Sahsiah Cemerlang Dunia Dan Akhirat - Bah 2 (Siri 3/ Akhir)

Oleh isma daud

Bah. 2 (Siri 3/ Akhir)


(Artikel ini adalah sambungan daripada kuliah saya kepada guru-guru Islam di SMK Methodist).
Sila klik link/posting terdahulu;
1. Kuliah Kepada Guru-Guru Islam Di SMK Methodist
2. Sahsiah Cemerlang Dunia Dan Akhirat - Bah 2
3. Sahsiah Cemerlang Dunia Dan Akhirat - Bah 2 (Siri 2).

Setelah saya membincangkan beberapa faktor untuk mencapai kejayaan di dunia dan akhirat; kini saya ingin menggariskan beberapa ciri sahsiah mereka yang akan beroleh kecemerlangan dalam hidup baik kehidupan duniawi maupun ukhrawi; baik di peringkat individu maupun sebuah masyarakat dan negara;

Ciri-ciriNYA…

Cemerlang 7 – Orang yang mengamalkan Pergaulan Yang Sihat Dan Baik;

Dalam satu hadis Rasulullah SAW bersabda; "Orang Muslim (yang sebenar) ialah orang yang selamat orang lainnya daripada (kejahatan) lidah dan tangannya".

Mungkin beberapa sifat dibawah ini boleh kita amalkan dalam kehidupan seharian kita, jika kita tidak dapat melakukan semuanya, jangan kita tinggalkan semuanya. Cuba lakukan sedikit-sedikit dan kita dapat merasakan nikmat dan kebaikannya. Mulakan hari ini bermula dengan diri kita sendiri; di antaranya;
• Manis Muka
• Hormat Hak Orang lain
• Menjaga Maruah Diri
• Melebarkan Salam
• Bersedekah
• Simpati dan Impati Kepada Orang Lain
• Sedia memaafkan kesilapan orang lain
• Mengaku kesilapan
• Elak sifat mazmumah (keji) ; hasad dengki, fitnah dan umpat
• Bertolak ansur dan toleran


Cemerlang 8 – Kuat Ibadah

Ibadah ialah jalan kita membuktikan rasa ketundukan dan ketaatan kita kepada Allah SWT. Kita perlu bermujahadah diri kita agar kita mengukuhkan diri kita dengan jalan ibadah kepada Allah SWT. Di antara langkah-langkah itu ialah kita melaksanakan yang wajib, memperbanyakkan yang sunat, menjauhkan yang makruh dan menilai yang harus dan meninggalkan terus yang haram.

Di antara amalan yang kalau boleh jangan dipersiakan, insya Allah SWT di antaranya;

• Banyak Zikrullah; Ingat akan Allah SWT
• Mengikatkan hati dengan Surau dan Masjid
• Membaca al-Quran
• Memperbanyakkan Selawat
• Selalu meMuhasabah Diri
• Segera Bertaubat
• Benci Yang Mungkar Dan Maksiat
• Suka Kepada Kebajikan dan kebaikan


Cemerlang 9 – Jati Diri Yang Unggul

SIAPA Qudwah/ Ikutan KITA? Hari ini manusia kehilangan punca dalam mencari qudwah. As-Syed Syahid Qutb menyatakan dalam tafsirnya Fi Dzilalil Quran dalam mentafsirkan surah Al-'Asr (Masa) menintakan : "memerhatikan akan manusia hari ini jika disandarkan kepada qawanin (undang-undang dan perlembagaan) yang diturunkan Allah SWT sesungguhnya mereka itu dalam kerugian yang sangat nyata". Ini kerana orang Islam memiliki Al-Quran dan Al-Hadis sebagai sumber unggul tetapi mereka mula mencari yang lain daripada apa yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Rasul mereka. Mereka membuang wahyu; mereka mengambil undang-undang manusia. Mereka kehilangan maruah, kemuliaan dan jati diri ummah.

Mereka telah mengambil yang lain daripada Islam sedangkan Allah SWT menyatakan bahawa sesiapa yang mencari kemuliaan lain daripada apa yang diturunkan bahawa dia akan beroleh kehinaan di dunia dan akan diazab pada hari akhirat nanti.

Hari ini umat ini sedang enak dan leka dengan buaian musuh-musuh Islam. Mereka memperkenalkan pelbagai budaya songsang dan itulah yang menjadi ikutan umat Islam. Mereka tergila-gila dengan budaya sesat ini. Bermati-matian mereka mempertahankannya. Budaya hidup yang berpaksikan huruf "F” menjadi slogan dan anutan umat kini. Apa saja semua dianggap sebagai relevan dengan masa dan keadaan. Slogan seperti ini menjadi buaian; “Fun, Food, Fashion style, Freedom of Religion, Free Thought, Free Sex…” Semuanya indah belaka.

Tanpa mereka sedar sendi-sendi Islam telah mereka tinggalkan sedikit-demi sedikit sehingga dapat kita lihat hari ini; kiblat manusia adalah kepada hiburan semata-mata.

Untuk beroleh kejayaan dan kecemerlangan diri. Umat Islam mesti kembali kepada asas agamanya. Kembali meninggalkan Jahiliyyah dalam apa nama dan slogan sekali pun. Kembali mencontohi Nabi Muhammad SAW dan generasi umat Islam Awal yang dibentuk oleh Rasulullah saw. Ummat Islam mesti membenarkan dirinya ditarbiyyah oleh pengajaran yang berpaksikan Al-Quran. Mana-mana adat resam dan budaya songsang mesti dikuburkan. Umat Islam dulu cemerlang kerana mereka mengosongkan jiwa mereka daripada sifat jahiliyyah dan mengisi sepenuhnya dengan Islam yang dibawakan oleh Rasulullah SAW sehingga muncul manusia baru.

Peminum arak meninggalkan arak, pencuri meninggalkan sifat suka mencuri, penzina bartaubat meninggalkan sikap buruknya.

Saidina Umar Bin Al-Khattab terkenal sebagai orang yang samseng dan bengis tetapi menjadi insan yang lunak selepas memeluk Islam. Banyak lagi contoh unggul yang boleh kita teladani.

Faktur Penghalang Kepada Jati Diri Unggul;

Pertama: Hawa Nafsu

Nafsu sentiasa mengajak kita supaya mencerobohi nilai dan melakukan kejahatan. Maka kita perlu kenali punca yang menyebabkan jati diri seseorang itu boleh rosak. Nafsu ini perlu kita didik ia supaya ia tunduk kepada Allah SWT. Diceritakan bahawa nafsu ini pernah direndam dalam api neraka seratus tahun bila dilepaskan ia tetap mengaku bahawa dirinya tuhan lalu direndam dalam neraka lapar barulah ia kembali kepada fitrah mengaku hakikat dirinya. Begitu rakusnya nafsu maka kita mesti sedar akan angkaranya.

Kedua : Syaitan

Nyata Syaitan itu musuh yang nyata bagi manusia. Mereka tidak akan pernah berputus asa untuk menyesatkan manusia dan dengki terhadap manusia. Oleh itu kita mesti kenali angkaranya agar kita tahu tipadaya syaitan durjana dan kita dapat menjauhi tipudaya tersebut. Bagi orang yang tidak kenal akan tipu daya syaitan memang akan terjerat tetapi orang yang waspada pasti merasakan tipudaya syaitan itu sangat rapuh sekali.

Saya mengambil contoh seorang yang ingin melaksanakan hasrat jahat ingin merogol contohnya ; andainya dia dapat menahan gelojak nafsunya senafas, mengenang kenikmatan sekejap berbandingan kehinaan yang akan diterimanya, hukuman dunia yang akan diterimanya; penjara, sebatan, denda dan berbagai kesusahan yang akan membelenggu jiwa dan jasadnya, kehancuran dan kemusnahan hidup mangsa yang diperlakukannya. Apatah lagi kalau dia sempat berfikir sejenak akan azab Allah SWT di akhirat nanti; pasti dia akan mundur dan tidak mudah memperbodohkan dirinya dengan bujukan nafsu yang sekejap dan godaan syaitan yang memperdaya sewaktu itu.

Masalahnya manusia sentiasa tewas dengan dua musuh ini.

Kenapa? Semua kerana kejahilan manusia itu sendiri sehingga dia tidak kenal siapa musuhnya dan dia tidak tahu bagaimana mahu mengecewakan musuh-musuhnya itu.


Akhir sekali ;
Cemerlang 10 - Memiliki Jiwa yang Kental.

Langit tidak sentiasa cerah. Sesekali badai datang melanda. Ribut kuat datang membadai. Calang-calang jiwa mampu goyah dan tumbang. Senjata ampuh menghadapinya ialah kesabaran. Jika penawar kepada nikmat adalah syukur, Rawatan batin ketika susah dan sukar adalah sabar. Jiwa inilah yang akan mampu menerima segala qadhak dan Qodar Allah SWT.

Ketika menangis dan bersedih usahlah menangis berpanjang-panjangan, ketika ketawa janganlah lupa daratan. Bukan dilarang menangis atau tidak menangis langsung nanti kita ini dinamakan manusia berhati batu. Atau Tidak tahu erti sedih langsung sehingga kita dibenci oleh Allah SWT kerana pupus sifat rahmah dalam hati kita. Orang yang tidak merahmati tidak akan dirahmati Allah SWT.

Kekentalan jiwa bermaksud kita mempunyai daya tahan untuk menghadapi dugaan hidup dan cabarannya. Setiap masalah yang datang dijadikan cabaran bukan untuk ditangisi dan bukan pula dengan cara mengecewakan diri sendiri sehingga rosak segala kehidupan. Yang lebih malang jika memberi kesan kepada orang yang berada disekitarnya.

Oleh itu kita perlu kekuatan dalaman untuk kita merasakan kekuatan bagi melangsungkan kehidupan di alam yang fana ini. Matlamat dan destinasi kita sebenar ialah menuju Allah dan perjalanan hidup di alam yang kekal abadi.

Saya mendoakan agar kita semua mampu menguasai diri kita dan mengenali sahsiah kita untuk kita mengenal bakat yang ada dalam diri kita, yang memungkinkan kita mengasah dan mengasuhnya untuk menjadi insan cemerlang di dunia dan akhirat.

Sekian.

Kembali Kepada Bah. 1 , Bah. 2 (Siri 1) Dan Bah. 2 (Siri 2)

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?