Sepanjang Jalan Di Sibu

@Facebook ~ "Tinta Dakwah Al Maranji"

~ Salam Persahabatan , Terima Kasih.

Friday, May 22, 2009

Surat Pekeliling Larangan Berkhutbah, Menyampaikan Kuliah Yang diedar ke seluruh Masjid dan Surau Agama Sebenarnya Untuk Siapa?

Oleh isma daud

Sekitar jam 11 malam (21/05/2009); saya menerima satu mesej daripada seorang teman yang tekun menghadiri kuliah saya di surau dan masjid sekitar bandar Sibu; katanya ada berita sensasi untuk ustaz.

Apabila berjumpa hari ini dia terus menunjukkan edaran pekeliling yang dihantar oleh pihak Majlis Agama Islam Sarawak yang menguatkuasakan peraturan mengajar agama, membaca khutbah dan lainnya sebagaimana termaktub dalam pekeliling yang diedarkan ke masjid dan surau bertarikh 21 Mei 2009.

Pekeliling ini sudah ada dan sudah lama disimpan sehingga para ustaz yang mendidik anak bangsa di sekolah mendapat ruang mengajar di surau dan masjid. Begitu juga mereka dijemput oleh JK surau, masjid dan aktiviti masyarakat untuk menyampaikan kuliah dan pelbagai program keagamaan sekitar bandar Sibu ini .Selama itu surat pekeliling ini disimpan dan kehadiran para ustaz sentiasa dialu-alukan biarpun ramai daripada mereka dari ustaz-ustaz semenanjung. Mereka tiada masalah disini. Ruang dakwah digambarkan sebegitu luas.

Pegawai MAIS, JAIS (SIBU) sentiasa mengalukan mereka, kalau tidak mengalukan pun mereka tidak pernah mengganggu para ustaz yang ikhlas ini. Para ustaz ini tidak pernah menagih apa-apa habuan wang ringgit kerana niat hati mereka untuk menyumbang berbanding puak JAIS sendiri yang tempang dalam kerja dakwah dan memakmurkan masjid dan surau. Atas alasan tidak cukup kaki tangan, muka mereka sukar untuk dilihat di masjid-surau kecuali ada majlis rasmi sahaja. Pegawai JAIS lebih gemar menikahkan orang kerana setiap pasangan berkahwin habuan mereka cukup lumayan. Ada yang sibuk mencari pendapatan tambahan dengan berniaga, merubat orang sakit secara rawatan Islam dan mengurus orang nak bercerai dan mendaftar orang masuk Islam. Mendidik mereka kurang tapi mendaftar masuk Islam. Biasanya pasangan masuk Islam kerana mahu kahwin. Bila dah Islam tu pandai-pandai sendirilah bawa diri. Kamu murtad ke kamu jadi apa ke nasib kamulah...

Penyataan ini bukan tuduhan melulu tetapi telah terbukti dan perhatikan senarai kuliah di Masjid dan surau di Sibu. Cukup memilukan. Masjid surau sepi daripada majlis ilmu, nak harap muka ustaz JAIS elok cari mereka di tempat lain selain masjid dan surau.

Sikap mereka yang lembab ke masjid ini, nampaknya pantas buat kali ini. Hari ini tulis, hari itu juga sampai ke tangan pengerusi masjid dan surau.

Persoalannya? Surat pekeliling ini untuk siapa? Jelas diterangkan dalam surat tersebut. Jelasnya untuk mengekang kuliah Ustaz Semenanjung. Siapa lagi yang menyampaikan kuliah buat masa ini di surau-surau? Di Surau dan masjid yang saya sendiri bagi kuliah tiada kuliah lain melainkan kuliah daripada ustaz Semenanjung.

Kenapa ustaz semenanjung? Fobia yang tidak menentu ini ada kaitan dengan perkembangan politik di Semenanjung. Ke mana-mana saya pergi ,pihak tertentu sangat takut dengan politik semenanjung. Ketara sekali perkataan pemimpin Sibu atau Sarawak ni. Kita tidak boleh terima cara orang Semenanjung....

Jelasnya mereka takut bukan perkara yang sepatut mereka takut tetapi lebih kepada bayang-bayang yang para pemimpin tempatan ini ciptakan. Biar kerja agama mati asalkan kerja politik mereka tidak mati. Ketakutan ini memangsakan kelas dan kuliah agama yang mula menapak di surau dan masjid Sibu.

Bermula dengan khutbah saya pada 10 April 2009 yang lalu sehingga saya telah di"gam"kan daripada menyampaikan khutbah sehingga munculnya edaran surat pekeliling ini. Atas alasan menimbulkan suasana tidak aman dan pelbagai hujah rekaan dibuat bagi menghalalkan tindakkan mereka. Sebenarnya rasa bimbang dan fobia kepada kuliah agama dan perkembangan politik semenanjunglah hakikatnya adalah faktur utama tindakkan ini diambil.

Tindakkan yang tidak dibina atas kewajaran dan kewarasan ini ternyata tindakan penakut dan tidak bertanggungjawab dalam menjaga agama dan syiar agama agar ianya nampak mudah dan berkembang pesat.

Sudahlah kerja agama di sini ibarat nyawa-nyawa ikan, datang lagi arahan tidak bertanggungjawab ini dengan memandang serong kepada kuliah agama yang disampaikan oleh Ustaz-Ustaz Semenanjung yang ada dikalangan mereka sudah masuk berbelas tahun, dibimbangi akan mematikan terus kerja dakwah ini. Yang ruginya umat Islam Sibu sendiri.

Selepas ini harapan saya akan berduyun-duyunlah pula pegawai JAIS akan pergi ke masjid menyampaikan kuliah agama menggantikan tempat Ustaz-ustaz Semenanjung ini. Selamat Menyampaikan kuliah. Masa kami berehat telah tiba.

Buat saya, saya akan meletakkan harga yang mahal untuk kuliah saya tiada lagi percuma. 11 tahun kuliah saya telah diberikan percuma tapi kini saya cukup mahal..... jangan jemput saya kalau nak buat program tapi tiada duit....

Kepada Ustaz dan pegawai JAIS, selamat maju jaya. Moga Allah SWT bersama anda pula....

Berikut surat arahan pekeliling yang diedarkan. Keping pertama daripada tiga helai pekeliling yang diedarkan...

Pekeliling Kebenaran Mengajar Agama Islam, Menyampaikan Khutbah & Mengimamkan Solat dan Pekeliling Pentadbiran Masjid/Surau Bil. 1/2009

Sila lihat senarai agihan,
(Pengerusi masjid dan surau dalam daerah Sibu)

Tuan,

Pekeliling Kebenaran Mengajar Agama Islam, Menyampaikan Khutbah & Mengimamkan Solat dan Pekeliling Pentadbiran Masjid/Surau Bil. 1/2009

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

2. Sehubungan dengan itu, bersama-sama ini disertakan surat pekeliling berkenaan untuk tindakan tuan selanjutnya.

3. Kerjasama dan perhatian pihak tuan dalam perkara ini amatlah diharapkan dan didahului dengan ucapan ribuan terima kasih.

Sekian, harap maklum.

"KE ARAH PEMBENTUKAN KAIRUL UMMAH"
"BERSATU BERUSAHA BERBAKTI"
"AN HONOUR TO SERVE"


(HAJI SHUKRI BIN HAJI SARKAWI)
bp. Pegawai Agama Islam Bahagian,
Pejabat Agama Islam Sarawak,
Bahagian Sibu.

(Ditulis semula dari surat asal JAIS/SBW/(Pent)/O4/08/05/01(10) Bertarikh 21 Mei 2009)


Berikut Ordinan Majlis Islam Sarawak, 2001;

1.1 Seksyen 58(1)(d):
"Tiada orang boleh mengajar atau mengembangkan atau memperjelaskan kepada orang ramai apa-apa doktrin agama Islam di dalam Negeri tanpa kelulusan bertulis Majlis"

1.2 Seksyen 61 (1)
"Majlis boleh melantik seseorang yang layak dan patut untuk menjadi pegawai masjid bagi mana-mana masjid di dalam Negeri"

Selaras dengan peruntukan ini;

2.1 Tidak dibenarkan sesiapapun untuk mengajar, menyampai atau menerangkan mengenai agama Islam, termasuk berceramah dan berkhutbah di mana-mana masjid di dalam Negeri Sarawak, melainkan setelah mendapat kebenaran secara bertulis daripada Majlis Islam Sarawak.

2.2 Mana-mana pegawai masjid adalah tidak dibenarkan untuk menyerahkan tugas-tugas mengimamkan solat, menyampaikan khutbah dan lain-lain kepada mana-mana orang melainkan terlebih dahulu mendapatkan kebenaran daripada Majlis Islam Sarawak atau pegawai yang diberi kuasa oleh Majlis Islam Sarawak.


Kepada Allah Jua saya berserah....

1 comment:

Anonymous said...

Asalamulaikum Ustaz... tertarik dan terkejut dengan apa yang telah berlaku di Sibu. Memang betul apa yg saya pernah tulis di ruangan BLOG ustaz yang lalu bahawa JAIS.. MAIS lebih mengutamakan QUANTITI umat Islam di Sibu am nya Sarawak Khasnya. Makin ramai yang org nak memeluk Islam maka bertambahlah PAHALA mereka,nescaya masuk Syurga lah mereka (Pegawai JAIS.. MAIS.. yg menjadi SAKSI org yg masuk Islam td).
Tapi lepas tu (JAIS..MAIS tak akan ambik peduli.. Lantak engkau lah... Kadang-kadang saya rasa pegawai MASi..JAIS ni makan gaji BUTA tapi tak semua (maaf..harap jgn terasa..ye..)
Saya telah banyak kali mengikuti ceramah-ceramah ustaz dan saya dapati ceramah ustaz lebih mudah saya fahami.
Saya harap ustaz terus berada di Bumi Sibu untuk membetulkan Akidah umat Islam di sini.

Related Posts with Thumbnails