Makbulkah Doa?

Oleh isma daud




YA ALLAH..Terimalah doa kami.

Beginilah kita hormat majlis doa selamat...cover dengan bantal jelah.

Beginilah senario yang berlaku sekarang ini. Ustaz dijemput membaca doa, tidak hadir dikatakan sombong, hadir menggalakkan maksiat mereka ni. Maka bersopan santunlah ustaz lengkap berpakaian melayu menutup aurat, berkopiah, berwudhuk, menghadap kiblat, memulakan doanya dengan memuji Allah dan berselawat kepada Rasulullah. Di susunnya ayat-ayat dan bicara dengan khusyuk, .... semualah ustaz lakukan demi menjaga adab berdoa.

Begitulah agaknya tarbiyyah jahiliyyah zaman Islam Hadhari ini. Apa-apa ajelah. Sedangkan Allah SWT pernah menyebut di dalam hadis Qudsi; "Seorang lelaki yang kusut masai rambutnya, berabuk bajunya kerana perjalananan yang jauh; sedangkan pakaiannya haram, makanannya haram, minumannya haram, bagaimanakah Allah SWT akan memperkenankan doanya??

Berikanlah majlis ini kepada ustaz yang boleh makan upah jelah. Asal ada upah ; doa pasti akan dibaca. Apa majlis pun tidak kisah. Kononnya untuk mendapat keselamatan dan keredhaan Allah maka doa pun dipanjatkan serta diaminkan.



Doa itu adalah senjata orang mukmin, otak kepada ibadah. Mengapa doa itu dipanjatkan dalam keadaan tiada adab dan akhlak kepada Allah SWT. Sang ustaz patut berdakwah kepada mad'unya kerana doa orang yang tidak mencegah kemungkaran tidak diperkenankan Allah SWT. Wajarlah kita bermuhasabah agar kita tidak mempersendakan agama Allah dengan sebab kejahilan kita dan kealpaan kita. Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita semua, Insya Allah SWT.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?