Apa Orang Lain Kata....

Masdarwahid

1. Gempar!!! Ustaz Rosli Dhoby di Gam?

Dalam Keghairahan Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud berbangga dengan kejayaan Penyanyi Pentas Sia (AF7 Hafiz,) dan kesungguhan Timbalan Ketua Menteri Sarawak Abang Johari nekad mencontohi Hawaii sebagai contoh Pelancongan Sarawak, Rakyat Sarawak beberapa hari sebelum itu dinafikan hak untuk mendapatkan ilmu seterusnya membantutkan pengembangan Islam di Bumi Kenyalang apabila pendakwah bernama Ustaz Rosli dhoby digam dari menyampaikan kuliah beliau berkuat kuasa serta merta.

Saya tidak pasti URD parti mana, tetapi yang pasti, tindakan JAIS dan MAIS mengekang pengembangan Islam di bumi Sarawak bermakna MEMBANTU pengembangan agama bukan Islam seterususnya MEMBANTUTKAN dakwah dinegeri itu.

Masih segar diminda saya apabila Ustaz Ismail Kamus, Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man serta Ulama terkenal Haron Din diharamkan. akibatnya, tidak lama selepas itu, jenayah di Malaysia semakin meningkat khususnya di negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan. Budaya seperti Gay, Pengkid, Samseng Jalanan (Mat Rempit), artis menghina isteri nabi, Islam Liberal,sister in Islam dan banyak lagi penyakit aneh dalam masyarakat yang semakin aneh2.

Ajaibnya, ada di antara golongan itu mendapat pengiktirafan di media arus perdana malah diluluskan dalam filem dan drama tertentu.

Pihak JAIS dan MAIS sewajarnya mengambil iktibar daripada sejarah lalu dan bukannya mencipta sejarah. bukankah sejarah sentiasa berulang? Jika seorang URD digam, saya yakin akan lahir ribuan lagi URD di Bumi Sarawak.


Destinasiku

2. Sedih, bila orang mula berbicara.

Hari ini teman ke rumah Tn Haji Hasbi di Kg Bahagia Jaya menghadiri majlis kenduri kahwin anak beliau. Di situ teman bertemu dengan beberapa kenalan iaiitu ahli jamaah Masjid Darul Halim. Macam-macam yang diceritakan termasuklah program kuliah yang terhenti angkara surat pekeliling JAIS, Sibu.

Di antara dialog perbualan kami;

Jamaah A: Lama tak datang ke masjid
Teman: Kat surau aje,
Jamaah A: Macamana program kuliah di Surau Apollo
Teman: Semua stop, macamana masjid
Jamaah A: Kat masjid pun sama, ustaz yang mengajar stop semua kelas dia
Jamaah B: Ustaz tu emo sangat.. patutnya jalan aje,
Teman: Habis tu JAIS dah keluarkan surat..
Jamaah B: Ustaz M kata dia tak ada pun keluarkan apa-apa arahan,
Teman: Jadi kenapa keluarkan surat pekeliling,
Jamaah B: Haa, itu pegawai bawah dia yang keluarkan dan itukan cuma pekeliling biasa,
Teman: Yalah, sepatutnya JAIS adakan muzakarah dahulu dengan GPI baru keluarkan apa-apa arahan.
Jamaah A: Itulah, bila ustaz-ustaz ni dah tak mahu mengajar siapa yang rugi..yang ruginya kita.
Teman: Harap-harap nanti oklah balik
Jamaah A: Mudah-mudahan..

Beberapa orang tetamu yang mendengar perbualan kami (orang kampung) terpinga-pinga kerana tidak mengetahui duduk sebenar tajuk perkara yang kami bualkan..Kenapa??

Sebelum balik apabila majlis selesai
Jamaah A: Sabarlah cikgu..
Teman: InsyaAllah..

Lihatlah ada diantara kita yang tidak tahu menahu apa yang berlaku di sekitarnya. Satu kerugian yang amat besar bilamana kampung ini yang penduduk Islamnya melebihi 500 keluarga diabaikan. Solat jamaah maghrib dan isyak yang tidak sampaipun 30 orang itu majlis-majlis ilmunya dimatikan. Ini baru satu kampung, bayangkan apakah impaknya kepada masyarakat Islam di kampung-kampung yang ada di sekitar Sibu ini.

Apa yang teman kesalkan kenapa perkara-perkara kebaikan selalunya tidak mendapat pembelaan sewajarnya. Apatah lagi kesedaran beragama dalam masyarakat kita masih kurang. Seharusnya semua pihak dapat mengembeling tenaga membina satu kekuatan dalam meninggikan syiar Islam di bumi Sibu ini..

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?