Ramadhan Karem 1432H ~ Mendidik Nafsu Taatkan Allah SWT

Oleh isma daud

"Walaupun berpuasa dengan menahan lapar dan dahaga, dalam masa yang sama larangan Allah SWT diteruskan juga, contohnya; ramai yang berpuasa tetapi tidak mendirikan solat fardu, masih tidak menutup aurat, tidak berhenti daripada kerja-kerja jahat dan membuat fitnah, masih kedekut dan bakhil membelanjakan harta pada jalan Allah SWT sebaliknya suka membazirkan wang pada jalan sia-sia dan tidak berfaedah..... maksudnya puasa itu tiada mengesan pada hati dan dirinya sedikitpun. Malah puasanya tidak mampu mendidik dirinya untuk taatkan Allah SWT sebaliknya nafsunya itu terus bermaharajalela menguasai dan mencengkam dirinya. Biarpun Syaitan sudah terbelenggu dalam bulan Ramadhan, namun asuhan syaitan dan cengkaman syaitan pada hati dan nafsunya amat berjaya sekali."


Bulan Ramadhan yang mulia datang lagi. Ia datang dengan membawa hidangan rahmat dan keampunan Allah SWT. Kandungan Ramadhan yang utama ialah puasa selama satu bulan. Matlamatnya melahirkan insan bertaqwa kepada Allah SWT.

Tarbiyah utama dalam bulan Ramadhan adalah untuk mendidik nafsu kita agar taat akan Allah SWT. Penanda aras kejayaan kita samada berjaya atau tidak dalam melepasi ujian Allah SWT tiada lain kecuali kita mampu mendidik nafsu kita menjadi jinak kepada segala yang disuruh oleh Allah SWT. Dalam masa yang sama kita mampu meninggalkan segala larangan Allah SWT. Jika gagal mencapai penanda aras ini bermaksud kita gagal mencapai matlamat bertaqwa kepada Allah SWT dan meneruskan kegagalan buat sekian kalinya dalam bulan Ramadhan ini kerana terus tunduk kepada kehendak dan kemahuan nafsu kita yang tiada batas itu walaupun dijelaskan kepada kita bahawa Allah SWT telah membelenggukan Syaitan yang menjadi nakhodanya.

Sesiapa yang masuk bulan Ramadhan dan gagal memperolehi rahmat dan keampunan Allah SWT, bermaksud dia orang yang tertipu dan terpedaya. Kenapa??? Sebabnya orang yang beriman akan berusaha memperolehi seberapa banyak kurniaan Allah SWT dalam bulan yang mulia ini sedangkan orang yang hanya berharap mendapatkan rahmatnya tetapi tidak pula beramal di dalamnya dan berangan-angan dengan rahmat dan ampunan tuhan, itulah tipuan namanya.

Hal ini terjadi kerana nafsu tidak dijaga dan dikawal dengan rapi. Walaupun berpuasa dengan menahan lapar dan dahaga, dalam masa yang sama larangan Allah SWT diteruskan juga. Contohnya; ramai yang berpuasa tetapi tidak mendirikan solat fardu, masih tidak menutup aurat, tidak berhenti daripada kerja-kerja jahat dan membuat fitnah, masih kedekut dan bakhil membelanjakan harta pada jalan Allah SWT sebaliknya suka membazirkan wang pada jalan sia-sia dan tidak berfaedah..... maksudnya puasa itu tiada mengesan pada hati dan dirinya sedikitpun. Malah puasanya tidak mampu mendidik dirinya untuk taatkan Allah SWT sebaliknya nafsunya itu terus bermaharajalela menguasai dan mencengkam dirinya. Biarpun Syaitan sudah terbelenggu dalam bulan Ramadhan, namun asuhan syaitan dan cengkaman syaitan pada hati dan nafsunya amat berjaya sekali. Masakan tidak 11 bulan menurut kata nafsu dan komandernya, syaitan manakan mampu mencabut tujahan dan terjahan syaitan serta merta.

Namun kita jangan berputus asa. Semoga sebulan berpuasa ini akan memberi kejayaan baru kepada kita apabila kita mampu memacukan nafsu kita mengikut acuan Allah SWT. Insya Allah ia akan cenderung untuk melakukan kebaikan mengatasi kejahatan.

Sesungguhnya nafsu itu adalah amanah Allah SWT kepada pemiliknya agar ia diasuh dan didik supaya taatkan Allah SWT sepanjang masa. Barulah apabila ia dipicitkan dengan rasa lapar dan dahaga ia menjadi lembut dan mudah dilentur. Oleh sebab itu marilah kita jadikan Ramadhan kali ini sebagai titik tolak untuk kita bermujahadah diri agar ia terbina sebagai hamba yang kenal penciptanya dan selalu taat akan Dia.

Semoga kita semua umat Islam berjaga memperolehi rahmat dan berkat daripada Ramadhan tahun ini dan ibadat puasa yang terkandung di dalamnya. Amiin, Ya Rabbal 'Aalamiin.

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK 1432H KEPADA SEMUA KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT YANG BERTANDANG KE LAMAN BLOG INI. AHLAN WA SAHLAN, YA RAMADHAN!!!

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?