3 Dalam 1; Kem Literasi Dan Pemantapan Tilawah -Hafazan Al-Quran 2009

Oleh isma daud

SK Sentosa, Sibu - 13/14 Nov 2009
- Atas inisiatif Unit Pendidikan Islam dan Moral (UPIM), Sibu yang diketuai oleh Encik syarkawi dan Ustaz Saidal Bin Mat dengan bantuan GPI&J-Qaf telah mengembelingkan ilmu, masa dan tenaga membimbing anak-anak Muslim Sibu dalam Kem Literasi dan Pemantapan Tilawah -Hafazan Al-Quran.

Kem Literasi Al-Quran telah bermula sejak semalam. Manakala Kem Pemantapan Tilawah dan Hafazan bermula hari ini. Penyertaan terdiri daripada para pelajar Muslim yang terpilih dari seluruh Bahagian Sibu. Mereka didedahkan dengan kemahiran Iqra' mengikut tahap masing-masing. Diharapkan sebahagian mereka dapat menguasai huruf-huruf al-quran yang membantu mereka nanti membaca al-Quran dengan baik.

Sementara itu Kem Tilawah dibimbing oleh dua Qori terkenal di Bahagian Sibu ini iaitu Ustaz Hasbullah Bin Sabli Dan Ustaz Nasir Bin Musil dalam bidang Tarannum dan skil kemahiran al-quran yang lain. Peserta-peserta yang terlibat ialah pelajar yang telah menguasai al-Quran dengan baik. sebahagian mereka adalah qori dan qoriah di sekolah masing-masing. Harapannya mereka dapat memantapkan lagi teknik bacaan dan menanam minat untuk menguasai ilmu al-Quran serta menjadi pendorong kepada pelajar-pelajar lain untuk sama menguasai bidang ini.

Selain itu, pelajar Muslim yang cenderung dalam hafazan al-Quran pula cuba menambah skil dan memantapkan lagi ilmu hafazan dalam diri masing-masing. Ternyata anak-anak ini cepat mengingat ayat-ayat al-Quran yang diberikan sebagai tugasan mereka. Sebelum mereka hadir dalam kem ini mereka telah dilatih di sekolah masing-masing untuk menghafaz sukatan ayat yang ditentukan samada di peringkat sekolah menengah ataupun rendah. Semoga suatu hari nanti pelajar-pelajar ini dapat mengmbang minat masing-masing dan menyambung pelajaran dalam bidang yang mereka minati ini.

Secara peribadi saya amat bersyukur dan berterima kasih kepada usaha yang sangat murni ini.

~ Terima kasih kepada UPIM,PPD, Sibu.


~ Barisan Hakim Tilawah dan Hafazan, Guru Pembimbing Quran; Ustaz Hasbullah Dan Ustaz Nasir Bin Musil.


~ Terima kasih juga buat Ustaz Suhaimi Bin Noh selaku ketua kem kali ini, atas usaha dan kegigihan ustaz menyediakan kertas kerja sehingga terlaksananya kem ini. 

~ Tidak lupa penghargaan ini ditujukan kepada  Encik Hermain Bin Mahajim, Guru Besar SK Sentosa, Sibu serta semua stafnya yang telah bertungkus lumus menyediakan tempat yang selesa dan makan-minum kepada kami..  

~ Juga kepada semua AJK Pelan Strategik GPI Sibu dan para asatizah yang terlibat secara langsung dan tidak langsung. Hanya Allah SWT dapat membalas setiap pengorbanan semua yang ikhlas tanpa mengenal erti penat lelah itu dengan sebaik-baik balasan, insya Allah.

Sebagai kenang-kenangan dirakamkan detik-detik manis sepanjang mereka menyertai kem kali ini. Kata orang sekeping gambar mampu menceritakan segalanya berbanding sebaris ayat yang lengkap atau kata-kata yang berjela.











Semoga usaha ini mendapat keberkatan dan Rahmat Allah SWT.

Comments

tahniah & syabas menjayakan program mcm ini..
Anonymous said…
tahniah & syabas...

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?