Pembinaan Surau An-Nadwah terus berjalan atas semangat derma ikhlas dan gotong-royong

Oleh isma daud

Ada tiga perkara yang akan kekal menjadi saham yang berkekalan biarpun seseorang telah meninggal dunia iaitulah sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh. Begitulah mafhum hadis nabi saw.

Sejak awal tahun 2009; kami warga SMK Rosli Dhoby mula merancang untuk membesarkan ruang surau yang juga digunakan sebagai tempat pembelajaran dan solat Jumaat yang kian sempit berbanding ahli jamaah yang ada.Jumlah ahli jemaah yang mencecah 400 orang dalam satu-satu solat Jumaat dijalankan menyebabkan ruang solat benar-benar perlu diperluaskan.

Puas juga saya selaku pengerusi surau mencari dana disamping derma daripada ahli jamaah sehingga memungkinkan harapan membesarkan surau ini . Akhirnya berjaya dijalankan secara berperingkat-peringkat. Semuanya dijalankan dengan semangat kerjasama dan saling bantu-membantu di antara satu sama lain. Semangat gotong-royong adalah asas menjayakan separuh daripada pembinaan ini.

Sebenarnya masih banyak dana yang diperlukan bagi menyiapkan fasa kedua pembinaan. Saya sekarang cuba mengusahakan agar dana terus masuk dan pembinaan dapat diteruskan. Di sini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada penyumbang baik dari segi wang ringgit, tenaga, masa dan komitmen yang pelbagai sehingga separuh daripada usaha murni telah dapat dijayakan. Terima kasih. Allah SWT sahaja yang dapat membalasnya dengan sebaik-baik ganjaran insya Allah.

Berikut beberapa keping gambar yang dirakam oleh saudara anak mat radhi untuk tatapan bersama;







Guru-guru Muslimah pun turut datang membantu termasuk pelajar Islam yang tinggal berdekatan; terima kasih semua...





Dihujung kerja, adalah sedikit jamuan tanda berterima kasih buat semua dan rasa syukur pada Allah SWT yang tidak terhingga;



Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?