Saiz Bukan Ukuran, Usia Bukan Sempadan

Oleh isma daud

Perkara 1;

Jangan salah sangkaan dan tekaan pada entry kali ini. Saya serba salah juga nak tulis pasal keluhan hati seorang hamba Allah yang mengadu pasal "anu"nya yang kecil tapi saya berpendapat semua itu adalah kesalah-fahaman semata-mata.

Setengah orang yang biasa menonton filem atau video lucah akan terperangkap dengan persoalan saiz ini. Ini kerana yang dipertontonkan mesti yang "baik" punya. Akhirnya timbullah persoalan perbandingan kecil atau besar itu.

Sebenarnya saiz bukan ukuran. Yang penting bertenaga dan bersemangat ketika bertempur. Kalau besar pun tak bermaya, panjang pun tak berguna kalau lemah dalam gelanggang dan arena. Jadi janganlah anda terpedaya dengan apa yang anda lihat itu.

Hamba Allah ini merungut isterinya dah pandai komplen. Saya berpendapat ramai suami-isteri tidak mendalami ilmu untuk mengharungi kehidupan berumah-tangga. Ramai yang malu untuk bertanya dan belajar daripada orang yang bestari dan bijaksana. Bergantung dengan buku semata-mata adalah tidak mencukupi. Bertanya kepada orang yang tepat lebih beerti sebenarnya. Ini kerana orang yang berpengetahuan, berpengalaman dan orang yang tepat itu akan mudah dan mampu membantu.

Jangan tunggu dan bertangguh dalam persoalan ini ; kelak jika sampai tahap rumah-tangga bergolak atau ada yang main kayu tiga pasti akan mengundang padah kepada kebahagiaan rumah-tangga yang telah dibina itu.

Berubahlah dan bertindaklah sebelum terlambat. Rasulullah saw telah berpesan dengan sabdanya yang bermaksud: "apabila telah sampai hajat kamu; maka sempurnakanlah hajat isterimu pula". Jangan biarkan dia terkapai-kapai bagaikan lemas di lautan yang tidak berketepian. Maka berusahalah ke arah kesempurnaan itu kerana itupun satu amanah dan ibadah anda kepada Allah SWT demi kebahagiaaan anda dan pasangan anda juga...


Perkara 2


Selesai saya iktikaf dalam masjid; saya turun menuju ke kereta. Seorang hamba Allah menuju kepada saya. Ustaz nak cepat ke? Sapa hamba Allah ini. Saya ada persoalan kepada ustaz tapi tidak berapa manis rasanya untuk bertanya. Sensitif sedikit. saya memberi isyarat supaya dia tidak malu menyatakan apa yang berbuku di hatinya.

Ustaz, saya ni dah kira pengantin lama sangat. Kalau isteri masih mahu pegang-pegang salah ke ustaz. Dah lama begini rasa malu pula dengan anak-anak, maklumlah semuanya dah besar panjang belaka. Lain macamlah ustaz bila isteri pegang-pegang kawasan sulit begitu.

Saya hanya tersenyum sambil membalas; "apa salahnya?". Lagi lama lagi kena banyak sentuhan. Lagipun dia isteri kita, dia masih berhak mendapat belaian dan sentuhan daripada suaminya. Tuakah, lamakah, barukah atau mudakah bukan batas sempadannya?

Yalah mungkin tempat yang dirasakan kurang sesuai... pandai-pandailah perbetulkan keadaan asalkan kasih-sayang terus bersemarak dan berpanjangan.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?