Respond Kepada Emel saudara Johan, Sama Isu Dr MAZA

Oleh isma daud

Wa 'alaikumus salam saudara Johan,

Terima kasih kerana ada menjenguk ke blog saya yang tidak seberapa. Sekadar luahan rasa dan catatan peribadi saja.

Terlebih dahulu saya merasa kerdil di hadapan Allah swt atas usaha saya yang sedikit. Apatah lagi dalam keadaan sekarang, apa yang mampu saya lakukan melainkan mendampingi khalayak yang sedikit dan sebilangan saja. Kuliah di surau dan masjid tiada lagi. Tumpuan saya sekarang ialah kepada surau di tempat saya bertugas. Itupun tidak di senangi oleh pihak tertentu. Tidak mengapalah. Asalkan kita tahu apa yang kita lakukan dan tujuan kita adalah untuk mendapat Mardhatillah SWT. Tidak mendapat tempat dan perhatian manusia pun tidak mengapalah.

Suka saya maklumkan bahawa saya tiada kena-mengena dengan aktiviti Wahabi dan sealiran dengannya. Walaupun saya pernah kenal Ustaz Asri (Dr MAZA), pernah berada dalam Lujnah Thaqafah sewaktu belajar peringkat Ijazah Pertama di Jordan; kami tidak sealiran dari segi pemikiran dan pendekatan sehingga beliau keluar membawa pemikirannya sendiri. Kerap kali juga saya menerima panggilan dan emel minta pandangan tentang hal ini.

Secara peribadi saya berpendapat apa yang diutarakan oleh Ustaz Asri Zainal Abidin  (Dr MAZA) adalah kefahaman dan pendapatnya sendiri yang diasaskan oleh kebolehan ilmu yang ada pada dirinya. Jika ada bersamaan dengan pandangan wahabi itu, pada saya adalah dalam usahanya menangani isu bidaah dalam masyarakat. Lebih khusus dalam suasana masyarakat kita yang lebih mengutamakan asas budaya melebihi asas agama dan nas syarak. Saya yakin benar bahawa Ustaz Asri  (Dr MAZA) jauh dari ajaran sesat dan menyeleweng yang memburukkan kedudukannya selaku Bekas Mufti Perlis.

Pada saya, tangkapan kepada Ustaz Asri (Dr MAZA) adalah mempunyai motif politik atau tujuan tertentu atau terpilih. Ini Pandangan saya saja. Sedangkan di luar sana masih ramai yang berceramah, menyampaikan kuliah tanpa tauliah dan permit tapi tiada tindakan secara menyeluruh dan saksama. Atas nama laporan dan bukti maka ada yang terlepas bebas dan ada yang terperangkap.
 
Ya . Itu pandangan saya dan saya tidak berminat memanjangkan isu Ustaz Asri (Dr MAZA) atau isu wahabi. Kepada beberapa emel berkaitan wahabi saya tidak menjawabnya kerana saya rasa saya bukanlah orang yang sesuai menjawab soalan ini.

Mengenai isu saya; lebih kepada tindakan hasad dengki dan politik tempatan yang tidak ada nilai akhlak dan moral. Saya tidak dilihat sebagai membawa aliran wahabi sebegitu. Saya sama sekali bukan wahabi atau salafi. Tiada konflik antara saya dengan masyarakat setempat berkaitan hal ini.

Jelasnya kerja dakwah ada onak dan ranjaunya. Bukankah itu sunnah orang yang berdakwah dan ikhlas menyampaikan agama Allah swt

Seingat saya orang lain juga membicarakan persoalan yang sama dengan apa yang saya utarakan. Tapi oleh kerana mereka tiada orang yang hendak berdengki di saat ini, maka mereka terlepas dari fitnah dan sekatan yang berlaku secara halus sebagaimana yang berlaku kepada saya. Hanya menyebut isu sekularisme dalam khutbah Jumaat, ada pihak tidak senang hati dan menjadikan point penting untuk menjatuh hukuman "rehat" adalah isu terpilih dan bertujuan menyekat pergerakan serta pengaruh individu ke atas ahli masyarakat.

Bezanya saya nama kecil dan Ustaz Asri (Dr MAZA) itu nama besar. Maka siapa yang nak hebohkan isu saya berbanding dengannya. Apapun memang benar dari segi tindakan terpilih saya setuju ianya sama.

Wallahu A'lam!!!

Ustaz Mohd Isa Bin Mat Daud
"isma daud"@ustazroslidhoby.



Sent: Wed, November 11, 2009 12:51:17 PM
Subject: salam perkenalan

assalamualaikum w.b.t
tika sy sdang mlayari web bhubung penangkapan ust asri-bekas mufti perlis,sy terpandang blog berkaitan ust.
sy terbaca ust turut mengalami masalah yg hampir sama ttp mungkin brlainan stuasiny.
mlalui apa yg sy ktahui,wahabbi itu bukanlah spt yg digambarkan.
bagaimna ust melihat stuasi tersebut?
berkemungkinan ust turut mnghadapi perkara yg sma.
sy brasa bbesar hati mlihat ust mnabur jsa mnyampaikan syiar d bumi swk ini.
skian.
 
johan

Comments

Khairul Aznan said…
Salam ustaz,

Ustaz di blacklist dr memberi kuliah di Sibu ke? Hanya kerana menyebut sekular sahaja? Ana rasa semakin teruk pentadbiran Jab Agama di Malaysia ni...trmasuk si Selangor...nampaknya tangan2 ghaib yg takutkan bayang-bayang kejahatan mereka terbongkar telah hilang pertimbangan. Lupa diri ..Lupa Allah swt.

Sabarlah ustaz....teruskan perjuangan

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?