Maafkan Saya Tuan Imam; Saya Hanya Bertegas dengan Pendirian Saya

Oleh isma daud

Malam tadi saya menerima panggilan telifon daripada seorang yang saya hormati kerana kesungguhannya mencari ilmu dan mengajak orang lain untuk sama berilmu. Tujuannya menelifon saya adalah untuk mengajak kembali menyampaikan kuliah di surau kendaliannya. Beliau telah merujuk kepada JAIS supaya mendapat penjelasan mengenai pekeliling itu. Beliau menjelaskan seorang pegawai JAIS menjelaskan bahawa "Ustaz Rosli Dhoby" hanya tidak dibenarkan menyampaikan khutbah di Masjid An-Nuur sahaja tetapi dibenarkan menyampaikan kuliah di tempat yang lain. Dengan itu Tuan Imam tadi merasa begitu gembira kerana beliau berpendapat bahawa pihak surau akan dapat menjemput "Ustaz Rosli Dhoby" kembali ke surau mereka sepertimana kebiasaan dulu-dulu.

Maka Tuan Imam dengan berbesar hati menjemput saya supaya kembali menyampaikan kuliah di surau tempat beliau bertugas.

Tetapi apa yang saya pegang berbeza. Saya sudah membuat keputusan bahawa selagi JAIS tidak menarik balik surat pekeliling melarang sesiapa saja menyampaikan doktrin agama Islam di surau dan masjid secara bertulis; selagi itulah saya terus dengan pendirian saya bahawa saya tidak ada sebarang kerjasama dengan pihak JAIS dan tidak akan menyampaikan kuliah di masjid atau surau dibawah naungan JAIS/MAIS...

Pada saya merekalah yang perlu turun menyampaikan kuliah yang telah dikosongkan atas arahan surat pekeliling tersebut yang telah dikeluarkan oleh mereka sendiri. Kata-kata mulut tak mainlah... Jika sudah keluarkan secara rasmi; tarik secara rasmi.. Berani ke???

Keengganan saya menyampaikan kuliah bukan kerana saya keras kepala tetapi sebagai tanda protes terhadap sikap dolak-dalik pihak JAIS Sibu dalam perkara ini.

Dan keputusan saya ini adalah muktamad. Maafkan saya Tuan Imam. Saya hanya bertegas dengan pendirian dan keputusan saya yang telah saya nyatakan dari awal lagi. Walaubagaimana pun saya akan hadir mana-mana kuliah yang tiada kaitan dengan pihak JAIS dan tidak terikat dengan surat pekeliling itu.

Saya ni warga yang baik dan taat. Tuan rumah kata jangan maka saya tidak akan mengatasi kehendak tuan rumah. Saya tidak mahu jadi macam pegawai JAIS tu yang pandai mentafsir sendiri surat pekelilingnya. Masjid An-NUUR saja tidak boleh, lain tempat boleh padahal surau pekeliling yang JAIS keluarkan diedarkan untuk seluruh masjid di Sibu dan saya dipanggil oleh JAIS sebagai orang yang salah. Orang yang buat komplen pula berada di pihak yang benar. Kalau saya "berbahaya" di masjid An-Nuur kenapa tidak "berbahaya" di tempat lain. Kerana pihak JAIS tidak mampu nak buatkan???

Maafkanlah saya; Saya pernah kata tak mahu tulis pasal JAIS lagi tetapi sekali lagi saya kena tulis juga pasal ni. Entahlah jika ada imam lain yang telefon saya ; JAIS lagi yang saya jadikan sasaran kerana mereka sanggup tunduk kepada orang tertentu yang ada kepentingan peribadi...

Untuk makluman saya telah merubah jadual kuliah saya dan saya tiada sebarang ikatan dengan jadual kuliah saya yang ada sebelumnya. Saya akan lebih masa saya dalam mendidik anak didik saya di sekolah. Kepada sesiapa yang berminat untuk mendalami ilmu agama saya jemput ke tempat saya menyampaikan kuliah saya di Surau An-Nadwah, SMK Rosli Dhoby dan mungkin beberapa rumah yang sudah menawarkan diri untuk dijadikan lokasi kuliah yang dibentuk semacam USRAH begitu.

Surau dan Masjid ada penjaganya; mereka ada tuan rumah. Pergilah jemput mereka untuk menyampaikan kuliah dan kelas agama di rumah mereka sendiri... PELIK? PELIK!!! Bila lagi para asatizah JAIS nak turun padang? Sekaranglah.... Takkan nak datang rumah sendiri kena jemput kot??? Orang kampung sudah rindu tu... Datanglah!!!

Comments

Anonymous said…
Tetapi apa yang saya pegang berbeza. Saya sudah membuat keputusan bahawa selagi JAIS tidak menarik balik surat pekeliling melarang sesiapa saja menyampaikan doktrin agama Islam di surau dan masjid secara bertulis; selagi itulah saya terus dengan pendirian saya bahawa saya tidak ada sebarang kerjasama dengan pihak JAIS dan tidak akan menyampaikan kuliah di masjid atau surau dibawah naungan JAIS/MAIS....


- Jangan bagi muka kat dia orang ni...(JAIS (SIBU)...MAIS..)..dan Kepada YB..YB..(Yang Berkhidmat)...yg berkenaan minta campurtangan dlm kes ni... kes berat ni....

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?