Bersikap Adil Atau Pra-Sangka Yang penuh Prejudis

Oleh isma daud

Hari ini; episod malang kepada majlis ilmu di Sibu. Saya dimaklumkan bahawa Urusetia Saudara Baru (USB) Sibu di bawah HIKMAH pun diarahkan supaya memberhentikan Kuliah Tafsir Al-Quran atas alasan sudah banyak program dijalankan dan kelas ini akan membebankan mereka. Lagi pun tafsir tidak sesuai kepada saudara baru. Sepatutnya kelas IQRA' saja mungkin sesuai.

Apa dongeng alasan puak ini. Langsung tidak masuk akal alasan untuk menutup kelas tafsir ini. Mengikut ahli jawatan kuasa USB mereka diarahkan begitu dalam satu mesyuarat JK baru-baru ini. Mereka setakat ini berkeras mahu meneruskan program bermanfaat ini dan cukup berfaedah kepada mereka membina fikrah dan pengisian beerti khususnya kepada mereka yang menjadi saudara seIslam.

Kenapa Kuliah ini mahu diberhentikan juga? Tidak cukupkan kuliah agama di Surau dan masjid telah di"berhenti"kan secara terhormat oleh edaran terbaru pekeliling baru-baru ini.

Menurut JK USB mereka telah menjelaskan kenapa majlis kuliah tafsir ini sangat bermanfaat kepada mereka sehingga mereka telah menjemput pihak yang mengarahkan majlis ini supaya diberhentikan (arahan mulut), agar hadir ke majlis itu hari ini, tapi malangnya mereka tidak langsung muncul untuk meneliti kelas tafsir ini. Sebaliknya mereka mengarahkan supaya buku atau kitab tafsir Fi Zilalil Quran - Syed Qutb (terjemahan) dibuat salinan dan diserahkan kepada mereka.

Sebenarnya kelas ini telah berlangsung sejak tahun 2007 lagi. Ia dilakukan pada hari minggu (Ahad) mula jam 2.30 petang. Ianya diadakan bagi membina kefahaman Islam melalui kitab tafsir khusus kepada mereka yang cintakan ilmu Islam dan saudara baru yang mahu mendalami pemahaman terhadap Al-Quran.

Kelas biasanya dimulakan dengan membaca ayat dan dibetulkan sebutan huruf dan beberapa hukum tajwid secara ringkas kemudian dibacakan ayat beramai-ramai. Kemudian saya selaku pengemudi kelas akan membaca buku yang bahasanya agak tinggi tapi saya sedaya upaya merendahkan dari segi uslub bahasa agar mereka yang hadir mendapat kefahaman kepada isi kitab secara jelas. Sukatannya hanya surah-surah pendek dari JUZUK AMMA.

Apakah ini satu lagi perasaan prejudis puak yang tidak senang dengan kesungguhan saya mengembangkan ilmu Islam di Bumi Sibu sehingga niat saya mendidik mereka yang menjadi saudara baru melalui tafsir al-quran ini pun dipandang serong?

Kepada mereka ini, bertaqwalah kamu kepada Allah dan berlaku adillah kerana berlaku adil itu lebih hampir kepada sifat TAQWA.

Semoga Allah SWT memberi hidayah kepada puak-puak ini. Tiada kerja lainkah mereka ini sekarang ini sehingga menjadi alat untuk memadamkan cahaya Allah SWT.

Sungguh hairan saya kepda mereka ini sehingga dengan jawatan yang disandang atas wadah agama itu; mereka menjadi alat kepada golongan yang tidak mengenal erti dakwah pada jalan Allah SWT. Amat buruklah mereka ini.

Apakah mereka ini tidak mampu melihat secara objektif mengapa majlis atau kelas tafsir sangat bererti kepada saudara baru? Sedangkan kamu tidak sanggup pun hadir untuk melihat kebenaran tetapi kamu menghukum tanpa meneliti secara halus dan tidak memikirkan langsung akan kesan kepada mereka yang mahukan ilmu pengetahuan tentang Islam yang baru mereka kenali.

Bagaimana seseorang mampu menjadi seorang muslim sejati tanpa bimbingan al-Quran dan as-sunnah? Sedangkan al-Quran dan as-sunnah merupakan pesaka yang ditinggalkan oleh Rasulullah saw untuk menjadi petunjuk kepada jalan orang yang beriman dan bertaqwa...

Berlaku adillah!!!

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?