Persoalan Emel Saudara Deny Den Dan Jawapannya

Emel 2/I2/07
I pernah datang ke rosli doby skali ustat.jumpa ustat dsana pas tu jumpa di satu kursus tapi saya tak ikut kursus tu just saya teknikal dalam kursus tu ustat... lama saya nak jumpa ustat sebab nak tanya serba sedikit tentang agama ISLAM.
planning nak convert... apa perkara pertama ustat nak nasihatkan kepada saya berkaitan keputusan saya? adakahpatut atau tidak patut saya tinggalkan adat saya. sebab kata orang biar mati orang tapi jangan mati adat.

Rgds;
Deny, Sibu


Jawapan;

Selamat Sejahtera!!!

Islam agama sejagat bersifat universal, sesuai diamalkan disetiap tempat dan masa. Islam berkembang melalui dakwah dan akhlak yang terpuji. (Jika ada umat Islam yang berakhlak buruk bukan kerana Islam tetapi kegagalan umatnya mengamalkan Islam di dalam hidupnya). Islam tidak menentang adab dan budaya tetapi ianya mesti menepati syarak dan ajaran Islam yang bersumberkan al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW. Islam tidak memaksa orang lain menganutnya tetapi kerelaan dan keikhlasan sahaja akan melahirkan insan yang beriman dan bertaqwa. Islam dibina di atas dasar aqidah(kepercayaan yang sebenar), ibadah (syariat) dan akhlak yang luhur. Mana-mana adat yang tidak bercanggah dengan ajaran Islam boleh terus diamalkan tetapi adat yang bertentangan dengan Islam mesti ditinggalkan seperti melibatkan makanan yang haram, minuman yang haram, upacara tertentu yang bercanggah sama sekali tidak dibenarkan. Islam tidak merubah bangsa seseorang, keturunan seseorang bahkan anak yang Islam mesti berbuat baik kepada ibu atau bapanya yang masih bukan Islam. Islam membawa keselamatan dunia dan akhirat, kehidupan yang kekal dan abadi. Kehidupan manusia tidak terhenti di dunia ini sahaja tetapi dunia ini adalah tempat kita beramal demi kehidupan yang abadi di akhirat nanti. Jadi keselamatan mana yang kita pilih? Setakat di duniakah yang sementara? Atau keselamatan akhirat yang bersifat kekal dan abadi???

Islam mengenalkan kita kepada Allah; Tuhan yang sebenar yang mencipta langit dan bumi, mencipta segala sesuatu termasuk manusia itu sendiri. Allah SWT tidak boleh disekutukan, tidak ada awal dan akhir, tidak beranak dan tidak diperanakkan, tidak ada sesuatu yang sebalas dan sebanding denganNya.Tuhan yang kekal yang memerintah alam semesta, dunia dan akhirat. Maka sembahan yang lain daripada Allah adalah syirik dan keimanan seperti itu adalah tertolak. Cukuplah kita mengkaji tentang kejadian langit, bumi, alam cakerawala yang luas termasuk manusia,tumbuhan, binatang untuk kita menkagumi penciptanya. Wajarkah kita mengadakan tuhan yang lain yang tidak mampu memberi mudharat dan manfaat kepada diri sendiri?
Saya harap saya dapat menerangkan lagi pada masa akan datang. Cuba fahami dulu penerangan ringkas ini. Ada sebarang persoalan sila kemukakan. Insya Allah saya akan menjawabnya sekadar kemampuan yang ada kepada saya dengan izin Allah SWt.

Wassalam.!!!

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?