Sepanjang Jalan Di Sibu

@Facebook ~ "Tinta Dakwah Al Maranji"

~ Salam Persahabatan , Terima Kasih.

Friday, May 29, 2009

Atas Apa Yang Allah Tahu; Tersisip Erti & Pengajaran BuatKu Yang Bergelar Suami

Oleh isma daud

Gambar-gambar ini tersebar secara meluas di alam maya siber ni. Saya rasa tuan punya badan yang terlibat perlu menjelaskan "status" mereka agar tidak mendatangkan fitnah kerana mereka dikaitkan sebagai penghibur seni Islam dan pendakwah pada Jalan Allah.

Berita mereka telah berkahwin tersebar tapi masih dalam persoalan awam. Kebenarannya hanya tuan badan yang tahu. Tuan punya badan perlu berani menjelaskan "fitnah" ini daripada diam. Walaupun diam itu kadangkala ada baiknya -pada sesetengah keadaan - tapi yang ini masalah "berita kahwin" jangan disorot-sorotkan.

Dua hari lepas orang rumah tuan punya badan pun hebohkan dekat media akan masalah yang tak dapat dipertahankan lagi. Bersuaralah agar tidak keruh keadaan.

Pada saya dengan situasi yang menampakkan mesra itu patut diperjelaskan. Kalau mereka "suami isteri" ada kewajaran tapi jika sebaliknya amat menyedihkan!!!

Banyak berita sensasi mengenainya menjadi bualan, yalah artis dan orang popular katakan; antaranya; Ustaz Akhil Hayy dan Waheeda Dating Tepi Pantai? Sejauh mana kebenarannya tuan punya badan juga yang boleh menentukan. Allah itu lagi Maha Tahu.


Dunia Seni Memang Penuh Dugaan. Populariti boleh menghanyutkan. Tuan punya badan lebih mengerti dan faham. Jika gambar ini tidak benar, orang lainlah silap dan salah dan jika gambar ini benar; pastikan ianya halal, jika tidak; kembalilah kepada Allah SWT. Bertaubatlah!!! Tidak salah kalau kita seribu kali tersilap langkah jika ratusan ribu kali pula kita membetulkan arah. Bertaubatlah!!!

Tiada sesiapa pun yang tidak berbuat salah. Tidak khilaf dalam kehidupan.

Walaubagaimanapun; kita manusia berhukum kepada pandangan zahir dan luar sahaja. Allah SWT jua yang berhukum dengan hakikat dan makrifatnya.

Kepada saya; insiden ini ada pengajaran. Ada detik kesedaran agar tidak mengulang sama kesilapan.

Kepada diriku; Yang Tersurat dan Yang Tersirat Hanya Allah SWT Yang Tahu. Ia mengajar agar seseorang itu setia pada yang satu... Kecurangan boleh mengundang PADAH yang boleh meruntuhkan sendi rumah tangga yang sekian lama didirikan!!!

Semoga hati para suami dapat merasai ketukan ini... kemesraan hanya halal kepada yang bernama isteri.... kepada yang lain adalah haram sama sekali...


Semoga Allah SWT tidak meninggalkan kita tanpa hidayahNya. Sesungguhnya jalan petunjuk itu luas dan terang. Jika kita berpaling sudah tentu jalan gelap menunggu di depan. Ya Allah berilah pedoman....

Bukan bermaksud terlibat sama dengan masalah yang ada, sehingga mendedah pekung saudara seagamanya tetapi sesama kita saling bertazkirah. Kalau pada sesuatu masa kita peringatkan orang lain, ada masa orang lain memperingatkan diri kita pula.

Akhirnya kepada Allah kita semua bertawakkal dan berserah. Allahu Musta'aan!!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails