Apakah Subjek Yang DiMuliakan Dan Subjek Yang DiMangsakan....

Oleh isma daud
[Edit]

Ini Kenyataan Menteri Pelajaran di Muar, Johor; 31 Mei 2009. Kenyataan penuh sila klik;
4 subjek teras SPM?
‘‘Kalau hendak diikutkan yang sedia ada sekarang ini, ada enam subjek teras, jadi mungkin kita akan kurangkan kepada empat sahaja subjek teras.

‘‘Kalau empat subjek teras bermakna ada enam lagi subjek (untuk elektif), jadi dia boleh memilih subjek bahasa Tamil, Mandarin atau agama, masih ada ruang untuk dia buat,”

‘‘Saya tak bimbang tentang perkara itu tapi penjelasan muktamad akan dibuat dalam terdekat ini untuk beritahu kedudukan yang terakhir sekali,’’

– Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin

Berikut Kenyataan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia;

" Ketika ini, calon SPM wajib mengambil enam mata pelajaran teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik, Sejarah dan Pendidikan Islam/Pendidikan Moral." Apabila jumlah mata pelajaran teras dikurangkan kepada tiga atau empat, setiap calon akan dikehendaki mengambil minimum enam sehingga maksimum 10 subjek dalam peperiksaan itu. "

Datok Alimuddin Berita Harian. 30 May 2009

Jadi;

Apakah subjek yang akan dikeluarkan daripada subjek teras? Dalam senario hari ini apakah subjek yang tidak dipandang serius dan mendapat tempat dalam hati masyarakat? Jelas Nasib subjek-subjek tertentu khususnya Pendidikan Islam hanya menjadi subjek elektif sahaja.

Apa pula nasib subjek Sejarah dan mana-mana subjek yang rendah value materialnya . Apakah ini subjek-subjek yang akan dimangsakan nanti? Wal'iyazabillah!!!

Pada saya subjek Pendidikan Islam sememangnya sudah tiada tempat wajar - itulah hakikatnya pada hari ini - dalam sistem pembelajaran. Persepsi masyarakat kepada subjek pendidikan Islam jauh daripada membanggakan. Ibubapa sanggup berhabis-habisan menghantar tuisyen bagi subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains; siapa pula sesungguh itu menghantar tuisyen anak untuk Pendidikan Islam?

Harapan saya KPM tidak mengabaikan subjek yang mampu membina harga dan nilai diri bukan melihat kepada tuntutan duniawi semata-mata. Kegagalan KPM meletakkan satu batu asas kukuh dalam sistem pelajaran kita, akan menghancurkan lagi agama dan bangsa kita sendiri. Harap KPM dapat melihat persoalan ini dengan penuh tanggungjawab.

Sama-sama kita fikirkah setelah keputusan kerajaan menghadkan matapelajaran dalam peperiksaan SPM maksimumnya kepada 10 Subjek dan minimumnya 6 subjek. Apakah subjek yang dimuliakan dan apakah pula subjek yang dimangsakan?

Apakah yang akan berlaku..... ??? Kita sama-sama dapat lihat nanti....

Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK)

KPM sebenarnya akan mempertahankan keputusan mereka berdasarkan kaedah pembelajaran berasaskan Sekolah. Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) akan diperkenalkan yang memasukkan kecerdasan akademik, sahsiah pelajar dan penglibatan dalam kokurikulum sebagai penentu gred peperiksaan awam.

SPPK akan menyebabkan penumpuan terhadap peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dikurangkan.

SPPK akan meletakkan penekanan terhadap proses pembelajaran secara menyeluruh dan bukan setakat menjawab soalan peperiksaan sahaja.

Harapannya; langkah ini secara keseluruhannya akan menyediakan modal insan yang holistik dan menyeluruh. Seseorang tidak dinilai hanya melalui keputusan peperiksaan awam sahaja.

Walau apa pun saya tetap berharap subjek Pendidikan Islam/ Pendidikan Moral tidak diabaikan bahkan lebih diperkukuhkan lagi, insya Allah!!!. Dan pada masa yang sama ia mesti kekal sebagai subjek teras dalam SPM nanti. Jika tidak biarpun cantik bunyi Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK); yang timbul ialah keciciran dan pengabaian kerana ia tidak dilihat sebagai subjek yang penting. Ini kerana ruh subjek itu telah dicabut daripada badannya.

Mudah-mudahan KPM tidak terlepas pandang dalam keputusan yang diambil ini.....

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?