Cadangan Makan Ubi Ganti Nasi Sindir Pemimpin Umno!

Oleh pemudawilayah

"Cadangan Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Malaysia, Dr Mahani Zainal Abidin berhubung pengambilan ubi keledek bagi menggantikan nasi ekoran krisis makanan dan kekurangan bekalan beras negara adalah tepat pada masanya.

Di negara-negara maju seperti Amerika dan Eropah serta Jepun, rakyat mereka hanya makan ubi sebagai makanan ruji dan gandum atau nasi adalah sumber karbohidrat yang kedua.

Membaca cadangan ini pada kali pertama, secara tidak langsung membawa memori kita semua mengimbas kembali zaman Jepun bila mana beras amat susah dicari. Pada zaman itu, nenek moyang kita terpaksa mengorek tanah mencangkul ubi. Dari spesis ubi kayu hinggalah spesis ubi keladi. Semua yang ada jadi rebutan.

Tamat sahaja zaman perang semuanya kembali seperti sedia kala dan beras makin mudah diperolehi. Sebaik sahaja negara Merdeka dari tangan British maka Umno ambil alih pemerintahan negara. Dari Parti Perikatan mereka membangun kepada Barisan Nasional.

Namun malangnya, setiap kali musim Pilihanraya mereka kembalikan rakyat pada zaman perang. Setiap kali menjelang detik kemerdekaan kisah nenek moyang makan ubi dijaja sana-sini seolah-olah orang yang makan ubi itu adalah orang yang terdesak dan amat memalukan.

Rakyat diugut agar tidak mengundi selain Umno dan Barisan Nasional. Sekiranya mengundi parti lain, maka rakyat akan hidup kebuluran dan terpaksa makan ubi sama seperti nenek moyang kita di zaman Jepun.

Kisah Kemenangan PAS di Kelantan.

Ketika PAS menang di kelantan lewat 18 tahun lalu, rakyat diseluruh negara dimomokkan oleh pemimpin Umno bahawa rakyat Kelantan akan kembali makan ubi sama seperti zaman perang dulu. Harga barang dikatakan akan naik, ekonomi menjadi lembap dibawah Kerajaan PAS.Selain itu, kadar pengangguran akan meningkat. Inflasi akan berlaku hingga menyebabkan para peniaga dan rakyat mendapat kerugian yang besar.

Keadaan ini memaksa, saudara mara rakyat Kelantan yang duduk di luar Kelantan kembali lagi selepas musim Pilihanraya dengan membawa bekalan makanan seperti beras, gula dan lain-lain.

Tetapi, apa yang diperkatakan oleh pemimpin Umno itu sebenarnya satu penipuan yang akhirnya memalukan diri mereka sendiri. Rakyat Kelantan tersenyum mendengar cerita 'Abu Nawas' Umno yang hakikatnya jauh berbeza dengan realiti.

Kelantan membangun bukan sahaja dari segi ekonomi, malah modal insannya juga cemerlang hingga berjaya menghasilkan generasi pelapis yang kini menguasai pelbagai sektor di dalam dan luar negara.

Kembali Makan Ubi

Setelah 50 tahun BN memerintah, krisis makanan tetap berlaku juga. Negara tidak berperang dan BN masih berkuasa. Namun ekoran dari sikap tamak dan pelbagai masalah jenayah serta korupsi, negara semakin undur kebelakang.

Pemimpin Umno gadaikan tanah-tanah sawah untuk dijadikan tapak Industri. Sektor penanaman buah-buahan melebihi dari keperluan walhal itu bukanlah makanan ruji. Industri elektronik dan plastik menguasai ekonomi. Kita bangga menjadi pengeksport barangan elektronik dan plastik yang berdaya saing, tapi akhirnya kita terduduk bila mana rakyat terpaksa membayar harga yang tinggi bagi mendapatkan sesuap nasi. Harus diingat bahawa rakyat kita makan nasi bukannya papan litar atau kepingan plastik!

Pastinya cadangan Ketua Pengarah ISIS akan membuka mata semua bahawa memakan ubi itu bukanlah simbol kemiskinan atau pun kebuluran. Ianya adalah satu alternatif terbaik, malah rakyat kita juga mulai memakan ubi secara serius sejak tumbuhnya restoran fast food seperti KFC dan McD yang bercirikan makan ruji masyarakat di sebelah barat.

Cuma namanya sahaja yang dimodenkan. Dari Ubi Kentang kepada Kentang Goreng atau Frenc Fries dan disesetengah tempat, makanan ini dianggap sebagai satu simbol kemodenan bukannya kemiskinan.

Jadi, Umno selepas ini tidak boleh lagi gunakan modal Ubi untuk menjakunkan rakyat dalam apa jua siri-siri kempen mereka. Rakyat tetap akan dapat makan walaupun Pakatan Rakyat yang memerintah.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?