Hari Guru Terakhir Di SMK Rosli Dhoby

Oleh isma daud

25 Mei dijadikan sebagai Hari Guru SMK Rosli Dhoby. Hari ini Hari Guru terakhir saya di sini. Hari yang amat sedih buat saya. Saya tidak pernah membayangkan hari ini menjadi milik saya. Walaupun tiada majlis untuk saya berucap memberi sepatah dua dan memohon maaf kepada semua, saya tetap diraikan oleh warga sekolah.

wajah-wajah yang tak mungkin saya lupakan

Dalam majlis ringkas di hujung persembahan pelajar saya telah dihadiahkan dengan "Pasu Sarawak" sebagai tanda kenangan-kenangan. Sayangnya saya tiada kamera untuk merakamkan detik itu. Terima Kasih!!! Paling teruja sekali hari ini semua memakai warna hijau. Tema Pakaian tahun ini ialah HIJAU. Warna kegemaran dan kesukaan saya.

Turut sama diraikan ialah Cikgu Norlaili dan Ustazah Saadah Nor yang sama-sama dapat berpindah ke negeri masing-masing.

Melalui jamuan kelas ke kelas, saya mengambil peluang untuk menyampaikan pesanan dan ucapan kepada pelajar agar mereka terus bersemangat, cekal hati dan fokus terhadap pelajaran agar mereka beroleh kejayaan di kemudian hari nanti.

Pada 16 Mei lalu telah disambut secara sederhana kerana memberi laluan kepada Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012. Tuan Pengetua; En Tan Tie Muan telah membuat perasmian ringkas pada majlis perhimpunan rasmi pagi tersebut.



Namun bagi saya , Hari Guru kali ini amat bermakna kerana ia adalah Hari Guru yang terakhir sepanjang saya berada di SMK Rosli Dhoby. Selepas ini saya akan meninggalkan Bumi Sarawak yang telah saya curahkan keringat dan bakti di sini sejak 12 tahun dan 5 bulan. Dan selepas ini juga saya hanya akan dikenang sebagai insan yang telah berada dalam sejarah SMK Rosli Dhoby. Saya bukan lagi salah seorang ahli dan warganya. Saat dan detik perpisahan itu telah tiba jua. Kehendak Allah SWT dan takdirnya telah berlaku jua.

Terima kasih kepada semua warga SMK Rosli Dhoby kerana melayan dan bergaul baik dengan saya sepanjang berada di sini. Segala kenangan yang indah akan saya pahat di hati buat selama-lamanya. Kalian semua akan selalu ada di hati saya dan Insya Allah tidak lupa. 

Dalam kesempatan ini saya ingin memohon ampun dan maaf atas segala kesalahan dan kesilapan saya kepada sesiapa saja. Sudah tentu banyak sekali dosa dan khilaf saya terhadap kalian semua.

Menitis juga air mata mengenang saat perpisahan hari ini. Apatah lagi saat perpisahan dengan anak-anak pelajar Tingkatan 3 , kalian anak-anak ustaz yang amat ustaz sayangi. Ada yang tidak dapat menerima kenyataan dan menangis walau puas saya memujuknya. "Tolong Jangan Pergi Ustaz, Tolonglah!!!".

Apa-pun, saya perlu pergi jua atas tuntutan dan kewajipan. Cuma yang patut kalian tahu; "Ustaz Sayang Kalian Semua!!!".

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?