Sepanjang Jalan Di Sibu

@Facebook ~ "Tinta Dakwah Al Maranji"

~ Salam Persahabatan , Terima Kasih.

Wednesday, May 13, 2009

Adik Ipar Dan Abang Ipar Ibarat Maut

Sumber : hMetro
Onar abang ipar pada waktu malam

KLANG (12 Mei): Seorang guru kaunseling sebuah sekolah menengah kelu dan tidak mampu berkata-kata selepas seorang pelajar perempuannya berusia 14 tahun meluahkan masalahnya yang kerap diraba dan dicumbu abang iparnya sendiri.

Lebih memeranjatkan apabila mangsa mendakwa abang iparnya itu kerap ‘merayap’ dalam gelap untuk mencabulnya ketika isteri, emak dan adiknya sedang nyenyak tidur pada waktu malam.

Malah, suspek yang berusia 22 tahun turut tidak menghiraukan kewujudan ibunya yang sering tidur bersebelahan tidak jauh dari katil mangsa semata-mata untuk memuaskan hajat liarnya itu.

Sumber polis berkata, kejadian biadab itu terbongkar selepas mangsa yang menuntut dalam tingkatan 3 sebuah sekolah menengah di Klang dan tidak tahan dengan kelakuan abang iparnya itu berjumpa guru kaunseling berkenaan.

Menurutnya, dalam kejadian terbaru jam 10.15 pagi minggu lalu itu, mangsa memberitahu guru kaunseling berkenaan berhubung tindakan abang iparnya yang sudah banyak kali mencabul seperti mencium pipi dan tubuh mangsa selain memasukkan jari ke dalam kemaluannya.

“Berikutan aduan mangsa, guru kaunseling terbabit kemudian membawa mangsa membuat laporan di Balai Polis Kapar, di sini. Hasil siasatan mendapati kejadian cabul itu sudah bermula sejak Mei tahun lalu dan berlanjutan hingga sekarang.

“Suspek gemar mencabul mangsa ketika semua ahli keluarga sedang tidur, namun mangsa tidak berani meminta tolong kerana fikirannya bercelaru dan tertekan,” katanya.

Katanya, mangsa yang berasal dari Kedah dan tinggal bersama kakak kandungnya selain ibu dan adik suspek yang masih kecil di rumah berkenaan.

“Mangsa mendakwa tidur bersama semua ahli keluarga dalam satu bilik yang hanya dipisahkan dengan kain langsir. Mangsa mendakwa sering tidur di atas katil manakala ibu dan adik suspek tidur di katil bersebelahan dengannya.

“Susulan aduan berkenaan, polis menahan suspek berusia 22 tahun yang bekerja sebagai buruh kasar. Suspek kemudian ditahan reman selama empat hari untuk membantu siasatan,” katanya.



Ulasan oleh isma daud

Melihatkan apa yang berlaku dalam masyarakat hari ini dan apa yang dilaporkan dalam akhbar saban hari menyebabkan saya merasakan ada tanggungjawab besar menjelaskan kepada umat Islam tentang betapa buruknya akibat jika berlaku pergaulan bebas sesama ahli keluarga dan rakan taulan tanpa ada bimbingan agama. Sungguh menyedihkan perkara sumbang ini berlaku dalam keluarga orang Islam sendiri.

Sumbang Mahram

Ramai tidak faham kenapa kita mesti menjaga hubungan dengan orang-orang yang hampir dan ada hubungan "mahram". Timbul persoalan kenapa? Kenapa ya timbul isu "sumbang mahram" dan sebagainya. Sebelum itu patutlah kita merenung kepada sebuah hadis yang mafhumnya "Berdua-duaan di antara adik dan abang ipar atau sebaliknya itu seperti "maut". Cukup jelas bahayanya sehingga Rasulullah saw menyifatkannya sebagai maut.


Baca artikel saya selanjutnya berkaitan tajuk : Jagalah Pergaulan Walaupun sesama Mahram bertarikh 28 Januari 2009.

No comments:

Related Posts with Thumbnails