Cikgu Mat Bin Tani ; Sahabat, Guru Dan Rakan Sejawat

Oleh isma daud

Maaf Cikgu Mat, saya menulis perihal cikgu dalam catatan Blog Ustaz Rosli Dhoby kali ini. Setahun lepas bila cikgu Mat beritahu saya bahawa cikgu Mat mahu berpindah ke Kabong; saya cukup sedih , cukup terkesan sehinggalah cikgu Mat menintakan dalam mesej bahawa cikgu Mat gagal berpindah. Dalam pada itu anak dan isteri pula dapat berpindah awal tahun ini.

Kenangan bersama dengan Cikgu Mat Bin Tani; "Maulidur Rasul 2008".

Luka hati saya terubat kerana masih ada rakan dalam meneruskan banyak kerja yang telah kita rancangkan bersama. Selepas itu bila Saudara Shahbandi Bin Han mendapat berita berpindah ke tempat baru, sekali lagi hati saya diduga. Sedih sangat. Sejak itu saya rasa nawaitu saya mahu berpindah perlu diperkukuhkan. Perasaan ingin bersama ibu saya benar-benar menguji hati dan perasaan saya. Saya kuatkan semangat dan saya isi juga borang pindah secara online.

Hari ini saya benar-benar rasa kehilangan seorang sahabat, guru dan rakan sejawat. Bila saya dapat berpindah ke negeri yang bukan pilihan dan kehendak hati saya, saya benar-benar teringat kepada Cikgu Mat, bagaimana agaknya keputusan permohonan tukarnya tempohari. Di dalam talian telefon, Cikgu Mat berkata; "Sedih dan sebak hati ni ustaz, Permohonan saya jadi kenyataan".

Syukur!!! Hajat cikgu Mat telah tercapai. Saya benar-benar rasa kehilangan sahabat, guru dan rakan sejawat yang gigih dan tabah. Nampaknya kita akan membawa haluan masing-masing setelah mengharungi perjuangan bersama di teratak SMK Rosli Dhoby, Sibu.

melepas penat selepas larian Jogathon SMKRD

Nampaknya kejayaan demi kejayaan yang kita kecapi menjadi tanda kemuncak perjuangan bersama dan kemanisannya untuk dijadikan bekalan bila berada di tempat yang baru. Selamat Bertugas di tempat baru. Tahniah dan Syabas!!!


Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?