Doa Akhir Tahun Dan Awal Tahun 1 Muharram

DOA AKHIR TAHUN(Dibaca selepas asar / sebelum maghrib)

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين وصلى الله على سيدنا ومولانا محمد وعلى أله وصحبه وسلم.
اللهم ما عملت في هذه السنة مما نهيتني عنه فلم أتب منه ولم ترضه ولم تنسه وحلمت علي بعد قدرتك علي عقوبتي ودعوتني إلى التوبة منه بعد جرآتي على معصيتك فإني أستغفرك فاغفرلي وماعملت فيها مما ترضاه ووعدتني عليه الثواب فأسألك , اللهم يا كريم يا ذا الجلال والإكرام أن تتقبله مني ولا تقطع رجآئي منك يا كريم .
. وصلى الله على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه وسلم والحمد لله رب العالمين
.
MAKSUD DOA
“Ya Allah! Apa yang aku lakukan pada tahun ini daripada pekerjaan yang Engkau tegah, yang aku tidak bertaubat daripadanya, tidak pula Engkau redhai, tidak juga Engkau lupa akan kesilapanku. Namun Engkau tidak murka terhadapku sedangkan Engkau berhak menyeksakan aku. Sebaliknya Engkau menyuruhku bertaubat padahal aku sungguh berani melakukan maksiat terhadapMu. Oleh itu aku mohon ampun daripadaMu; ampunkanlah aku! Dan daripada pekerjaanku ; Engkau redhakanlah dan Engkau telah berjanji memberi pahala diatas amalanku; maka aku mohon Engkau kurniakannya kepadaku.
Ya Allah! Yang Maha Murah! Yang Maha Besar Lagi Maha Mulia! Terimalah daripadaku. Janganlah pula Engkau hampakan pengharapanku, Wahai Tuhanku!”

DOA AWAL TAHUN (Selepas Solat Maghrib)

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين وصلى الله على سيدنا ومولانا محمد وعلى أله وصحبه وسلم.
اللهم أنت الأبدي القديم الأول وعلى فضلك العظيم وجودك المعول وهذا عام جديد قد أقبل نسألك العصمة فيه من الشيطان وأوليآئه وجنوده, والعون على هذه النفس الأمارة بالسوء, الإشتغال بما يقربني إليك زلفى يا ذا الجلال والإكرام يا أرحم الراحمين.
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه وسلم والحمد لله رب العالمين.

MAKSUDNYA;
“Ya Allah Engkaulah yang Abadi lagi Kekal dan tidak ada permulaan! Di atas kurniaanMu yang besar, kemurahanMu yang luas; ini adalah tahun yang baru, baru saja munculnya; Kami mohon Engkau peliharakan kami daripada syaitan, penyokong-penyokong dan tentera-tenteranya. Dan tolonglah kami menentang hawa nafsu yang sentiasa mengajak kami melakukan kejahatan. Dan sibukkanlah kami dengan perkara yang mendekatkan aku kepadaMu sehampir-hampirnya, Wahai Tuhan Yang Maha Besar Lagi Maha Mulia! Wahai Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha pengasihani!”

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?