Beberapa kemusykilan Berkaitan Aqiqah Dan Korban

Assalamualaikum, menjelangnya musim ibadah korban ini saya kongsikan beberapa e-mel yang dihantarkan kepada saya. Mudah-mudahan bermanfaat kepada orang lain juga.

Assalamualaikum!
Kepada ustaz, minta pertolongan sedikit. Saya bercadang hendak membuat akikah untuk anak saya. Masalahnya saya kurang pasti tentang bilangan sembelihan yang perlu (kambing/lembu).


Doc Controller

Design & QAQC Dept (Design)


Jawapan:

Wa Alaikumussalam.

Aqiqah adalah ibadat menandakan kesyukuran mendapat cahaya mata atau anak. Untuk melakukan aqiqah sama syarat binatangnya dengan korban. Hukumnya sunat muakkad kecuali jika bernazar ianya menjadi wajib.


Antara syarat sah akikah ialah

1. menyembelih binatang "an'aam" dengan berniat akikah ketika menyembelih
2. binatang halal seperti kambing. lembu, kerbau, biri-biri, kibasy dan unta.
3. binatang tidak cacat seperti syarat kurban
4. binatang sudah cukup umur
5. sembelihan menepati syarat sembelihan


Seekor kambing boleh dilakukan untuk seorang bayi atau anak. Afdhalnya anak lelaki disembelih dua ekor kambing. Umur kambing itu berusia 2 tahun atau sudah cukup umur spt bersalin gigi.
Bagi seekor lembu pula; dapat di bahagi 7 bahagian. Jika anak lelaki ambil 2/7 bahagian jika tidak mampu cukup satu bahagian seperti anak perempuan (1/7). Ibadah akikah boleh dilakukan dengan menumpang lembu yang dibuat kurban dan boleh dikongsikan dengan orang lain bagi mencukupkan 7 bahagian itu. Umur lembu juga cukup 2 tahun atau bersalin gigi.

Antara amalan sunat ketika melakukan aqiqah ialah;

1. BERDOA KETIKA HENDAK MENYEMBELIH
2. MENYEMBELIH KETIKA MATAHARI SEDANG NAIK
3. DAGING DIMASAK MANIS DAN DIBUAT JAMUAN
4. TIDAK MEMATAH-MATAHKAN TULANG-TULANG BINATANG AQIQAH
5. MENCUKUR RAMBUT BAYI SELEPAS PENYEMBELIHAN BINATANG AQIQAH
6. DILAKUKAN AQIQAH PADA HARI KE 7SELEPAS KELAHIRAN. DAH BESAR PUN TAK APA.
7. MENAMAKAN ANAK DENGAN NAMA YANG BAIK


Wasalam.




Assalamualaikum....
Saya ade kemuskilan tentang Akikah.Pernah ade orang berkate akikah ade 2 bahagian salah satunye memotong rambut bayi br lahir dan ditimbang dengan berat nilai emas,dan kemudian sedekahkn kepada fakir miskin duit yang ditimbang yang beratnya sama nilai ngan emas tersebut.
Klo dah buat yang salah satunye,xpayah la sembelih seekor kambing
Ingin tahu
marina

Jawapan;

Wa Alaikumussalam. Terima kasih kerana sudi bertanya.

Untuk penjelasan kepada Puan Marina bahawa ada sedikit kekeliruan dalam pemahaman tersebut.

Pertama: Tidak ada pemecahan dalam akikah sebegitu. Ya, perkataan A'qqa bermaksud potong atau derhaka. Perkataan aqiqah digunakan bagi makna rambut yang berada atas kepala bayi sewaktu dilahirkan. Dinamakan demikian kerana ia dicukur dan dipotong. Sementara maksud derhaka kerana dia tidak boleh memberi syafaat kepada kedua ibubapanya jika tidak disembelihkan aqiqah untuknya.

Manakala Aqiqah pada syarak bermaksud: haiwan yang disembelih untuk bayi sewaktu mencukur rambutnya.

Hukum melakukan adalah sunat muakkad, ia dilakukan pada hari ketujuh dan diberi nama bayi tersebut. Tujuan melakukan akikah adalah semata-mata melahirkan kesyukuran dan memulakan kehidupan bayi kita dengan usaha kebajikan. Awal-awal lagi kita memberi signal kepada anak kita agar nanti dia menjadi anak yang taat, bersikap pemurah dan bersyukur.moga lahirlah zuriat yang soleh dan solehah beserta tubuh-badan yang sihat, tegap bila besar nanti. Sabda Rasulullah saw: "Bayi itu ditebus oleh aqiqahnya, disembelihkan ia pada hari ketujuh, hari itu diberikan nama dan dicukurkan kepalanya". Maksud ditebus oleh aqiqah ialah pembesarannya nanti dalam keadaan baik dan sempurna serta tegap tulang-tulangnya. Sebab itu disunatkan tidak dipatah atau dipecahkan tulang binatang aqiqah tersebut dan dimasak manis-manis dagingnya.

Kedua: 2 bahagian pada lembu atau 2 ekor kambing itu adalah jumlah binatang atau bahagian binatang untuk dibuat akikah kepada anak lelaki. Jika tidak mampu cukup seekor kambing atau satu bahagian daripada lembu sahaja. Kalau anak perempuan cukup seekor kambing saja.

Dua Bahagian di sini bukan bermakna bila sudah mencukur rambut anak dan bersedekah, tidak perlu membuat sembelihan lagi. Ini sudah keliru.

Dua bahagian di sini adalah pembahagian bagi binatang sembelihan bukan bermakna sudah buat sebahagian maka tidak buat lagi satu bahagian kerana sudah memotong rambut, menimbangnya dan bersedekah dengan emas yang sama berat dengan rambut bayi tersebut. Hal ini adalah berasingan sama sekali. Ini pun dilakukan jika berkemampuan. Kalau tidak mampu cukup akikah sahaja dengan seekor kambing atau sebahagian lembu itu.

Rasulullah saw sendiri pernah membuat aqiqah kepada cucunya iaitu Hasan dan Hussin setiap seorang seekor kambing. Lalu Nabi SAW bersabda; "Wahai Fatimah, cukurlah rambutnya dan sedekahkan perak mengikut berat rambutnya". Kata Ali; Lalu Fatimah pun menimbangnya dan beratnya ialah sedirham ataupum beberapa dirkham.

Juga tidak memberi makna sebegini;Kalau sembelih seekor kambing dan bersedekah seberat timbangan rambut bayi tidak bermaksud hal ini menyempurnakan seekor lagi.

Sebenarnya bersedekah itu adalah perkara yang lain dan sembelihan aqiqah dengan dua ekor itu adalah afdal(lebih utama) sahaja). . Harap jelas ye duduk perkara ini.

Wallahu A'lam.


[IMG_0529.JPG]

Soalan ini dikemukakan kepada saya dalam kuliah saya yang lalu;

Ustaz? Boleh tidak kanak-kanak melaksanakan ibadah korban sedang dia belum baligh dan korbannya itu ditanggung oleh bapanya?

Saya menjelaskan: Ibadat korban adalah ibadah yang mulia dan melaksanakannya adalah sunnat muakkadah (yang sangat-sangat dituntut dalam Islam), waktunya pada hariraya Aidil Adha dan hari-hari tasyriq dengan syarat-syarat tertentu kecuali jika seseorang itu bernazar melaksanakannya ianya menjadi wajib.

Berbalik kepada soalan?. Boleh atau tidak kanak-kanak melaksanakan ibadat korban?

Pertama: Tengok kepada "Al-Awwaliyyat" atau "keutamaan".

Kanak-kanak ini telah diakikahkan atau tidak. Jika belum diakikahkan hendaklah diberi keutamaan kepada ibadah akikah terlebih dahulu.

Kedua: Syarat Melakukan Ibadah Korban.

Sunat melakukan korban bagi mereka yang berikut;
i- Islam; tidak diperintahkan kepada orang kafir atau bukan Islam

ii-Sudah Baligh dan Berakal; Kanak-kanak yang belum baligh tau belum berakal (mumayyiz) tidak diperintahkan.

iii-Berkemampuan; seseorang itu memiliki harta dan kemampuan melebihoi daripada nafkah wajib kepada diri dan orang yang berada dibawah tanggungannya dari segi makan-minum, pakaian dan tempat tinggal sepanjang hari raya dan hari-hari tasyriq; sunatlah hukum melaksanakannya.

Melihat kepada dua syarat pertama tidaklah kanak-kanak itu diperintahkan. Tetapi jika bapanya atau walinya memberi haknya dan menanggung kosnya serta kanak-kanak itu ada sifat mumayyiz tidaklah menjadi halangan kanak-kanak itu melaksanakan ibadah korban.

Kanak-kanak tidaklah diperintahkan solat tetapi jika dia melaksanakan dengan cukup rukun dan syaratnya sah ibadatnya, begitu juga haji, sedekah termasuklah ibadah korban ini.

Wallahu A'lam.

Comments

soyaman said…
ustaz
boleh ke ibadah menyembelih binatang aqiqah dan mencukur rambut dibuat secara berasingan. maksudnya mencukur rambut pada hari ke tujuh manakala penyembelihan dibuat bila berkemampuan
isma daud said…
Boleh. Harus dilakukan bercukur dahulu pada hari yang ke 7 dan akikah dilaksanakan kemudian bila berkemampuan. Ia termasuk dalam perkara afdhal dilakukan kerana mengikut sunnah nabi saw. Wallahu a'lam.
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
salam ustaz,bolehkah kambing aqiqah utk anak lelaki di buat berasingan contohnya 1 ekor pada kenduri sekarang dan 1 ekor lagi kenduri akan datang?kerana kekangan wang.
Unknown said…
salam ustaz,bolehkah kambing aqiqah utk anak lelaki di buat berasingan contohnya 1 ekor pada kenduri sekarang dan 1 ekor lagi kenduri akan datang?kerana kekangan wang.

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?