Airmata mengalir... Dalam azab ada nikmat, syukur ya Allah!!!

Oleh isma daud

Dalam solat pagi ini entah mengapa berbeza benar dengan solat subuh yang lain. Air mata laju mengalir.

Satu malam saya bermuhasabah diri mencari hakikat dan ketenangan diri. Mencari kelemahan dan kekuatan diri. Mencari kesilapan, kesilapan dan kesilapan yang dilakukan terhadap diri sendiri, isteri, anak-anak, kepada keluarga,rakan-rakan, masyarakat dan paling utamanya kesilapanku kepada Allah SWT.

Berhenti daripada menyampaikan dakwah, kuliah agama bagaikan sedang mencabut ruhku sendiri.

Isteriku;
Engkaulah insan pertama yang dapat merasakan kedukaanku. "Abang! Kuatkah abang melalui situasi baru. Biasanya abang tidak diam di rumah... abang mesti kuat dan tabah."

Bersara (sebentar) daripada kebiasaan sesungguhnya sangat menyakitkan.

Kepada Allah SWT saya memohon agar memberi kekuatan agar saya dapat kembali untuk terus berdakwah pada jalannya dengan lebih gigih dan berani.

Kepada ustaz Zawawi Ismail (kawan lama sewaktu di Jordan, tapi sekian lama terputus hubungan); tetiba kita muncul bersua. Terima kasih dan syukur padamu ya Allah SWT kerana menemukan kami dan banyak rangsangan yang telah tuan berikan kepada saya. Mungkin Allah SWT dengan sengaja menemukan kita agar titipan kata azimat tuan mampu meresap kedalam jiwa saya dan ini akan meneguhkan hati dan pendirian saya.

Ya Allah berikan saya kekuatan baru dan jalan yang luas dengan sebaik-baik jalanmu dan engkau berikanlah hidayah kepada mereka yang menyempit-nyempitkan dan menghalang-halang jalanmu. Amin ya rabbal alamiin.

Sesungguhnya ya Allah dalam mengenang apa yang berlaku ada terselindung hikmah yang banya. sesungguhnya dalam azab itu ada nikmat dan rahmatmu...

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?