Majlis Penyampaian Sijil Tadika Didik Ria 2009

Oleh isma daud

Sibu, 7 Nov 2009
- Majlis Penyampaian Sijil dan Hadiah Tadika Didik Ria (TDR) telah diadakan pada hari ini bertempat di Dewan Auditorium RTM Sibu dengan penuh meriah. Majlis kali ini telah dirasmikan oleh Ustaz Dahlan Bin Daud; Penolong Pengarah JAKIM Cawangan Sarawak, Unit Sibu.

 
Bergambar Beramai-ramai Untuk Kenangan
Dalam Gambar (Barisan belakang): Puan Nasyitah (GB), EN Hasbi, En Kameri, Ust Dahlan dan Guru-guru TDR 

Dalam majlis ini anak-anak yang telah tamat pembelajaran mereka diraikan. Kesemua mereka  ini sudah mampu menguasai 3M dengan baik dan telah berjaya masuk ke SRB Agama Sibu setelah lulus cemerlang dalam peperiksaan kemasukan tahun satu yang diadakan baru-baru ini.

Beberapa pelajar cemerlang telah membuat persembahan masing-masing. Adik Alyaa Izzati Bt Mohamad dianugerah sebagai penerima Hadiah Pelajar Cemerlang 2009.


"Tadika Didik Ria (TDR) telah ditubuhkan pada tahun 2001 dan kini telah muncul beberapa tadika swasta yang lain mencontohi TDR. Kewujudan tadika-tadika ini tidak menjadi pesaing kepada TDR sebaliknya menjadi pelengkap kerana tujuan penubuhan TDR adalah untuk melaksanakan tuntuan agama dan semasa agar anak-anak mendapat didikan yang sempurna menjadi insan soleh dan muslih" ujar Guru Besar TDR; Puan Nasyitah Binti Abdullah.

Beliau selanjutnya menambah, kegagalan ibubapa memberi didikan yang sempurna telah melahirkan generasi yang tidak seimbang dan menimbulkan pelbagai gejala sosial di kalangan kanak-kanak dan remaja sehingga menimbulkan kebingungan di kalangan ibubapa dan guru-guru di sekolah mencari jalan penyelesaiannya.

Selanjutnya beliau berdoa agar anak-anak keluaran TDR menjadi contoh kepada anak-anak lain di luar sana apabila menyambung pelajaran di sekolah rendah nanti.


Sementara itu Ustaz Dahlan Bin Daud dalam ucapan perasmiannya menggesa ibubapa agar mementingkan pendidikan anak-anak sedari awal lagi agar mereka terbiasa dengan didikan agama sedari kecil. Beliau turut bersetuju dengan pandangan Pn Nasyitah Binti Abdullah bahawa timbulnya pelbagai gejala sosial dalam masyarakat kerana anak-anak tidak mendapat perhatian dan didikan sepenuhnya. Ibubapa perlu menjadi contoh terbaik kepada anak-anak mereka.

"Anak-anak perlu mendapat didikan yang seimbang daripada "JERI"nya iaitu seimbang dari sudut jasmani, emosi, rohani dan intelek". ujarnya.

Turut hadir dalam majlis ini Encik Kameri; Pengarah Tadika HIKMAH, Cawangan Sibu.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Gambar-Gambar Kenangan Nur Asilah Naemah








Nota : Gambar-gambar di atas adalah anak saya yang turut menamatkan pembelajarannya di TDR. Semoga menjadi anak yang solehah, insya Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?