Ambillah Iktibar Daripada Mereka Yang Telah Berjaya: "Tekun" punca Azali dapat 21 A

Lapuran Oleh HASHNAN ABDULLAH



HEBAT... Pelajar cemerlang SPM 2007, Azali Azlan dari SMKA Yan, Kedah (kanan) dan Quek Khai Ren dari SMK Hwa Lian Mentakab, Pahang mengukir senyuman gembira atas kejayaan mereka memperoleh 21 A dan 16 A dalam semua mata pelajaran yang mereka ambil selepas pengumuman keputusan SPM/STAM di Kementerian Pelajaran, Putrajaya, semalam.– Gambar SAIFUL BAHARI ASHARI.

PUTRAJAYA (Utusan Malaysia Online) 12 Mac – Pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2007, Azali Azlan percaya kesabaran dan ketekunan belajar menjadi kunci kepada kejayaannya memperoleh keputusan 20 1A dan satu 2A dalam peperiksaan itu.


Menurut anak kelahiran Butterworth itu, sikap tersebut terbukti berjaya membina kekuatan dalaman dalam dirinya bagi menghadapi sebarang cabaran yang mendatang.


‘‘Dalam usaha mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan SPM, saya menghadapi dugaan dan cabaran.


‘‘Sebagai seorang Islam, saya bersabar dengan setiap dugaan kerana setiap kesusahan itu ada kesenangannya,” kata pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Yan, Kedah itu yang bercita-cita mahu menjadi profesor dalam bidang bioteknologi.


Ketika ditemui selepas Majlis Pengumuman Keputusan SPM 2007 oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd. Dom di sini hari ini, Azali memberitahu, dia tidak mempunyai jadual belajar yang lengkap seperti sesetengah pelajar lain.


‘‘Saya tidak pernah mempunyai jadual kerana kalau ada jadual saya akan berasa tertekan sebab perlu mengikutinya. Saya belajar apabila saya rasa ada semangat untuk belajar.


‘‘Tetapi semangat itu kita sendiri yang kena merangsangnya selalu,” kata Azali yang turut mendapat Anugerah Tokoh Nilam Kebangsaan 2007.


Azali mendapat 20 1A bagi subjek Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sejarah, Matematik, Sains, Kesusasteraan Melayu, Geografi, Bahasa Arab Tinggi, Perdagangan, Prinsip Akaun, Ekonomi, Fizik, Kimia, Biologi, Tasawur Islam, Pendidikan Al-Quran & Sunnah, Syariah Islamiah, Seni Visual dan Pendidikan Islam.


Dia juga mendapat 2A untuk subjek English for Science and Technology.


Dia yang merupakan anak ketiga daripada lima beradik berkata, ayahnya seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Haji Abdul Kadir di Kepala Batas dan ibunya juga seorang guru.


Menurut Azali, ibunya mengajar subjek Kemahiran Hidup dan Katering di Sekolah Menengah Kebangsaan Haji Ahmad Badawi manakala bapanya mengajar subjek Kemahiran Hidup dan Sains Pertanian.


Pelajar cemerlang itu bagaimanapun berkata, keputusannya untuk mengambil 21 mata pelajaran pada SPM 2007 bukan kerana mahu mengatasi rekod SPM tahun-tahun sebelum ini.
‘‘Bagi saya, kalau saya buat untuk memecahkan rekod, ia sebenarnya tidak bermakna apa-apa,” katanya.


Menurutnya, dia mendapat keputusan lima A dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan sembilan A dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR).


Sementara itu, calon yang memperoleh 16 1A iaitu Quek Khai Ren dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Hwa Lian, Mentakab, Pahang berkata, kejayaannya dalam SPM adalah hasil daripada sokongan dan dorongan kedua-dua ibu bapanya serta tunjuk ajar guru.

Comments

Popular posts from this blog

Soalan Berkaitan Dengan Talak Bain Sughra Dan Talak Bain Kubra

Isu Agihan Daging Korban Seekor Lembu , Mestikah 7 Bahagian?

Keliru Soal Mandi Wajib Kerana Was-Was

Lawatan Ke Rumah Seri Kenangan ; Hargai Warga Tua

Sepanduk-Sepanduk Menarik Pelbagai Kategori Sempena Pertandingan Sepanduk Maulidur Rasul 1432H/ 2011M

Pekerja Hotel Dan Sisa-Sisa Babi

Hukum Penggunaan Tanduk Rusa

Bila Nak Mulakan Takbir Raya Adha?