Malaysia lebih banyak menjana kemiskinan dari membasminya

Oleh ahmadhadeed

 Abdullah Badawi dan Shahrir Samad akan mengumumkan kenaikan harga minyakArtikel Pendek Rabu ini. Susah apa nak tadbir negara kalau setakat nak umum naik harga minyak.

Orang kampung pun boleh tadbir negara kalau macam itu caranya. Kenaikan harga minyak akan menaikkan harga barangan dan kos sara hidup akan naik berlipat ganda. Malaysia sebenarnya lebih banyak menjana kemiskinan rakyat dari membasmi kemiskinan rakyat.

Dengan upah yang sama dan ada setengahnya menganggur dan tidak ada upah langsung, maka bilangan orang miskin akan bertambah apabila harga barang naik. Rakyat yang tidak cukup duit pendapatan untuk menyara hidup keluarga namanya MISKIN. Jadi manakah kehebatan kerajaan Dollah membasmi kemiskinan?. Semua bohong belaka. Shahrir bohong dan Dollah bohong. Mengapa perlu naik harga minyak kalau subsidi yang dikatakan itu hanya cukai yang tidak dikutip kalau minyak tempatan dijual pada orang tempatan. Rakyat paling bodoh pun tak dapat menerima bagaimana pengeluar minyak terpaksa membayar harga yang sama dengan negara tidak berminyak.

Saya rasa negara kita sekarang sudah menjadi negara yang sangat capitalist dan tidak ada tanggungjawab sosial langsung. Negara lebih mahu bermewah dengan duit tersimpan dalam perbendaharaan dari memikirkan mengurangkan kemiskinan dan kesusahan rakyat. Apa perlunya menyimpan berbillion dalam perbendaharaan kalau rakyat sudah menderita. Apakah perlu kita membina dan terus membina walau pun rakyat menderita miskin. Di mana tugas kerajaan membela rakyat.

Memang lengang lengok Sharil bercakap samaada memilih subsidi beras atau subsidi minyak sudah di agak ke arah hendak menaikan harga petrol. Timbul pula nak bayar kopon atau nak ada my card jual petrol. Semua itu adalah hanya cuba menunjukkan perihatin terhadap golongan miskin walau pada hakikatnya menteri di atas terus dengan dasar mengumpul dana negara supaya lebih banyak projek boleh di buat dan lebih untung dapat di perolehi.

Sekarang timbul pula harga simen konon diliberalisasi. Apakah liberasasi matlamat sebenar atau kemandulan kerajaan menghadapi syarikat monopoli simen yang menjadi sebab kemandulan. Sekarang jelas kerajaan sudah dibuli oleh syarikat monopoli gula , ayam , simen, makanan di Malaysia. Rakyat Malaysia sudah menjadi mangsa manipulasi syarikat besar yang telah memonopoli semua komoditi di Malaysia. Bagi yang percaya kepada panel kawal inflasi lupakan saja. Mereka tidak dapat membuat apa-apa . Semua yang hadir pada mesyuarat itu sudah tidak berupaya mengawal harga barangan di Malaysia

Saya merasakan dengan desakan hidup dan hilangnya pekerjaan kepada pendatang asing, Malaysia akan menjadi seperti South Afrika di mana rakyat tempatan merusuh menghalau pendatang haram Zimbabwe keluar dari negara mereka. Pendatang asing telah dianggap parasit oleh rakyat Africa Selatan. Masyalah di Malaysia ialah sikap perkauman ahli perniagaan cina terhadap orang melayu telah menyebabkan mereka tidak mempunyai patriotik langsung untuk memberi peluang kaum bumiputera bagi memenuhi pasaran pekerjaan. Mereka rela mengambil buruh asing dari mengambil orang melayu bekerja. Inilah parahnya orang Melayu di Malaysia. Ahli politik bergaduh merebut kuasa, kuasa asing digunakan , duit diselewengkan , perbohongan merata-rata dan sureheboh diguna sebagai madat (alat /perantara?) . Ya , saya mahu katakan di sini bahawa Sure Heboh (JomHeboh?) adalah madat yang telah disuap oleh kerajaan kepada orang Melayu supaya terus hancur sehancurnya.

URD - tulisan yang diwarnakan kurang jelas kepada saya.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?