Konsep "Wa raSa Tak Kisah" Berbanding Konsep Wasatiyyah

Oleh isma daud

Kenyataan Datuk Seri Najib mengenai Konsep Wasatiyyah;
Kerajaan akan memperjuangkan konsep Wasatiyyah atau kesederhanaan sebagai pendekatan yang boleh membawa kepada keamanan sejagat dan bukan sahaja untuk membina negara bangsa yang harmoni dan bersatu padu.

Malah pengenalan konsep itu di negara ini menjadikan Malaysia sebagai antara negara yang layak untuk memperkenalkannya kepada masyarakat dunia.

Kerajaan memperkenalkan konsep Wasatiyyah selaras dengan wawasan kepimpinan negara yang mahu mewujudkan keseimbangan dalam membina perpaduan masyarakat berbilang bangsa, agama dan resam budaya.

Konsep itu adalah pendekatan yang tidak bersifat keterlaluan atau melampau tetapi tidak pula terlalu longgar atau terlalu mengambil ringan dalam sesuatu perkara.

"Ia bukan bermakna melakukan sesuatu yang kurang daripada ajaran Islam,"

Konsep itu merupakan satu pendekatan yang dilaksanakan secara berterusan dalam dasar-dasar kerajaan sedia ada dan kehidupan seharian selaras dengan matlamat konsep itu yang ingin mewujudkan perpaduan serta keharmonian hidup ke arah menentukan kejayaan individu, keluarga, masyarakat dan negara.
carian dari sumber : Bernama

Himpunan Sejuta Belia.

Membaca wawasan kerajaan membentuk konsep wasatiah dalam pentadbiran dan pemerintahan rasanya bagaikan jauh panggang daripada apinya. Dari segi konsep boleh kita lihat apa yang mereka harapkan. Melihat kepada apa yang dilaksanakan sungguh mengecewakan. Himpunan Sejuta Belia digambarkan kejayaan kerajaan membangunkan jiwa para belia dan menganggap mereka masih berdiri utuh bersama dengan pemerintah yang sedia ada. Himpunan ini adalah bertujuan membangunkan jiwa belia atau bermatlamat siapa yang lebih banyak pengaruhnya? Jelas di sini kepentingan politik mengatasi tanggungjawab mendidik para belia kita ke arah menjadi insan bertaqwa kepada Allah SWT.

Hiburan : Bawa Mesej Pengisian Rohani ? Beginikah Cara Islam Wasatiyyah?
Membina Rohani Belia tetapi hasilnya adalah kemusnahan dan kehancuran. Membangunkan rohani menatijahkan insan yang berakhlak dan memiliki sifat taqwa kepada Allah SWT bukannya menjadi mereka yang alpa dan melakukan maksiat secara terang-terangan kepada Allah SWT. Bukankah ini satu permainan dunia dan tipu daya. Bijak sungguh Syaitan berwatak manusia bermain bicara dan memperdaya. Sementara itu orang-orang agama diam membisu tidak membantah apa-apa atas nama demokrasi, hak asasi manusia dan toleransi dalam gagasan 1Malaysia yang berkonsepkan Wasatiyyah.


Pemimpin menari sakan gambaran wasatiyyah ala mereka . ala "Wa Tala Kisah"
Jelas sekali konsep wasatiyyah yang digembar-gemburkan oleh pemerintah adalah omong-omong kosong sahaja. Sebenarnya mereka adalah penaja kepada maksiat dan pengundang kepada kemurkaan Allah SWT. Pada mereka konsep wastiyyah itu untuk menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal. Hari ini berada dalam majlis tilawah al-quran dan esoknya boleh berada dalam majlis tari menari dan percampuran bebas tanpa tanpa batas syarak dan rasa segan silu. Mereka bukan pemimpin menunjuk jalan ke Syurga tetapi jalan menuju ke neraka. Mereka bukan pejuang wasatiyyah tetapi "Wa raSa Tak Kisah" atau bahasa mereka sekarang "Wa Tala Kisah".

Berjayanya "Ghazwul Fikri" yang dimainkan oleh golongan ini... renungkanlah!!!!


Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?