Bukan Debat Budak Sekolah Yob!

Komentar Oleh ANAKSENGAT

Anda Boleh Download;
Bersemuka Dengan Media - Debat Khas Minyak New Today
Description:

Bersemuka Dengan Media - Debat Khas Minyak RTM1 antara Yb Salahudin dengan YB Dato' Sharir Samad


" Saya sempat membaca beberapa ulasan tentang rancangan bersemuka bersama MEDIa RTM 1. Kebanyakannya menganggap YB Salehudin gagal menggunakan kesempatan. Kebanyakan ulasan lebih berkisar tentang tak puas..... tak panas... mendatar.... tak memenuhi ciri ciri debat.

Kebanyakannya lebih kepada rasa tidak puas hati kerana YB Salehudin tak BELASAH Shahril! Memang ada beberapakali Datuk Shahril mencelah, bukan kerana kelemahan fakta salehudin kerana yang diperbetulkan itu bukan inti utama, sekadar contoh sampingan yang boleh saja ditinggalkan.

Cuma Shahril dalam keadaan hilang pedoman sehingga tak dapat membezakan fakta dan sampingan. Ia hanya untuk menonjolkan semula imej kegagalannya berhujjah. Mungkin kita mengharapkan salehuddin seperti Shahril yang menghentam apa sahaja yang melintas!!! bagi kita itulah debat!!!

Inilah minda masyarakat kita termasuk penyokong PAS ( atau ada yang mengambil kesempatan) yang masih di belenggu perasan nak puas.Apabila ceramah mereka mengharapkan penceramah belasah kerajaan atau UMNO dengan membelakangkan mesej yang ingin disampaikan. TG Nik Aziz kerapkali mengingatkan , kita berada di zaman menerang bukan lagi menyerang. Menyerang menyebabkan orang benci dan semakin lari dan akhirnya kita syok sendiri!!! Maysarakat kini tidak memerlukan maki hamun lagi...

Hujjah yang paling penting. Islam menganjurkan kita berdakwah dengan musuh dengan bijaksana , nasihat baik dan bermujadalah ( berhujjah dengan fakta) Dengarlah ulasan setiap kali lepas ceramah... sedap dia hentam UMNO... atau apalah penceramah ni takut takut lagi.... dan kadang kadang sebelum ceramah.... ada yang mengingatkan... malam ni hentam habis habisan ustaz..!!!!

Pada pandangan saya YB Salehudin telah menampilkan imej yang cukup menyerlah.. berhujjah dengan ilmu bukan dengan emosi, akhlak pemimpin Islam bukan poliTIKUS tanpa akidah dan akhlak yang mengambil kesempatan apabila keluar TV seperti di Parlimen apabila ada rancangan langsung.

Ini bukan debat sekolah atau universiti untuk melihat siapa pandai bercakap atau hujah berapi api
. Matlamatnya hanya satu...untuk menang. Dan setelah diistiharkan pemenang segalanya berakhir.

Rancangan sejam itu mesti digunakan untuk mendekatkan rakyat dengan kematangan PAS berpolitik.Harus diingat, rakyat sedang menilai alternatif kepada Kerajaan yang ada. Salehuddin Ayub telah meyakinkan rakyat,pemimpin sedang menunggu ini terlalu berkaliber..... malah Shahril sendiri terpaksa mengakui sehingga beberapa kali menyebut Salehuddin sebagai menteri walaupun dengan niat menyindir barangkali...

Kesimpulannya... Tahniah buat Salehudin yang mampu membawa imej PAS sebagai alternatif Kerajaan, pemimpin parti Islam yang tidak dilihat seperti katak di bawah tempurung atau Kera di beri bunga. YANG PENTING DIPENTAS MANA KITA BERADA BUKTIKAN AKHLAK ISLAM ADALAH YANG TERBAIK!!
"

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?