Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?

Oleh isma daud

Malam ini malam Raya Adha atau Raya Korban. Maka timbullah persoalan bila mahu mulakan takbir raya? Bila ditanya, ada yang mengatakan mulanya selepas jatuh matahari atau malam raya. Kebanyakannya jawab begitulah.  

SEKADAR PENCERAHAN;


Bagi Raya Adha kaum muslimin dan muslimat disunatkan bertakbir. Kaum muslimin bolehlah meninggikan suara bagi menghidupkan syiar agama sementara muslimat pula cukuplah dengan suara yang perlahan.

Bermulanya takbit Raya Adha ini dari pagi hari Arafah atau 9 Zulhijah dan berterusan pada hari-hari Tasyriq, iaitu hari 10, 11, 12 dan 13 Zulhijah. Ianya berakhir selepas Asar hari ke 13 Zulhijjah.

Ini bersesuaian dengan satu hadis yang diriwayatkan dari ‘Ali dan ‘Ammar r.a. yang menceritakan; “Sesungguhnya Nabi s.a.w. bertakbir bermula dari hari ‘Arafah (selepas) solat subuh dan memutuskannya (yakni berhenti bertakbir) selepas solat asar hari terakhir Tasyriq”. (Riwayat Imam al-Hakim. Menurut Imam al-Hakim; hadis ini sanadnya soheh)

Salah Kefahaman

Berdasarkan hadis ini ada sedikit pertentangan dengan amalan di Malaysia ini yang mula bertakbir pada malam raya iaitu selepas masuknya waktu maghrib khususnya dilakukan selepas solat Fardhu Maghrib.

Ramai dikalangan kita selalu mengaitkan takbir dengan raya sebagaimana azan dengan masuknya waktu solat fardhu.

Kalau ada sesiapa yang bertakbir pada 9 Zulhijjah, pasti ada yang bising.

Saya teringat ketika saya berada di kampung pada tahun 1993 dahulu. Masa itu saya baru pulang bercuti daripada pengajian di Jordan kebetulannya saya sampai pada 8 Zulhijjah (asalnya saya mahu buat haji tetapi saya terpaksa balik kerana sakit dan saya berubat secara kampung selama tiga bulan sebelum menyambung semula pengajian). Berbalik kepada peristiwa tadi,sahabat saya yang pernah belajar di KUSZA telah bertakbir raya selepas solat asar, tetiba datang seorang lelaki memarahinya. Lalu terpaksalah saya dan kawan saya menerangkan persoalan ini, barulah dia faham.

Jenis Takbir Raya


Seharusnya kita faham bahawa takbir raya itu dua jenis iaitu Takbir Muqayyad (tertakluk dengan solat fardhu) dan Takbir Mutlaq atau Mursal( boleh dilakukan bila-bila masa dalam tempohnya).

Takbir yang dinyatakan dalam hadis di atas adalah takbir muqayyad iaitu takbir selepas solat fardhu.

Adapun takbir mursal bermula sebaik sahaja terbenam matahari pada malam hari raya (sama ada hari raya fitrah atau hari raya korban), dan ia berterusan hinggalah apabila imam mula mengangkat takbir bagi menunaikan solat hari raya.

Firman Allah; وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

maksudnya; “…dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu bertakbir membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur”. (al-Baqarah: 185).

Jumhur ulama sepakat menyatakan ayat di atas menjadi dalil sunat melaungkan takbir pada hari raya fitrah dan dikiaskan kepadanya hari raya korban. Wallahu A'lam!!!.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa