Wednesday, October 28, 2009

Saya Masih Di sini...

Oleh isma daud


Masih saya ingat pada tarikh ini; 28 Oktober 2007, saya mendapat keberanian untuk menjadi seorang blogger. Di mana percubaan saya menulis hanya hadir pada 31 Oktober sebagai posting pertama saya. Cuba-cuba saja.

Sekian lama saya hanya menjadi pembaca kepada blog orang lain sehingga ke saat dan detik tarikh ini sudah  dua tahun berlalu ; saya benar-benar yakin untuk menyertai dunia luas tanpa sempadan ini. Beberapa kali saya melayari blog milik Kassim Selamat yang saya temui secara tidak sengaja. Membaca blognya membuatkan saya terfikir mengapa saya tidak boleh berbuat seperti dia sedangkan dia hanya memiliki satu jari untuk menulis dan saya juga memiliki kemahiran satu jari juga untuk menaip. Sementara jari telunjuk kanan saya menekan huruf, jari telunjuk kiri pula mampu menekan vokal "A", "Caps Lock" dan "Shift" sahaja di papan kekunci (keyboard). Lain-lain huruf konsonen semuanya dikendalikan oleh jari telunjuk kanan. Jari-jari lain terus mati gerak ketika menaip.

Jadi saya mula mendapat semangat untuk meneroka alam blog  ini sedangkan saya bukanlah mahir menggunakan komputer. Hanya sedikit keberanian saya memulakan langkah ini.

Setelah saya menyertai rangkain blogger lain saya rasa teruja dan mula memaklumkannya kepada sahabat-sahabat terdekat. Ada yang menerima secara positif dan tidak kurang memandang negatif usaha saya. Tapi saya tidak kisah. Sekali lagi saya mengenang saudara Kasssim selamat yang hanya terbaring di katilnya mampu keluar ke dunia luas tanpa sempadan ini, mengapa tidak saya juga?

Seorang hamba Allah, kawan baik juga asalnya tapi kini dia sudah jauh berjaya dalam kerja dan kerjayanya menelefon saya mengajak saya minum di sebuah cafe..."Melanau Cafe" namanya, yang mana cafe ini telahpun berkubur tanpa nisannya... untuk menyatakan pandangannya tentang saya yang mula berblog.. Ternyata dia begitu negatif kepada saya. Mempersoalkan siapa saya dan siapa nak baca blog saya. Memang saya tidak memiliki PhD, MA dan Ijazah Kelas Pertama. Saya hanya seorang pendidik dan daie kerdil yang menamakan blog saya sebagai blog "USTAZ ROSLI DHOBY". Jadi pada pendapat dan pandangannya, siapalah yang mahu pandang tulisan saya.  Begitu sekali pandangannya kepada saya... Dia hanya ajak saya minum hanya kerana itu... tidak mengapalah. Dia ada kebebasan sendiri menyatakan apa yang dia rasa sebagaimana saya rasa saya juga ada kebebasan yang sama untuk bersuara. Pada saya kini, semua itu adalah cabaran awal kepada saya untuk terus istiqamah dalam arena ini.

Memang betul saya tidak memiliki semua itu tapi saya hanya ada kemahuan dan keberanian. Syukurlah sehingga hari ini saya masih istiqamah dan terus menulis sekadar kemampuan saya. Adanya saya di persada ini bukti keikhlasan saya untuk berbakti kepada diri sendiri dan masyarakat sekeliling saya agar memperolehi manfaat bersama.Semuanya ini saya lakukan kerana Allah dan mengharapkan redhaNya jua.

Syukurlah saya masih di Sini...

Persepsi salah kepada blogger ini bukan sedikit bahkan ada menteri pun menuduh bahawa blogger ini adalah kerja orang yang tidak ada kerja dan mengata orang lain saja. Tetapi saya berpendapat bahawa blog merupakan medium terbaik untuk kita berhubung dengan siapa saja di dunia luar. Biarpun kini pelbagai medium baru yang lebih ringkas dan cepat untuk menerima respond daripada pihak lain seperti FACEBOOK, Friendster dan lainnya, blog lebih jauh berkesan kerana dia lebih peribadi dan ruang menulisnya lebih lengkap dan sempurna. Bahkan dengan berblog ini, saya merasakan saya bagai seorang guru dan orang yang datang bertandang ke blog saya bagaikan murid-murid yang datang berkongsi ilmu di sini. Sebab itu saya jadikan matlamat saya berblog ini adalah untuk mengajak sesiapa saja di luar sana untuk menjana hidup beragama. Mengajak mereka untuk sama-sama untuk mencari keredhaan Allah SWT.

Medium Penghubung

Semoga blog ini akan terus menjadi penghubung saya dengan sesiapa saja tanpa syarat. Bahkan saya merasakan banyak sebab saya bersyukur menjadi seorang blogger kerana saya telah berkesempatan menolong insan-insan yang memerlukan bantuan termasuk khidmat nasihat kaunseling dan  menjawab pelbagai isu dan persoalan agama yang mampu saya kendalikannya.  Sekadar ilmu yang dikurniakan oleh Allah SWT. Walaupun saya akui bahawa saya bukanlah seorang kaunselor atau seorang mufti tapi saya selalu mengingatkan diri saya bahawa saya adalah seorang daei pada jalan Allah SWT. Jadi saya ada tanggungjawab dan fungsi membimbing mereka yang memerlukan khidmat saya. Bahkan saya merasa lebih ikhlas di sini. Orang datang dan pergi dan semuanya bebas berbicara tanpa syarat dan tanpa sekat.

Apabila saya menerima hukuman masyarakat yang tidak memungkinkan saya menyampaikan kuliah di surau dan masjid, maka di sinilah saya meluah rasa. Sejak detik itu saya menulis dengan "suara rasa dan bicara isma daud". Saya berharap sesiapa saja yang mentelaah blog saya dapat menyelami hati dan perasaan saya yang menghadapi saat sukar dalam hidup saya ketika itu. Bahkan saya mendapati pihak2 bermusuhan dengan saya menjadikan blog ini santapan mereka setiap hari. Ada sumber-sumber yang memberitahu saya begitu. Bahkan tulisan saya mereka ulas dalam liqa' mereka sendiri... Bahkan wakil mereka ini ada berkata kepada saya dalam satu perjumpaan rasmi; "Kita tahu apa yang ustaz tulis dalam blognya kepada kita...".

Di sinilah saya mencurah suara hati saya. Syukur. Pelbagai respon telah saya terima samada baik maupun buruk... semuanya menjadi pengajaran berguna kepada saya. Di atas sokongan mereka yang menghargai dan mengertikan saya, saya kini bersemangat semula dan mampu bangkit dari kejatuhan itu.. Kuliah saya  kini mula berputik semula biarpun tidak sesemeriah dulu. Biarpun kini kuliah saya itu hanya di rumah kediaman individu dan di halaqah-halaqah tertentu saja. Namun syukur saya masih berpeluang mengatasi segalanya.

Sejak peristiwa itu, saya mula mengenal siapa kawan, siapa lawan. Siapa yang jujur dan siapa yang hipokrik. Siapa yang membangunkan dan siapa yang menjatuhkan... saya mula kenal erti kebenaran dan kejujuran...

Walau apa pun, syukur kerana sudah masuk tahun ke tiga , saya berada di dunia blogger ini. Dan saya syukur kerana saya masih kukuh berdiri di sini. Alhamdulillah!!!

Monday, October 26, 2009

"Sorry To Saylah..." ~ Kata Juru Jual itu...

Oleh isma daud.

"Sorry To Saylah!!! Awak ni dahlah gelap , pilih warna yang kelabu asap pula, menambah gelap awak tu, langsung tak sesuai..." ~ kata juru jual itu...

Saya tidak berasa hati dengan kata-kata seorang jual perempuan itu. Orangnya cantik jugalah. Sebab tu... ikhlas tidak berasa hati. Kalau juru jual lelaki mungkin saya berasa hati.

Sebenarnya saya memang tidak berasa hati sebab jurujual itu bercakap benar, memang saya gelap pun. Kalau dia kata saya ni putih melepak pasti saya berasa hati kerana saya boleh jadi berpendapat bahawa dia sedang menyindir saya. Sekurang-kurangnya dia bercakap benar. Katakanlah yang benar walaupun pahit. Sedangkan yang benar itu tidak akan menyakiti sesiapapun akhirnya.

Itulah pengalaman saya petang kelmarin ketika saya singgah di sebuah kedai untuk membeli suatu barang di kedainya. Ini kali pertama saya singgah ke kedai tersebut. Jurujualnya oklah peramah dan mesra.

Yang pentingnya di sini saya ingin menyatakan bahawa peri pentingnya kita bercakap benar, bukan hipokrik.

Mutakhir ni banyak orang yang hipokrik. Bukan semua, tapi ramai yang hipokrik. Di depan lain bahasanya dan di belakang lain pula bahasanya. Kononnya menggunakan bahasa berlapik , yang manis bak madu tetapi terselindung racun yang sangat berbisa. Bahasa mudah difahami ialah bahasa munafiq. Kononya untuk menjaga perhubungan.

Mungkin inilah sebabnya orang suka bersikap hipokrik kerana mahu menjaga perhubungan. Tetapi apabila di belakang dia sanggup menjatuhkan kita dan mengkhianati kita. Berwaspadalah kepada golongan ini. Walaubagaimanapun bukan mudah kita dapat mengenali insan sebegini. Biasanya bila sudah kita jatuh baru kita kenal mereka ini.

Sewaktu saya bercakap tentang seseorang pagi tadi bahawa saya tidak menyukai sikapnya, saya berterus-terang kepadanya bahawa saya tidak suka caranya. Syukurlah dia dapat menerimanya. Saya harap dia ikhlas menerimanya dan tidak membuat salah tafsiran.

Sememangnya sesuatu kritikan dan bebelan yang benar itu amat menyakitkan. Tidak mudah menerimanya. Namun sebagai orang memberi kritikan perlu ikhlas, barulah orang yang menerimanya dapat merasakan kritikan itu sebagai satu nasihat walaupun pahit pada awalnya.

Walaubagaimana pun, tidak dapat dinafikan bahawa orang yang menerima kritikan ni tidak kurang hipokriknya. Di depan orang yang berani mengkritik atau menegurnya seolah-olah dia dapat menerima tetapi dalam hati hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Kot-kot depan kita dia kata boleh terima, tapi bila balik rumah hatinya sudah membengkak dan menyumpah-menyumpah kita. Lebih malang lagi dia membuat-buat cerita di sebalik teguran itu pula. Sudah tentu hikmah teguran tadi telah hilang. Hasilnya ialah akibat-akibat dan kesan buruk pula yang timbul.

Inilah menyebabkan lebih ramai orang bersifat hipokrik dan tidak mahu bersikap benar. Tidak sanggup menanggug risikonya... Sebab itulah Rasulullah saw bersungguh-sungguh menegaskan supaya kita bercakap benarlah walaupun pahit.

Saya masih ingat bila seorang suami yang mahu bercakap benar dengan isterinya bahawa dia ada hubungan dengan seseorang perempuan di luar, niatnya itu telah disalah-ertikan lalu menimbulkan suasana keruh dalam rumah tangga. Padahal si suami hanya mahu bercakap benar. Mahu bersikap jujur. Tapi isterinya terus mengamuk dan melarikan diri ke rumah ibubapanya. Mungkin ini juga menjadi faktur mengapa suami tidak mahu bercakap benar. Biar terus menipu asalkan hubungannya dengan isterinya akan terus manis bermadu... pada masa yang sama dia akan terus selamat berhubungan dengan perempuan di luar sana. Biarpun dia tahu skandal sebegitu akhirnya akan pecah juga. Namun biarlah buat sementara waktu dia merasa selamat dengan terus bersikap hipokrik sebegitu.

Berbalik kepada kata-kata yang diungkapkan oleh juru jual kepada saya petang semalam, saya merasakan agar sukar sekarang ini orang sanggup bercakap benar. nanti pelanggannya akan lari dan benci untuk datang ke kedainya lagi. Sudah tentulah jika orang yang tidak dapat menerima kenyataan tadi akan tersinggung dan berkata; "awak tu kalau nak berjual, buat cara orang nak berjual, mulut tu jangan macam-macama..."

Teringat juga kepada satu kisah di sebuah surau yang telah menjemput seorang ustaz untuk berceramah di mana sang ustaz ini telah menyebut bahawa contoh pemimpin yang baik tu sekurang-kurangnya dia dan keluarganya dapat menunjukkan contoh yang baik kepada rakyat atau orang yang dipimpinnya. Lalu si ustaz ni menyebut satu contoh bagaimana pemimpin kita tidak mampu mendidik isterinya mentaati perintah Allah seperti menutup aurat dan sebagainya. Secara terus-terang ustaz itu menamakan pemimpin itu dan isterinya yang tidak menutup aurat.

Sesudah program tersebut, seorang jawatankuasa surau dengan marah berkata apalah ustaz tu bercakap tidak beralas langsung. Lalu salah seorang ahli jawatankuasa bertanya apakah yang di sebut oleh ustaz itu tidak betul dan orang yang tidak menutup aurat itu berselindung-selindung tidak tutup aurat? Secara jujur dia berkata bahkan isteri pemimpin itu memang dengan terbuka dalam apa-apa suasana di tempat awam tidak menutup aurat kecuali masa hadir majlis keagamaan dan kematian sahaja. Jadi kata hamba Allah ini dimana silapnya ustaz tadi kerana dia sudah bercakap benar. Lantas orang ini terus berdiam diri...

Cuba bayangkan jika semua ahli jawatankuasa surau tersebut semuanya satu spesis dengan si pengkritik yang tidak puas hati dengan ustaz tadi biarpun ustaz tadi nyata sekali bercakap benar. Sudah tentu ustaz itu akan di"gam" dan sebagainya...

Begitulah realiti yang berlaku dalam masyarakat kita. Betapa sedikit orang yang mahu bercakap benar. Selebihnya adalah orang yang hipokrik dan berpura-pura kerana takut bercakap benar.

Semua orang itu ada alasan mereka sendiri. Jadi Bercakap Benarlah Walaupun Pahit.

Wallahu A'lam.

Saturday, October 24, 2009

Lensa Kamera - Kuliah Dalam Kenangan

Oleh isma daud


Beberapa gambar kenangan sepanjang memberi kuliah agama di Sibu ni. Cuma gambar2 di Surau Darul Firdaus je yang ada. Itupun ehsan daripada jk surau tu juga. Semuanya itu tinggal kenangan.


 Menyampaikan Kuliah Fiqh ; Munyatul Mushalli.

 
 "Serulah Kepada Jalan Tuhanmu Dengan HIKMAH, MAU'IDZAH HASANAH Dan AHSANUL MUJADALAH"

 
 "Berbicaralah Sekadar Akal Seseorang"

 
 "Ilmu Sekadar Dalam Buku, Tidak Di Dada" - Daie Kerdil.

 
 "Jika Perlu Berdiri"

 
 "Jika Perlu Beramal Jamaie dengan makan berjamaah juga"

 
 "Lisaanul Hal Afsah Min Lisaanil Maqaal"

 
 "Setiap Usaha Harus Ada Penghargaan dan berterima Kasih" . Namun apa yang Allah SWT sediakan kepada mereka yang menginfaqkan diri pada meninggikan agamanya pasti lebih lagi"






Friday, October 23, 2009

Dimana Tanggungjawab Mendidik? Jika Tubuh Wanita Dan Minda Kanak-Kanak Terus Menerus Dieksploitasikan.

Oleh isma daud


Saya hanya sekali sahaja menonton iklan ini di televisyen. Entah TV mana saya lupa. Anak saya cakap TV3. Mungkin banyak siarannya di saluran swasta.

Apabila menonton iklan tersebut timbul dibenak saya persoalan bahawa dimanakah tanggungjawab mereka yang berwajib untuk mendidik kanak-kanak dengan pemikiran yang harmoni dan jauh daripada pemikiran lucah serta negatif.

Beginikah cara kita mendidik? Untuk mendapat publisiti murahan semacam murahnya tambang Air Asia itu kita jatuh dan rendahkan maruah kita dengan pemikiran yang amat tidak cocok sekali.

Apakah tidak ada idea lain yang lebih murni untuk mempromosi sesuatu iklan? Apakah tidak ada rasa bersalah apabila kita telah mengeksploitasi dua kelompok manusia yang begitu mudah dirosakkan? Kanak-kanak Dan Wanita.

Saya berharap ada pihak yang prihatin dan berfikir secara lebih kreatif dan kritis daripada mengeksploitasi tubuh wanita dan kedangkalan minda kanak-kanak. Sungguh memalukan ada orang dewasa yang lemah daya fikir yang membawa pemikirannya kepada tubuh wanita yang terdedah dan kanak-kanak yang masih fitrah jiwa dan pemikirannya.

Mari kita Renung Dan Fikir-Fikirkannya.




Thursday, October 22, 2009

Saya Bukan Pengedar Buku 130 Masalah Jamak & Qasar

TERKINI:  

Bila saya masuk ke Blog tersebut hari ini, penulisnya telah membuang nama saya daripada senarai pengedar buku tersebut. Nampaknya penulis itu telah membaca penafian saya itu. Lain kali jangan mudah mempergunakan orang untuk kepentingan kita. Bukan tidak sudi menolong tapi biar kena adab dan akhlaknya.

Terima kasih kerana prihatin dan membetulkan maklumat di blog anda tersebut.



Oleh isma daud

17/10/2009
12:08pm


Sikap seorang penulis buku yang menyiarkan dalam blognya yang cuba memasarkan tulisannya dengan mencatat bahawa saya adalah pengedar buku itu di Sibu adalah tidak benar.

Pihak penulis tidak pernah berhubung dengan saya tentang hal ini.

Saya harap mana-mana pihak yang mahu mendapatkan buku tersebut perlu berhubung dengan penulisnya sendiri atau pihak-pihak yang sebenar sebagai pengedar kepada buku tersebut.

Harap maklum.

Makan Daging Unta Tidak Batal Wudhuk Di Sisi Syafie

Oleh isma daud

Sudah agak lama saya tidak "posting" entry berkaitan hukum agama biarpun banyak juga persoalan agama di kotak masuk emel baik yahoo!Mail atau pun Gmail. Satunya ialah soalan  yang datang daripada Saudara Faizal (FAIZ), Perak sejak 24/8/2009 lagi. Beliau bertanya tentang wudhuk dan perkara yang membatalkannya.

Ini emelnya;

Subject: Benarkah makan daging unta akan membatalkan wuduk?

Salam ustaz,

Saya banyak mengikuti perkembangan di dalam blog ustaz. Alhamdulillah, banyak perkara yang pelajari tentang artikel-artikel mengenai Islam yang dimuatkan di dalam laman blog ustaz. Alhamdulillah juga ustaz telah beberapa kali membalas email saya yang saya hantarkan bertanyakan soalan-soalan mengenai Islam.

Berbalik kepada perkara di atas, saya ingin mendapatkan kepastian ustaz mengenai isu batal atau tidak wuduk dengan sebab memakan daging unta ini? Adakah terdapat dalil-dalil mengenai perkara tersebut.? Apa sebab batal wuduk dengan sebab makan daging unta? Adakah hukum tersebut masih diteruskan sehingga kini?

Di harap ustaz dapat memberikan penjelasan mengenai perkara tersebut. Saya faham apabila ustaz ada menjelaskan kepada saya bahawa ustaz agak sibuk akhir2 ini dengan urusan soalan SPM baru-baru ini. Harap ustaz dapat membalas email saya ini bila ustaz ada kelapangan nanti.

Syukran
Mohd Faizal (Perak)


JAWAPAN isma daud;

Salam Faiz.

Semoga sihat-walafiat. Ustaz minta ampun dan maaf banyak-banyak kerana tidak berkesempatan membalas emel akhie yang bertarikh 24 /8/ 2009 lalu.

Sebenarnya dalam mazhab Syafie hanya lima perkara sahaja yang membatalkan wudhuk seseorang, antaranya adalah:

1. Keluar sesuatu dari dua jalan (qubul atau dubur).
2. Hilang akal, sama ada sementara atau kekal.
3. Bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.
4. Menyentuh kemaluan atau pintu dubur dengan telapak tangan.
5. Tidur, kecuali apabila dalam keadaan duduk dan tidak berubah kedudukannya.

Sesetengahnya menambahkan bahawa murtad membatalkan wudhuk bagi Syafie.

Mengenai persoalan akhie itu (makan daging unta batal wudhuk) adalah batal wudhuk bagi mazhab Hambali; ini berdasarkan hadis Jabir bin Samurah r.a, beliau berkata:

Seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w: Adakah kami perlu memperbaharui wudhu’ apabila memakan daging kambing? Jawab baginda: Jika kamu mahu, berwudhu’lah. Jika sebaliknja, tidak mengapa. Ditanya lagi: Adakah kami perlu berwudhu’ apabila memakan daging unta? Jawab baginda: Ya. Berwudhu’lah apabila memakan daging unta. Ditanya lagi: Bolehkah kami solat di kandang kambing? Jawab baginda: Boleh. Ditanya lagi: Bolehkah kami solat di kandang unta? Jawab baginda: Tidak. (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)


Rumusannya;

Makan daging unta itu membatalkan wudhuk pada sisi Imam Ahmad atau mazhab Hambali sahaja.

Adapun di sisi mazhab-mazhab yang lain (Imam Malik, Syafi’ie dan Abu Hanifah), ia (makan daging unta) tidaklah membatalkan wudhuk. Berkenaan hadis tadi, mereka menjawab; maksud wudhuk di dalam hadis tadi ialah membasuh tangan dan mulut untuk tujuan kebersihan. Ini sebagaimana hadis dari Ibnu ‘Abbas r.a. yang menceritakan; “Nabi meminum susu. Kemudian baginda meminta air, lalu berkumur dan berkata; ‘Sesungguhnya ia berlemak’”. (Riwayat Imam Muslim).

Akhie boleh beramal dengan mazhab Syafie dan perkara yang membatalkan wudhuk pada Syafie hanya 5 perkara sahaja.

Wallahu A'lam!!!

Akhukum Fillah,

Ustaz Mohd Isa Bin Mat Daud
(isma daud).

Monday, October 19, 2009

Perkembangan Terkini Projek 2009 : Pembangunan Dan Penambahbaikan Surau An-Nadwah SMK Rosli Dhoby, Sibu.

Oleh isma daud.



Projek penambahbaikan Surau An-Nadwah, SMK Rosli Dhoby ini sudah mencecah RM14,000. Sehingga kini masih belum siap sepenuhnya. 

Dana pembinaan surau ini adalah sumber sumbangan orang ramai dan individu tertentu yang ikhlas menyumbang dan mewaqafkan kepada Surau An-Nadwah. 

Kami sebagai Jk Surau An-Nadwah ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas sumbangan Umat Muslimin dan Muslimat sekalian. Semoga Allah SWT membalas sebaik-baik ganjaran khairat atas kebaikan dan kemurahan tuan-tuan dan puan-puan itu.



Pembangunan Dan Penambahbaikan ini dilakukan di hujung minggu dan mengikut kelapangan kakitangan Muslim warga SMK Rosli Dhoby. Mereka telah menyumbang tenaga dan masa demi kelancaran pembinaan anjung surau ini secara sukarela tanpa sebarang upah dan imbuhan.


Berikut dipaparkan di sini perkembangan pembinaan surau yang bermula dari awal bulan April. Anjung surau ini dibina sedikit demi sedikit mengikut kemampuan kewangan yang disumbangkan itu. Projek ini adalah berkongsepkan "projek semut" dan "gotong-royong" dalam pembinaannya.

Syukurlah pembinaannya masih berjalan lancar walaupun perlahan memandang kekangan masa yang ada kepada kami.













 

  

  




 

  

  

  

  

  

  

  

  




 

 

  

  

  

  

  

  

  

 

Hanya tinggal kawasan wudhuk belum disiapkan dengan sempurna lagi. Insya Allah , satu gotong-royong akan di adakan bagi mengecat surau sekolah pada masa yang terdekat selepas peperiksaan akhir tahun nanti.

Mengapa Yang Jernih Itu Menjadi Keruh Akhirnya...???

Oleh isma daud.


Entah mengapa hati ini tidak lagi menjadi semulia hati saya yang dulu? Di saat tangan saya berjabat tangan dengan seseorang yang tetiba menjauhkan dirinya daripada saya sejak pihak JAIS memanggil saya pada 20 April yang lalu; tetiba saja sikapnya kepada saya telah berubah. Namun di hujung Syawal ini Allah SWT telah menemukan kami dalam satu rumah terbuka seorang kawan; tetiba semacam ada satu magnet yang menyimpan satu rasa dan getar di jiwa. Mengapa sesuatu yang jernih dahulu kini bagaikan keruh. Sesungguhnya hati kami ada berbicara. Tetapi apa sebenarnya yang ada di dalam hati hanya Allah SWT sahaja yang tahu.

Masih Saya Ingat


Keakraban persaudaraan sememangnya telah wujud sekian lama. Masakan tidak, jika ke mana-mana pasti ada buah tangan yang dihulurkan sesama. Ada ingatan yang dibina. Masih saya ingat; sewaktu saudara saya ini mengerjakan haji ke Mekkah satu tahun tu, setiap satu buah tangan dibelinya buat saya. Buah tasbih, buah kurma , buah tin, kupiah, kain serban, air zam zam dan batang kayu sugi yang sampai hari ini masih saya gunakannya. Tetapi segalanya berubah dari saat dan ketika itu? Mengapa perlu berubah? Apa kaitan dirinya dengan apa yang diambil tindakan JAIS kepada saya?

Satu persoalan besar kini bersarang di benak saya.

Kami bagai terputus satu rasa persaudaraan dan persahabatan. Siapa yang tidak jujur dan ikhlas di antara kami? Sayakah? Diakah? Tapi pertemuan secara tidak sengaja semalam bagaikan memberi isyarat bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Masing-masing membisu dan buat semacam tidak ada apa-apa saja. Saya yakin hati kami ada berbisik yang hanya tuhan saja yang maha tahu bisikannya itu?

Wajarkah hanya sepatah perkataan "SEKULARISME" merubah sebuah persaudaraan?

Saya tidak faham kenapa seorang yang ada fahaman agama tidak mampu melihat keikhlasan hati saya merungkaian persoalan sekularisme sehingga melihat saya sebagai pemutus dan perosak kepada sebuah masyarakat yang telah bersatu padu atas nama sekularisme dan nasionalisme itu? Sememangnya Islam Dan Sekularisme tidak akan bersatu buat selamanya. Jadi mengapa dia sanggup berubah hatinya kepada saya? Dia bersimpati kepada siapa? Penegak sekularismekah atau kepada seruan Islam dan kebenaran yang telah saya nyatakan? Mungkin itu yang ada dalam hati kami. Perbezaan inilah agaknya yang memisahkan kami dan hati kami menjadi pecah, yang jernih menjadi keruh?

Hanya Allah Yang Maha Tahu. Namun Jauh di hati saya saya tidak bermusuh dengan sesiapa. Yang ada dalam hati dan jiwa saya ialah kebenaran dan kebenaran itulah saya perjuangkan biarpun kehilangan seorang sahabat dan hilang saudara... Semoga Allah memaafkan saya dan saudara saya. Semoga khilaf ini akan berlalu pergi dan yang keruh itu akan jernih kembali...Insya Allah!!!

Sunday, October 18, 2009

Jangan Alpa ; Nikmat Hilang Jika Tidak Bersyukur

Oleh isma daud


Hari ini masih ada lagi jemputan Rumah Terbuka walaupun sudah berada di penghujung Syawal. Esok pun masih ada. Murah sungguh rezeki berada di bumi Malaysia tercinta ini. Belum habis satu rumah terbuka Aidilfitri, datang pula rumah terbuka perayaan lain. Rumah terbuka ini benar2 menduga iman untuk menghabiskan puasa 6.

Walaubagaimanapun; kita sentiasa bersyukur ke hadrat Allah SWT yang memberikan kita keamanan, kemakmuran dan kemerdekaan sehingga kita mampu melakukan apa yang mampu kita lakukan. Harapannya kita sentiasa tahu menghargai nikmat yang kita ada.

Namun media masa sentiasa pula memaparkan pelbagai kelupaan manusia dalam mengisi kesenangan dan kememahan hidup di bumi ini. Cerita jenayah sentiasa mendapat tempat utama dalam media masa elektronik dan media cetak. Bahkan laporan statistik jenayah sentiasa meningkat dan merungsingkan jiwa. Peningkatan jenayah biasanya hadir bersama dengan kemajuan dan bertambahnya bilangan penduduk di sesuatu kawasan. Pihak berkuasa seperti PDRM contohnya, perlu sentiasa mengambil langkah patut dan pro-aktif dengan menambah ahli atau anggotanya sebagaimana pesatnya pertambahan penduduk dan jenayah yang berlaku di sesuatu bandar dan kawasan.

Bila bertambahnya penduduk di sesuatu kawasan; pengawasan perlu lebih giat di adakan. Dalam situasi masyarakat yang kian rapuh rasa kejiranan memungkinkan jenayah lebih mudah berlaku di sesuatu kawasan. Baru-baru ini beberapa rumah di sekitar kediaman saya rumah mereka diceroboh oleh pencuri. Kegiatan pukau juga berlaku sehingga tuan rumah tidak menyedari langsung kecurian yang berlaku...

Tidak dinafikan usahasama warga PDRM dengan ahli masyarakat perlu lebih akrab supaya jenayah dapat ditangani degan lebih berkesan.

Dalam saya menyebut pasal pertambahan penduduk ni; bertambah juga sampah. Di kawasan saya ni memang ada pihak SMC memungut sampah. Masalahnya pemungut sampah ni kekadang gopoh dalam kerja. Sampai terburai atas jalan raya dan ada tong sampah tidak di ambil sampahnya biarpun tuan rumah sudah letakkan dalam tong sampah untuk dikutip. Saya harap perkhidmatan memungut sampah ini sentiasa dipantau agar mereka yang bekerja memungut sampah ini lebih rasa bertanggungjawab.

Kepada yang berkenderaan; sewajarnya kita merenung betapa bertuahnya kita berbanding mereka yang tiada kenderaan. Maka kita patut ada rasa hormat kepada orang lain dan bersyukur. Hormatilah orang lain ketika berada di jalan raya. Saya teringat kepada sebuah kereta baru-baru ni. sesampainya di bulatan depan UCS, Sibu datang sebuah kereta MyVy di sebelah kanan saya berhenti beri laluan kepada kenderaan di dalam round about. Tetiba dia menagambil laluan ke kiri. Apa punya pemandu ni nak ke kiri ambil laluan kanan. Lepas tu dengan selamba sahaja mengambil laluan yang menyebabkan orang lain terpaksa menekan brek emergency. Tanpa rasa bersalah lagi tu buat orang lain menyampah dengannya. Nasib baiklah tidak ada accident saat itu.

Memang memandu di bandar Sibu ini kena ada kemahiran tersendiri. Ikut peraturan masa ambil lesen saja. Bila dah ada lesen tu buat jalan raya macam milik sendiri saja. Ramai sekali kawan2 saya memang takut hendak memandu di sini jika baru sampai atau datang sini. Kalau ada rasa nak cuba pengalaman itu boleh datang ke sini...

Kita ini perlu kepada disiplin dalam segala hal. Jika kita pentingkan diri sendiri sudah tentu banyak buruk dan padahnya.

Bagi saya, kita perlu banyak bersyukur supaya kita sentiasa sedar segala nikmat yang ada kepada kita itu perlu digunakan dengan sebaiknya. Tanpa menghargai sesuatu nikmat itu, tidak mustahil ianya akan lenyap begitu saja. Apakah bila sampai saat itu baru kita mahu balajar untuk menghargainya?

Renung-renungkanlah!!!

Friday, October 16, 2009

Bukakanlah Mata Hati , Usah dipersiakan Nikmat Itu

Oleh isma daud.


Luahan bicara saya kali ini lebih menjurus kepada mereka yang ada mata tapi dipejamkannya, ada telinga dipekakkannya dan ada akal dan hati dibutakannya. Allah SWT menyebut didalam surah Al-A'raaf, ayat 179;


وَلَقَدۡ ذَرَأۡنَا لِجَهَنَّمَ ڪَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِ‌ۖ لَهُمۡ قُلُوبٌ۬ لَّا يَفۡقَهُونَ بِہَا وَلَهُمۡ أَعۡيُنٌ۬ لَّا يُبۡصِرُونَ بِہَا وَلَهُمۡ ءَاذَانٌ۬ لَّا يَسۡمَعُونَ بِہَآ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَٱلۡأَنۡعَـٰمِ بَلۡ هُمۡ أَضَلُّ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡغَـٰفِلُونَ .

Maksudnya; "Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai". (179)


Mengapa ada sebahagian orang yang tidak mahu membantu kerja-kerja menghidupkan syiar dan membangunkan agama Allah SWT? Mengapa ada orang sentiasa memikirkan untung rugi jika menginfaqkan diri, harta-benda dan jiwa raganya kepada Allah SWT? Mengapa kita boleh berkira dan selalu bersifat bakhil dan kikir dalam membantu usaha dakwah biarpun sekadar menunjukkan sokongan dan galakan pun tidak mahu? Sayangnya jika hal-hal duniawi kita begitu selalu komited dan bersungguh-sungguh. "Maaflah tidak dapat hadir program Ustaz kerana sibuk itu dan ini...". senantiasa itulah alasan yang diberikan. Masalah anak, orang rumah, masa, kerja dan seribu macam alasan lagi. Hairannya bila melibatkan kepentingan diri; semua masalah itu bukan halangan lagi.

Yang lebih menyentuh hati lagi ialah sesetengah orang sanggup membelakangkan kerja untuk Allah berbanding kerja untuk diri sendiri. Yang jadi imam tidak bertugas jadi imam, yang jadi bilal tidak bertugas sebagai bilal, yang pandai tidak mahu mengajar dan mendidik yang kurang pandai, yang tua tidak mahu membimbing yang muda.... Semuanya kata layak jadi imam, layak jadi bilal, layak mengajar, layak menegur. Sedihnya bila sudah ada kelayakkan dan kebolehan itu diabaikannya pula amanah Allah SWT yang telahpun terpikul di bahu masing-masing. Sebelum jadi "apa-apa" bukan main nampak bersungguh mahu, tapi bila sudah dapat diabaikan tanggungjawab dan tugas itu.


Begitu juga sesetengah tempat bila tiada surau dan masjid bukan main lagi berusaha mewujudkan surau dan masjid. Perjuangan itu bukan mudah bahkan berpuluh tahun baru dapat; namun bila sudah terbangunnya surau dan masjid; mereka ini berkata "Terbina masjid dan surau itu atas usaha sayalah". Sementara memakmurkannya orang lain. Orang yang berusaha membina itu haram tidak nampak batang tubuh dan rupa. Agaknya mereka ini berpendapat cukuplah pahala mereka berusaha membina masjid dan surau itu... orang lain sembahyang, kami dapat pahalanya.

 Mengapa perjuangan yang panjang itu tidak diteruskan sampai kini? Setelah terbangunnya surau dan masjid; adalah tanggungjawab kita adalah memakmurkan surau dan masjid itu...

Inilah kesilapan sebahagian kita. Jika tidak ada; kita mahu, kita minta, kita nak sesuatu itu ada. Bila sudah ada nikmat itu , kita sia-siakannya pula. Macam orang berkasih-kasihan juga. semasa berkasih-kasihan bermacam janji ditabur, namun bila dah dapat, habis manisnya sepah dibuang. Mengapa cinta layu di tasiknya madu? Akhirnya orang lain juga yang mengambil sisanya.


Harapan saya agar mereka yang sudah menerima amanah daripada Allah SWT dengan diberinya pangkat kedudukan, kesenangan dan kemewahan, kebolehan dan kepandaian, keketuaan dan pengalaman; tolonglah buka mata dan telinga serta hati seluas-luasnya melihat nikmat yang Allah SWT kurniakan kepada kita itu. Mengapa Harus kita sia-siakan? Gunakanlah kebolehan yang dianugerahkan oleh Allah SWT itu untuk membantu sesama muslim bagi menegakkan syiar agama Allah SWT sewaktu hayat kita dikandung badan. Bahkan itulah pelaburan yang sangat menguntungkan jika kita mengusahakannya sekarang.

Ingatlah segala sesuatu yang kita miliki itu sementara sahaja. Pinjaman Allah SWT cuma. sampai masa; segalanya akan ditarik daripada kita dan diri kita ini akan dikembalikan kepada yang Maha Esa juga. Pada masa itu mampukah kita mengundurkan masa untuk kembali ke dunia?

Perhatikanlah ayat Allah SWT di dalam surah Al-Munafiqun; ayat 10-11;

وَأَنفِقُواْ مِن مَّا رَزَقۡنَـٰكُم مِّن قَبۡلِ أَن يَأۡتِىَ أَحَدَكُمُ ٱلۡمَوۡتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوۡلَآ أَخَّرۡتَنِىٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍ۬ قَرِيبٍ۬ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ ٱلصَّـٰلِحِينَ . وَلَن يُؤَخِّرَ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِذَا جَآءَ أَجَلُهَا‌ۚ وَٱللَّهُ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ .


Maksudnya; "Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka dia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh. (10) Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan". (11)

Harapan saya kita semua beroleh ingat. Bukakanlah Mata hati kita agar kita tidak menyesal di alam barzakh dan di akhirat nanti.

Thursday, October 15, 2009

Masih Ada Jalan Luas Di Hadapan. Mengapa Jalan Sempit Itu Yang Kita Pilih?

Oleh isma daud.


Firman Allah SWT;
Maka jangan-jangan pula engkau (wahai Muhammad), membinasakan dirimu disebabkan menanggung dukacita terhadap kesan-kesan perbuatan buruk mereka, jika mereka enggan beriman kepada keterangan Al-Quran ini. (6) Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya. (7)
- Surah Al-Kahfi; ayat 6-7.

Ayat di atas memberi rangsangan kepada Nabi Muhammad saw supaya tidak mudah berputus asa atas tindakan orang-orang yang kafir dan mereka yang menentang dakwah baginda. Begitulah jalan orang-orang yang berdiri atas landasan dakwah, hati dan jiwa mereka sentiasa diuji oleh Allah SWT.

Saya sesekali juga sukar memujuk hati agar terus tabah dan kukuh bertahan atas jalan dakwah dan mengajak manusia kepada jalan Allah SWT. Bila mengenang mereka yang memandang sepi kepada kerja dakwah; terasa juga hati. Bertanya juga hati kepada diri yang dhaif ini; dengan apa jalan lagi boleh kita lakukan untuk mendidik saudara-saudara seIslam kita supaya mereka juga kembali kepada jalan Allah SWT yang dipenuhi dengan keredhaan Allah SWT.

Mengenangkan Bulan Ramadhan yang lalu saya sungguh rasa terharu kerana kebanyakkan surau dan masjid dipenuhi dengah ahli jamaah. Yang jarang ke masjid pun mula ringan kaki melangkah kaki mereka memasuki ruangan solat dan berdiri bersama-sama dengan para jamaah yang lain. Namun bila berlalunya Ramadhan maka hilanglah bayangan sebahagian besar para jamaah entah ke mana? Apakah Allah SWT dibesarkan dalam bulan Ramadhan sahaja? Nak kata pergi mengerjakan haji belaka sehingga tidak nampak muka di surau dan masjid rasanya masih nampak kelibat mereka dekat mana-mana... Cepatnya kita hanyut dalam tipudaya dunia dan syaitan yang menggoda. Manusia Cepat Lupa...

Semenjak saya tidak banyak menyampaikan kuliah di masjid dan surau; masa saya berdakwah lebih kepada dakwah fardiyyah (individu). Bersembang di kaki masjid dan surau, bersembang di rumah-rumah kawan dan bersembang di kaki-kaki lima. Sesiapa saja yang sudi mendengar bicara saya, pasti saja saya tidak lepaskan peluang untuk saya sampaikan mesej saya.

Teringat kelmarin sewaktu membeli daging lembu di tempat jualan daging lembu di Pasar Sibu. Di situ saya sempat menghabiskan masa hampir setengah jam memberi rangsangan kepada para penjual dan pengusaha Muslim supaya gigih berjuang memastikan sumber halal dan bekalan daging yang halal kepada umat Islam terus diusahakan. "Sungguh usaha mereka adalah untuk memastikan umat Islam mendapat bekalan daging yang halal , merupakan  JIHAD yang besar dan pastinya ganjaran mereka di sisi Allah SWT sangat besar sekali. Lakukanlah kerana ingin meninggikan Agama Allah". Begitulah pesanan saya kepada mereka. Mereka sangat bergembira dengan pesanan saya.

Begitulah jiwa pendakwah, suara dakwah mesti sentiasa hidup dalam jiwa mereka biar apa pun mehnah yang menimpa mereka.

Saya dituduh menyebarkan pemikiran memecahbelah masyarakat sehingga ada yang sanggup menuduh saya membawa ajaran sesat. Begitu jauh bicara manusia membawa berita palsu dan menambah-bnambah cerita agar ianya lebih sedap didengar. Sehingga kini; anak-anak kecil yang datang mengaji di rumah saya telah dihentikan oleh ibubapa mereka; takut dengan kesesatan yang saya bawa. Begitu besar kesan yang saya terima hasil daripada fitnah manusia. Ianya berlaku kerana hasad dengki di dalam hati pendengki kepada dakwah yang kita bawa.

Tidak mampukah mereka menilai saya secara jujur dan benar kepada usaha dakwah saya selama ini sehingga begitu mudah menerima berita palsu sebegini? Cukuplah kepada mereka yang ada jiwa pendengki itu daripada berhasad dengki.

Sepatutnya kita bersatu padu dalam menegakkan jalan Allah SWT. Mengenal pasti sebenar-benar mad'u kita dan siapa pula musuh-musuh Allah SWT. Masih ramai di luar sana umat Islam yang hidup dengan penuh kejahilan dan dengan mudah ditipu oleh sesiapa saja yang mempunyai kepentingan diri dan duniawi. Merekalah sebenarnya sasaran dakwah kita. Bukannya saling berhasad dengki sesama sendiri.

Pada asalnya saya rasa terkilan dan sedih dengan tuduhan seperti ini tetapi saya akhirnya berubah menjadi orang yang lebih bersemangat untuk melaksanakan kerja-kerja dakwah ini. Betul kata sahabat saya; Ustaz Muda: "Itu baru sedikit ujian Allah SWT".

Saudara saya; Tuan Haji Hamzah (EMZET) juga memberi rangsangan yang sama. "Ustaz tidak payahlah berdukacita kepada mereka yang berbuat demikian kerena mereka itu tidak berbuat apa-apa, hanya sedap bercakap saja"

Harapan saya agar angin fitnah ini akan cepat berlalu kerana ianya telah mengganggu dan melambatkan usaha kita untuk menyampaikan dakwah kepada mereka yang sebenar. Insya Allah, Allah Pasti bersama-sama dengan orang yang benar dan sabar. Dan segala kebathilan dan kesesatan itu akan hilang lenyap berlalu.

Dalam ruang yang terbatas ini saya menyeru kepada pihak yang bertanggungjawab membawa berita fitnah ini segera beristighfar dan bertaubat. Kepada mereka yang pernah belajar dan menekuni ilmu dalam kuliah-kuliah saya di masjid dan surau; ikhlaskanlah diri anda ketika berada dalam majlis ilmu itu. Kutiplah mutiara berharga untuk membimbing diri menjadi insan bertaqwa kepada Allah SWT yang kelak kita akan mendapat RedhaNya, bukan mengutip dan mencari kesilapan dan kekurangan saya. Sangat buruk kerja yang kamu lakukan itu.

Kepada mereka yang mula menyombong diri; ingatlah Allah SWT tidak suka kepada orang-orang bersifat ingkar , keras hati dan menyombong kepada guru kita sendiri.

Kepada mereka yang mencari peluang dan menangguk di air keruh; Allah Tahu apa yang kamu kerjakan. Ingatlah Allah itu Satu dan Maha Mengetahui Lagi Maha memberitakan.

Harapan saya; marilah sama kita bermuhasabah diri di hadapan Allah SWT. Masih ada jalan luas di hadapan. Mengapa Jalan sempit itu yang kita pilih?

Fikir-fikirkanlah. Sekadar Bertazkirah. Wassalam.

Wednesday, October 14, 2009

Kursus Azan Di Surau Darul Firdaus, Jalan Apollo, Sibu

Oleh isma daud

Alhamdulillah hari ini satu lagi kursus untuk warga SMK Rosli Dhoby dapat dilaksanakan. Kali ini kursus dilakukan secara bersama dengan SK Abang Ali, Sibu. Pelajar yang terpilih ialah pelajar-pelajar Muslim yang cemerlang dari segi akedemik dan kurikulum di sekolah. Lebih kurang 30 pelajar dan 15 kakitangan terlibat dalam kursus kali ini. Kursus ini adalah untuk memantapkan skill dan kemahiran pelajar Muslim dalam hal yang berkaitan azan. Kursus Azan ini jarang sekali dilaksanakan tetapi ianya cukup berfaedah kepada para pelajar dan warga Muslim yang mahukan syiar Islam ini dapat diperkukuh dan diperkembangkan dalam mengharungi cabaran dunia hari ini.

Orang biasanya kursus nak jadi artis popular. Di sekolah pun ramai yang mahu jadi penyanyi. Setelah satu hari menjalani kursus ini ternyata bukan mudah mahu menjadi Muazzin yang baik.

Syukurlah kursus sehari seperti ini dapat mengukuhkan kefahaman pelajar dan memahirkan mereka dalam skil azan yang betul dengan merai hal-hal syarat, sunat, makruh dan lafaz azan apabila dilaungkan. Bila setiap peserta diuji; tidak semudah yang dijangkakan. Ramai yang berpeluh dan berbagai ragam azan dapat di dengar apabila di kumandangkan.

Nyatanya; bukan senang mahu jadi Muazzin yang baik. Kursus kali ini dipimpin oleh Ustaz Hasbullah Bin Sabli; bekas Qari Negeri Sarawak . Dengan bimbingan ustaz, ternyata banyak pelajaran yang dapat ditimba oleh peserta kursus dan pemerhati yang hadir. Semoga selepas ini; akan muncul Muazzin yang berkalibar dan mampu menaikkan syiar Islam di Bumi sibu ini.


Program bermula jam 7 pagi. Pendaftaran peserta dilakukan oleh ketua Program; Tuan Hj Hanzah Bin Beeran dimana pelajar di bawa dari sekolah ke Surau Darul Firdaus oleh guru-guru Muslim.

Setelah sarapan pagi satu kuliah disampaikan oleh Ustaz Faizal mengenai sejarah Azan dan Iqamah serta hal-hal yang berkaitan dengannya.

Kemudiannya Kursus ini dipimpin pula oleh Ustaz Hasbullah mengenai parktikal azan. Setiap peserta dimestikan melaungkan azan masing-masing dan dibetulkan mana-mana kesalahan pada masa itu juga.

Berikut adalah gambar-gambar menarik Kursus azan yang berlangsung hari ini.


Ceramah Azan Dan Iqamah


Peserta Warga SMK Rosli Dhoby, Sibu.


Gabungan Peserta SMK Rosli Dhoby Dan SK Abang Ali, Sibu


Pemerhati  Dari JK Surau Al-Firdaus, Sibu.

 
Ustaz Hasbullah Memerhatikan Isi Kandungan Kursus Sebelum Menyampaikan Amali Azan Dan Iqamah

 
Amali Azan Dilakukan... Tiru Macam Saya


Tekun Mengikut Ajaran Guru

 
Letak Jari Dan Tangan Di Telinga Sebegini...

 
Muazzin Contoh


Saya Pun Bersuara Lunak

 
Kecil-kecil Cili Padi... Suara Mersik Bak Buluh Perindu


 Bergambar Kenang di Penghujung Kursus

Kursus Azan kali ini dirasmikan penutupannya Oleh Ustaz Mohd Isa bin Mat Daud  (isma daud) ; Pengerusi Surau An-Nadwah, Sibu.

Semoga kursus kali ini mendapat keberkatan daripada Allah SWT.

Sembang Bersembang

Lebih Interaktif ^O^Ukhuwwah . Sila Klik Untuk Ke Laman Ini , Terima Kasih.
[ Copy this | Start New | Full Size ]

Sepanjang Jalan Di Sibu

Related Posts with Thumbnails

@Facebook ~ "Ustaz Rosli Dhoby"

~ Salam Persahabatan , Terima Kasih.