraan tuntutan fasakh difailkan oleh kedua-dua isterinya dijalankan serentak dan kemudian meminta mahkamah membenarkan tuntutan itu ditukar kepada permohonan perceraian. Katanya, tindakan itu diambil bagi memudahkan semua pihak tanpa perlu berulang kali hadir ke mahkamah bagi perbicaraan tuntutan fasakh.

Dalam tuntutan fasakh, ++++(isteri1) yang berkahwin dengan ++++(suami) pada 1995 dan mempunyai dua anak berusia enam dan 10 tahun, mendakwa defendan tidak memberi nafkah zahir lebih enam bulan, tiada persefahaman, tidak bertanggungjawab sebagai ketua keluarga serta gagal menunaikan tuntutan syarak, iaitu solat dan puasa.

++++(isteri2) yang tinggal di rumah bersebelahan dengan madunya dan mempunyai empat anak berusia antara sembilan dan 22 tahun, pula mendakwa defendan sudah 11 bulan tidak balik ke rumah, tidak memberi nafkah, tidak menunaikan tuntutan syarak dan sudah tidak ada persefahaman.

__________________________________________


Di sudut peruntukkan syarak; jika suami nusyuz; hakim atau qadi boleh melantik dua orang perantara untuk menjadi orang tengah atau mahkamah boleh menceraikan mereka jika jalan penyelesaian sudah buntu.

Allah SWT berfirman, maksudnya: "Dan jika seorang perempuan bimbang (akan timbul) nusyuz daripada suaminya, atau tidak melayaninya, maka tiadalah salah bagi mereka (suami-isteri) membuat perdamaian di antara mereka berdua (secara yang baik) kerana perdamaian itu lebih baik bagi mereka daripada bercerai-berai." - Surah An-Nisaa': Ayat 127.

Mudah-mudahan, bermanfaat. Insya Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?