Akui terima laporan adegan panas pelajar

Kosmo

KUALA LUMPUR - Kementerian Pelajaran mengakui ada menerima laporan penglibatan pelajar dalam kes melakukan rakaman klip video lucah dan menubuhkan satu jawatankuasa khas menanganinya.

Timbalan Menterinya, Datuk Razali Ismail berkata, pihaknya menerima beberapa laporan orang awam mengenai perkara itu dan sebahagiannya mempunyai asas sebelum ini.

"Kita memang menyiasat setiap aduan yang sampai kepada kita, kita tidak ambil mudah kerana ia melibatkan anak bangsa kita sendiri," tegasnya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Beliau mengulas rakaman aksi panas pelajar melalui telefon bimbit dan didakwa sudah disebarkan secara meluas.

Menurut Razali, selain itu, kementerian juga menerima aduan rakaman laporan berhubung pembikinan tiga klip video seks di kalangan pelajar di Sarawak dan Pahang.

Katanya, langkah itu dilaksanakan menerusi Jawatankuasa Gejala Sosial KPM yang dipengerusikannya dan beliau berjanji tidak bertolak ansur terhadap pihak terbabit.


Ulasan: isma daud

Timbalan Menteri Di Kementerian Pelajaran Malaysia yang pernah nasihat para guru jangan sibuk berpolitik di kantin sekolah tu agaknya apa jawabnya itu tidak dibina atas asas politik?

Apa kesungguhan KPM untuk menangani gejala sosial di kalangan pelajar melayu Islam di sekolah dan luar sekolah? Budaya bercampur lelaki-perempuan secara bebas dalam sekolah bolehkan di bendung dan dihalang? Mengapa kaedah Islam tidak diterima-pakai dalam sistem pendidikan kita? Islam meletakkan batas pergaulan supaya tiada pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan. Dalam kegiatan harian di sekolah pelajar atau murid sudah biasa bergaul bebas maka tidak mustahillah gejala sosial ini akan terus berlaku.

Islam meletakkan asas "malu" dalam pergaulan seharian. Tapi dalam sistem pendidikan kita rasa malu ini di anggap terkebelakang dan anti sosial. Kalau boleh di dalam kelas pelajar dikehendaki bercampur dan aktiviti-aktiviti tidak boleh ada pengasingan jenis. Yalah untuk mengamalkan demokrasi dalam pembelajaran. Mana boleh asing pelajar lelaki dan perempuan. Jika itu asasnya apa lagi yang hendak diharapkan kepada sistem pelajaran kita untuk melahirkan insan bertaqwa.

Saya teringat kepada sejarah saya belajar di SMK Agama Atas Sultan Zainal Abidin, Batu Buruk (1988-1991) dalam aliran Thanawi kami berada dalam kelas tetapi pelajar lelaki dan perempuan berjarak jauh; lelaki di depan dan perempuan di belakang. Jarak antara kelompok lelaki dan perempuan cukup jauh dinisbah dalam sebuah kelas. Bila mahu berhubung dan bercakap kami menggunakan tabir atau disebalik tingkap.

Tapi apa kata cikgu-cikgu yang terdidik dengan sekular ni; dengan nada sinis "Mahu Islam sangatlah tu?" . bukan cikgu nak sokong tapi sindir dan cakap macam-macam lagi. Ini dah terbalikkan? Cikgu rasa pelik berada dalam kelas sebegini dan rasa macam kena ajar oleh pelajar-pelajarnya sendiri.

Yalah tu cerita lama sekitar tahun 80'an. Baru-baru ni semasa saya balik ke Semenanjung dan menyampaikan ceramah di beberapa buah masjid terkejut saya beberapa orang cikgu saya sudah berubah, sudah naik haji dan sudah warak. Merekalah sekarang ni penyokong Islam dan perjuangan Islam. Kadang-kadang cikgu tidak salah belajar dengan muridnya.

Tapi dengan sistem pendidikan yang ada sekarang mampukah ini berlaku?

Isu-isu seperti di atas akan berlaku dan terus berlaku jika kita tidak kembali kepada sistem pendidikan Islam. Apa salahnya kita menerima sistem Islam setelah sekian lama kita menerima sistem sekular dalam pendidikan ini. Mengapa masih yakin dengan sistem sekular yang nyata gagal mendidik manusia menjadi insan yang ada nilai dan beriman?

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?