Sekadar Renungan Buat Guru



SeLaMaT Hari Guru ( 16 Mei 2008 )

Persoalan? Masih tundukkah pelajar hari ini kepada Guru? Sejauhmanakah pula tahap penghargaan ibubapa terhadap guru-guru kepada anak mereka? Sebanyakmana pula penghormatan masyarakat terhadap guru pada hari ini?
_______________________________________________________

SELAMAT HARI GURU 'MALANG'

Oleh
yb_pmn

Saya nak ucapkan selamat hari guru buat semua warga guru di tanahair darat, laut atau udara..Huhuhu! Macamana tu?

Ye lah...dah guru Malaysia kan GLOKAL...mesti sampai dah taraf tu...kan? Mesti ada kat mana2 darat, air ka udara. Seronok jadi guru kat Malaysia, cemerlang, gemilang, terbilang & temberang. Hehehee....tang temberang tu, bila time ajar Sain & Matematik dalam Bahasa Inggeris lah. Mana ada guru yang BI dpt 9 mampu ajar semua tuh! Kan temberang namanya.

Dulu tak ada nak jadi cikgu, kononnya 'komang' tak standard, itulah...inilah, macam2 alasan. La ni..haha tengok macamana? Tak abih exam lagi dah tanya borang nak masuk Institut Guru di seantero negara.

Lepas masuk, jadi cikgu...barulah tau betapa malangnya nasib si guru. Bertambah-tambah malang lagi bila Hisangmunding jadi Kepala Menterinya. Waduh-waduh..bapak Hisang...kalu itu sama masa anta jadi Kepala Bapak Menteri Pelajaran, kalu itu juga itu Kementerian jadi kelibut bah!

Apa tak kelibutnya, duk bincang kedai kopi 3 hari...hari keempat lancar PPSMI. Mai Terengganu makan keropok ngan Pok Yeh...buat pekeliling itu...buat pekeliling itu. Sekarang pekeliling dan pusing sekeliling...FEning..fening lalat laaa.

Macamana masalah kenaikan pangkat yang caca-marba. Ada Cikgu yang penat2 blajar sambung kat 'U' balik-balik dapat gaji rendah pada guru bukan siswazah....

Dah mengajar lama berpuluh tahun, bila sambung blajar dapat 'degree' dikira baru tahun pertama pulak, biarlah dah nak pencen pun.

Disebabakan terlalu tinggi taraf guru di Malaysia, kerja kat sekolah semua kena buat. Mengajar wajib! Sukan wajib! Persatuan Wajib! Unit beruniform wajib! Kursus wajib kena attempt! Segala macam mak nenek borang datang kat meja yang sepatutnya di isi oleh kerani atau PAP pun wajib kena isi sendiri.

Apatah lagi nak buat claim perjalanan. Kena taip sendiri...

Banyak wajibnya. Tapi bila nak mintak sedikit keselesaan dari yang berhak....banyak sunat pulak...Tak layan , tekan sikit dah Makruh! Ugut nak buat perhimpunan , terus jadi HARAM! Apala nasib ko cikgu!

Kalau nak tau duk kat sekolah tu....bukan guru cemerlang, tetapi guru yang dungu jer ..sebab takut nak tegur murid yang kurang asssssammmm! Betul, kalau tegur dia orang jeling kita rasa bimbang. Kalau rotan, mak bapak dia datang balik HENTAM.

Eeeee bayk ler lagi aku nak royat bagitau sini...nanti muak pulak nak baca noooooo.. Itulah Guru Malaysia. Guru Cemerlang + guru temberang.

Kalau ada yang indah2 kat sorat kabor tu, janganlah percaya idup2...tanya guru dulu. Yang hebatnya guru ni pada slogan saja. Realitinya hampasss jer!

Cikgu ni adalah tempat EKSPERIMEN Kepala-kepala bapak kat atas tu jer sebenarnya!

Takbir!

"


Al kisah Cikgu di negara hadhari

Artikel Pendek Oleh keretaburuk

" Bila saya membaca artikel yb_mn saya angguk dan terus angguk. Saya angguk tanpa geleng-geleng bersetuju bahawa bertapa low class nya guru di negara hadhari ini.

Dato Sham big bos di KPM pula asyik sibuk mengasah kerisnya. Mana dia kebajikan guru yang dibawa oleh big bos KPM kita ni. Ada, mana boleh tidak ada, macam-macam sarat sipul dasar yang diperkenalkan. Semua ini diletak atas kepala guru-guru. mana mungkin Sudah lah, big bos KPM ni telah memalukan diri sendiri pada beberapa minggu.


Apa itu P&P? jawabnya Dato Sham " pengajaran & pendidikan". Tak usah le sham kau nak cerita lebih jauh lagi pasal PIPP atau falsafah pendidikan negara. Jasa Yb Sham sebagai big boss KPM akan dikenang jika sains dan m3 dikembalikan dalam bahasa ibunda. Saya percaya 5 atau 10tahun nanti ,bekas-bekas murid yang mengalami sakit jiwa kerana dipaksa belajar sains dan m3 dalam bahasa inggeris akan berdendam dan memangkah Pakatan Rakyat dalam PRU mendatang kerana mereka dijadikan bahan ujian/korban oleh UMNO dalam merealisasikan sains dan m3 dalam BI.
YB Sham, memegang jawatan dalam UNESCO, sepatutnya sedar dari kerja mengasah keris, sedar bahawa persidangan UNESCO pada tahun 1969 telah menyatakan bahawa guru-guru yang berkerja lebih daripada 74jam seminggu layak dikategorikan golongan kerja yang terbeban. Ini berlaku pada guru-guru yang mengajar di selangor, Johor dan Melaka. Dato Sham, hamburkan lah kebajikan pada guru-guru.

Jangan persoalkan pergorbanan guru lah. Itu persepsi lapok. Haa..duit gaji guru untuk sekolah, hias kelas pakai duit gaji, buat abm pakai duit gaji, beli buku rujukan pakai duit gaji, semua kerja guru mesti wajib pow sikit duit gaji. Duit gaji untuk anak dan keluarga sendiri?, pandai-pandailah.. beras dah naik.

"SELAMAT HARI GURU"

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?