Dilema guru

Bestari

Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaiza@hmetro.com.my



USAHA memperkasakan sektor pendidikan ke peringkat global perlu dilaksanakan menerusi mekanisme sesuai bagi menjamin tahap kualiti sasaran mampu dicapai.

Antaranya, meningkatkan mutu pendidikan, taraf kela yakan, prasarana asas, kualiti pendidik serta modul diguna pakai agar setara dengan piawaian ditetapkan.

Namun, usaha ini lambat kerana terlalu banyak rungutan, polemik dan sikap guru yang tidak dedikasi atau bekerja semata-mata mahu mengelak menjadi penganggur terhor mat.

Natijahnya, kredibiliti sektor pendidikan dipertikai dan dicemari unsur tidak telus menyebabkan segelintir ma syarakat hilang kepercayaan.

Lebih memburukkan keadaan, pelajar juga semakin hilang hormat kepada guru manakala guru pula tidak mampu mengambil sebarang tindakan kerana terikat pelbagai per aturan.

Senario ini memberi impak buruk kepada pendidik dan institusi pendidikan serta menggugat usaha memartabatkan profesionalisme ini ke peringkat tertinggi.

Mengulasnya, konsultan pendidikan, Chiam Tah Wen, berkata persepsi negatif itu boleh membantutkan usaha meninggikan taraf pendidikan yang dirancang.

Menurutnya, institusi pendidikan dan guru perlu menerima pengiktirafan tertinggi selain tidak boleh dicemari isu yang boleh menggugat kredibiliti ke peringkat global.

“Sejak dulu lagi, masyarakat memandang tinggi guru dan institusi pendidikan kerana yakin mampu menjana pem bangunan bangsa pada masa depan.

“Malangnya, isu, polemik dan insiden yang tercetus sejak kebelakangan ini bagai merentap kepercayaan itu hingga ada pihak hilang keyakinan.

“Pendidikan perlu telus bagi menghasilkan kejayaan dan kegemilangan masa depan, ” katanya.

Sejak kebelakangan ini, pelbagai isu mengenai pendidikan dipaparkan media sehingga menimbulkan banyak persoalan di kalangan masyarakat.

Dulu, institusi pendidikan dan guru boleh berjalan seiring tanpa kerenah birokrasi atau tentangan masyarakat.

Bagaimanapun, katanya, perubahan zaman, tahap pen didikan, pendedahan serta mudahnya mendapat maklumat mengubah mentaliti masyarakat.

Menurutnya, ibu bapa dulu sangat menyanjungi guru, manakala pelajar pula dididik supaya menganggap mereka insan perlu dihormati.

“Situasi ini meningkatkan lagi nilai kualiti guru. Malangnya kini, keadaan berubah, malah ibu bapa lebih banyak men dengar kata anak selain kerap menyalahkan guru.

“Ada segelintir guru bersikap tidak dedikasi ketika men jalankan tugas, hanya mengharapkan gaji bulanan semata- mata. Mereka enggan bertanya atau langsung tidak me ngambil berat, jurang dengan pelajar begitu jauh.

“Apabila dua situasi ini bertemu, bagaimana kita meng harapkan institusi pendidikan berjalan lancar?

“Jika berterusan dengan ego masing-masing, mangsanya ialah institusi pendidikan,” katanya.

Beliau berkata, ada ibu bapa hanya mengharapkan guru mendidik anak mereka dan bersikap lepas tangan manakala guru pula kerana takut dimarahi atau dikenakan tindakan bersikap berdiam diri.

“Justeru, di manakah penyelesaiannya?

“Untuk melahirkan institusi pendidikan terbaik dan pelajar cemerlang, suasana harmoni perlu diwujudkan.

“Saya percaya, apabila pihak tidak puas hati boleh me luahkan perasaannya, masalah boleh diatasi,” katanya.

Menurutnya, guru perlu tahu hak, gunakan saluran betul untuk mempertahankan diri, kebenaran atau teraniaya. Ma nakala masyarakat atau ibu bapa jangan bersikap cepat menghukum, berjumpa atau bincanglah dengan baik.

“Perbalahan boleh menyebabkan institusi persekolahan dan pendidikan serta masyarakat runtuh, ini merugikan negara dan bangsa.

“Bagi menanganinya, kekangan atau masalah sedia ada perlu dibincangkan secara telus tanpa membabitkan emosi atau ‘kekuasaan’.

“Ibu bapa perlu berfikiran terbuka jika anak mereka di hukum, selidik dulu sebelum mengambil apa jua tindakan.

“Guru pula perlu tunjukkan kredibiliti sebagai golongan diamanahkan mencurah ilmu.

“Jika semua pihak bersatu dan bekerjasama, saya yakin institusi pendidikan akan diangkat semula ke mercu seperti era 70-an,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?