"Bila Saya melakukan Perkara Yang Sama... Seronok Rupanya!!!"

Oleh isma daud

Sejak saya ber"uzlah" daripada hadir ke surau dan masjid buat seketika; mengingatkan saya kepada peringatan saya kepada mereka yang tidak datang solat berjamaah dan hadir kuliah agama.

Dua tiga hari ini saya melakukan perkara yang sama apa yang saya ucapkan kepada mereka ini. Mungkin Allah SWT mahu merasakan kepada saya perasaan mereka yang tidak suka ke masjid. Rupa-rupanya seronok dan tidak peliklah mereka begitu terperosok ke bumi bila terdengar suara azan dan kuliah agama.

Dengan memekakkan telinga dan membutakan hati maka surau dan masjid tidak payah dikunjungi. Keseronokan ini kerana diulit oleh perasaan santai bersama keluarga dan menonton televisyen mahupun keluar makan-makan bersama ahli keluarga ke tempat yang kita suka.

Saya sendiri malam tadi dapat bersama keluarga ke sebuah pusat membeli-belah di bandar Sibu ni sehingga isteri saya menyindir saya; "Biasanya waktu ini abang berkuliah di masjid!!!".

Rupanya itu keseronokan yang saya tinggalkan sekian lama yang orang lain seronok melakukannya pada waktu yang sama.

Yalah kalau kita sekadar ahli jamaah, jika tidak hadir tidak menjejaskan satu kuliah itu, tapi apa akan berlaku jika pengemudi kuliah agama tidak hadir, satu kuliah terbengkalai malam itu. Bayangkan kerugian kepada ahli jamaah yang merancang sedari awal mahu mencari sedikit ilmu dan bekalan diri pada ketika itu.

Akhirnya saya melakukan perkara yang saya tidak suka selama ini. Kepada teman-teman marilah kita sama-sama ke surau dan masjid semula. Ayuhlah!!!

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?