Majlis Kesyukuran Surau An-Nadwah, Sibu

Oleh isma daud





Gambar-gambar (Kiri) : Proses pemasangan mimbar surau an-Nadwah, Sibu.


Surau An-Nadwah, SMK Rosli Dhoby, Sibu - 12 Nov 2009 : Sejak beberapa hari yang lalu, warga Muslim SMK Rosli Dhoby merancang untuk mengadakan majlis kesyukuran sebagai tanda syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan izinNya segala perencanaan kami sejak awal tahun ini nampaknya berhasil. Kini kami berada di hari-hari terakhir persekolahan dan sebahagian daripada kami akan mula bercuti dan sebahagiannya akan bertungkus-lumus dalam peperiksaan masing-masing baik SPM ataupun STPM yang akan tiba tidak beberapa hari lagi.

Sementara itu di sebelah paginya kerja memasang mimbar surau dilakukan. Beberapa orang warga sekolah telah mengusahakannya agar solat Jumaat esok akan berlangsung dengan sempurna.

Dengan adanya mimbar ini akan memberi ruang kepada suara mimbar untuk sampai kepada ahli jamaah menjadi lebih berkesan. Pemandangan khatib pun lebih luas dan lapang kepada ahli jamaah di bawah. Ini akan meningkatkan ruh jumaat kepada para jamaah yang solat jumaat di sini nanti.

Beberapa usaha murni seperti ini akan diteruskan agar surau menjadi tempat yang harmoni dan digemari untuk para jamaahnya hadir beribadat di sini.

Surau yang baik dan berkat ialah surau yang dibina atas sifat iman dan taqwa kepada Allah SWT. Biarpun surau ini tidak seindah dan segah surau dan masjid yang dibina dengan dana kerajaan yang besar, surau ini tetap mempunyai ruhnya sendiri. Ruh perpaduan sesuai namanya An-Nadwah dan semangatnya untuk bangun dengan perbagai kesusahan biarpun ia berdiri di tengah-tengah sekolah. Namun fungsinya bukan setakat surau sekolah, tetapi menjadi tempat tumpuan ibadah kepada masyarakat setempat. Ia bangun dengan sumbangan ikhlas dan waqaf daripada pelbagai pihak yang dekat dan jauh. Bahkan pengunjung blog saya ini turut menyumbang kepada terbangunnya surau yang sederhana ini. Terima kasih dan syukur ke hadrat Allah SWT di atas kurniaanNya yang tidak terhingga itu.


Majlis Kesyukuran Surau An-Nadwah, Sibu



 Gambar Kenangan : Ustaz Amin Fitri (SMK Lanang) dan Ustaz Saidal Mat (PPD, UPIM, Sibu)

Majlis malam tadi adalah bertujuan menghargai setiap pengorbanan warga SMK Rosli Dhoby sehingga siapnya bahagian anjung surau dan mampu menampung keperluan para jamaah dalam melaksanakan aktiviti keagamaan dan pendidikan dari masa ke semasa.


Gambar : Ustaz Mohd Embung Dan Ustaz Naelan akan turut berpindah ke Selangor.

Selebihnya, majlis malam tadi adalah untuk melahirkan rasa terima kasih kepada tenaga pengajar yang terdiri daripada para asatizah yang berkhidmat di beberapa buah sekolah sekitar bandar Sibu ini. Beberapa orang daripada mereka akan berhijrah ke negeri masing-masing apabila mereka kembali ke Semenanjung nanti.

Bagi kami; hijrahnya mereka ini menjadikan kami kehilangan tenaga penting dalam dunia pendidikan kepada anak-anak kami yang masih perlukan khidmat bakti mereka. Apapun sekalung tahniah dan terima kasih atas sumbangan para asatizah semua sepanjang berada di Sibu. Harapannya semangat yang sama akan di bawa ke sekolah baru nanti.


 Motivasi berguna kepada yang akan berpindah dan buat kami yang tinggal

Turut hadir dalam majlis semalam ialah al-Fadhil Ustaz Saidal Bin Mat; Penolong Penyelia Agama, Pejabat Pelajaran Daerah Sibu untuk sama-sama meraikan majlis dan menyatakan perhargaan kepada asatizah kita yang akan berpindah ke tempat masing-masing nanti.

Sekalung Penghargaan Dan Terima Kasih kepada semua yang terlibat secara langsung  dan tidak langsung dalam menjayakan majlis malam tadi.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?