Barangan kita pun ada kadar Melamine yang melampau !!!

Diciplak dari NO2umno

AKu tak tau apa strategi kerajaan Malaysia di dalam isu Melamine yang timbul dan di kesan di China. Kita tidak tahu berapa lama kita dan 'muntah kedarah' barangan makananan yang mempunyai kadar melamine yang bahaya. Kita sibuk bercerita tentang makanan dari China sedangkan makanan produk tempat turut merbahaya.

Kerajaan Malaysia pun cukup pandai main isu. Kesemua barangan dari China akan di pantau dan di periksa. Kita tidak pernah ambil peduli sehingga barangan ini masuk ke Malaysia tanpa batasan.

Bila musim perayaan, barangan ini lah yang menjadi santapan kita. Kerana harga dan kerana rasanya sedap sangat. Kita pun belasah kerana ia murah dan adakalanya percuma.

Sedar sedar, sekarang ni kematian yang melibatkan usia muda, cukup kerap. Belum sampai umur 40, ramai yang meninggal dunia. Alasan kematian adalah sakit jantung dan sebagainya. Tiada istilah melamine di sebut maka, kita tidak tahu efeknya pada kesihatan kita.

Kita tahu bahawa melamine adalah satu bahan yang tidak boleh di serap, musnah dan dihadamkan. Akibatnya mendapan bahan ini membawa bencana kepada tubuh kita dan esok mungkin kita terima akibatnya kerana kita tidak sedar. Tiba tiba mati ....

Kita berharap hanya barangan dari China yang hanya terlibat... tapi orang HONG KONG sudah temui barangan kita yang menggunakan bahan tersebut berlebih lebihan.

http://www.matrade.gov.my/cms/brand/SAVE%20FOR%20WEB-IMEJ/munchys.jpg

Rujuk SINI

Hong Kong's food safety watchdog said on Saturday it has found unsafe levels of the industrial chemical melamine in crackers made by a Malaysian company.

The Centre for Food Safety said it found the chemical in two samples of crackers manufactured by Malaysia's Munchy Food Industries Sdn Bhd. It did not say where the products were made.

Milk powder contaminated with melamine has been blamed for the deaths of four infants and for sickening about 54,000 others in mainland China. Hong Kong has also found 10 children with kidney stones who had consumed Chinese-made milk products.
Apakah makanan tempatan yang merbahaya selain dari itu? Mungkinkah menjadi makanan harian kita selama ini? Kenapa tiada tindakan menyitar kilang dan menghentikan operasi syarikat tesebut selepas berita di atas di terima?

Ada kira kira ke?

Waspada ...... !!!!

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?