Terima Kasih Buat Yang Terus Menyokong...

Oleh isma daud

Sebenarnya jauh di hati saya tidak mahu membicarakan persoalan kuliah dan khutbah di masjid atau surau di bawah seliaan JAIS dan sebagainya. Tetapi sehingga hari ini nampaknya masyarakat masih mengejar bayang saya agar muncul menyampaikan kuliah dan khutbah di masjid maupun surau. Masih ramai yang tertanya-tanya ke mana hilangnya sang ustaz dari arena yang sinonim dengannya sejak sedekat dulu.

"Yalah ustaz; kami sebenarnya sedar semacam kami baru terasa kehilangan. Yang kami tahu ustaz sudah tidak menyampaikan kuliah lagi di tempat kami; tempat kebiasaan ustaz menyampaikan kuliah maghrib dan subuh, kini terasa sepi, rasa kehilangan ustaz..".

"Ada beberapa ahli jamaah yang meminta supaya pengerusi Masjid berjumpa dengan ustaz agar ustaz kembali semula macam dulu-dulu, nampaknya tak terlaksana lagi", sambungnya.

Begitulah luahan rasa yang diungkapkan oleh seorang ahli jamaah Masjid Darul Halim yang berketemuan dengan saya di Sing Kwong Supermarket sebelah petang tadi.

Sebelum itu beberapa orang yang solat asar di Masjid an-Nuur menyapa saya dan melahirkan kekesalan atas apa yang berlaku. Nampaknya ada sebahagian ahli masyarakat yang perihatin akan ketiadaan saya dalam senarai khatib di Masjid An-Nuur, Sibu.

"Tidak benar orang benci ustaz, bahkan ramai yang tertanya-tanya kenapa ustaz yang bertubuh kecil molek tu" tidak berkhutbah lagi, yalah ustaz khutbah tak ada perkembangannya, mengantuk..." - katanya sambil tersenyum.

"Orang ramai tidak berkesempatan mengenali ustaz lebih lama, tapi ustaz sudah tidak boleh berkhutbah lagi di sini, tapi mereka suka dengan ustaz; ustaz yang kecil molek tu, suara lantang" tambahnya.

Semalam semasa saya hadir menyampaikan ceramah dalam kursus Fardhu Kifayah, seorang peserta kursus muslimah bertanyakan hal yang sama.

Seorang ahli jamaah Masjid Darul Husna, Sibu Jaya ketika bertemu dengan saya di rumah yang kematian saudaranya dekat Kg Teku tempohari bertanya kenapa ustaz tidak berkhutbah lagi. Saya pasti dia tidak tahu apa yang berlaku. Saya hanya menyatakan insya Allah jika ada jemputan dan kesempatan..

Sewaktu saya ke SESCO untuk membayar bil air dan elektrik sempat lagi orang bertanyakan persoalan yang sama.

Malam hujung minggu yang lalu pun ketika saya membawa keluarga makan di MUC, Bandung, saya tidak terlepas daripada pertanyaan yang sama.

Apa yang dapat saya ucapkan hanyalah ucapan syukur kepada Allah SWT dan berterima kasih atas sokongan semua...

Comments

Assalamualaikum ustaz,
semoga teruskan usaha dakwah ustaz.
Walaupun bukan di mimbar khutbah lagi...

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?